ARTIKEL

Internet – en delad resurs

Tor 22 Dec, 2011 - 14:31 Arkiv, December Januari 2011/12, Tidningen

Tema internet - Travel Report nr 10 2011

Nästan var tredje person kopplar upp sig mot ett trådlöst nätverk utanför hemmet eller arbetsplatsen. Men hur är egentligen förutsättningarna för den som vill slå sig ner med sin dator på ett hotell, tåg eller flyg? Travel Report har sammanställt ett antal aktörers erbjudande av internettjänster.

Jag kliver in genom entrédörrarna till Scandic Anglais ett stenkast från Stureplan i Stockholm. Klockan är inte mer än åtta på morgonen, men redan sitter ett antal personer i soffgrupperna längs med fönstren och arbetar. I receptionen hämtas ett lösenord ut och sen går det snabbt att koppla upp sig mot hotellets trådlösa internet ‒ en tjänst som är kostnadsfri för alla, även för dem som bara besöker hotellets lounge.

– Generositet och omtanke är en del av vårt varumärke och vår strategi. Det ska vara enkelt för gästerna, svarar Johan Michelson, marknadsdirektör på Scandic Hotels, på min fråga varför det är gratis.

Hotellkedjan erbjöd kostnadsfri trådlös internetuppkoppling på alla hotell redan 2004, något som genom åren har uppskattats av många entreprenörer, bloggare och andra som använt deras lounger som kontor. Johan Michelson förklarar att det fallit sig naturligt  för dem att inte ta betalt. Han kallar det en hygienfaktor som ingår i hotellets erbjudande.

Veolia Transport driver tågtrafik på flera sträckor i landet, bland annat Malmö-Stockholm och Sundsvall-Trondheim. Fjärrchef Marco Andersson förklarar att skälet till att den trådlösa internet-servicen ombord är gratis hos dem är enkelt: resenären får en bättre helhetsupplevelse, när tjänsten ingår som en naturlig del i kunderbjudandet.

Håkan Larsson jobbar på Oxyfi AB som driver internettjänsten på Veolia-tågen.

– Det är en delad resurs ombord ‒ är tåget mitt ute i skogen kan det vara en låg hastighet på nätet. Men vi vill vara transparenta. Genom vår reseportal kan alla resenärer få reda på aktuell täckning på 3G-nätet. Alla ska också kunna se tågets fart och följa var man är på resan. Det vi vet, vill vi att resenären också ska veta.

Hos SJ har man en annan lösning. Här är det främst förstaklassresenärerna som har gratis uppkoppling ‒ i andra klass ligger avgiften på 39 kronor och uppåt. Petter Essen jobbar med affärsutveckling och SJ Ombord på SJ AB och förklarar varför  man valt denna väg.

– De som vill använda vår internettjänst får stå för kostnaden, säger han. Vore tjänsten kostnadsfri skulle alla resenärer få vara med och betala via biljettpriset ‒ även de som inte utnyttjar tjänsten.

Han poängterar att man har mobilrepeatrar ombord på alla X2000, dubbeldäckare och nya SJ3000-tåg, vilket förbättrar signalen till resenärens egna WiFi-anslutning i mobiler som iPhone eller 3G-modem.

– För oss är det viktigt att kommunikationen fungerar för kunderna och att resan på så vis blir användbar. Men vi står också inför det faktum att när alltför många använder internettjänsten ombord samtidigt, går kapaciteten ner. Då har vi en resurs som egentligen inte betjänar någon.

SJ vill tro att en prissänkning blir möjlig allt eftersom mobilnäten förstärks och kompletteras med 4G, förklarar Petter Essen. Med ökad kapacitet ska man kunna säkra kvaliteten med även ett ökat antal användare.

Flygplatser innebär ofta mycket väntan och därmed föga utrymme för kreativitet. Tillgång till internet kan göra vistelsen mer effektiv. På Arlanda flygplats finns Swedavia WiFi tillgängligt på samtliga publika ytor. Här har man likt SJ valt att ta ut en avgift.

– Vi vill att resenären ska bära sina egna kostnader. Flygbolagen ska inte belastas för resenärernas fria tillgång till trådlöst internet, säger Anders Bredfell, presschef på Swedavia/Stockholm Arlanda Airport.

Omkring 18 miljoner resenärer reser varje år till och från flygplatsen. Men någon kapacitetsbegränsning ligger inte bakom beslutet, menar han.

– Priset baserar sig inte på resursbegränsning. Vi är angelägna om ett heltäckande bra nät och ser kontinuerligt över kapaciteten.

Av Statistiska Centralbyråns undersökning ”IT bland individer 2011” kan man utläsa den procentuella ökningen av antalet personer som använder trådlöst nätverk utanför hemmet och arbetsplatsen från år 2007. Då var siffran 15 procent. I dag ligger den på 34 procent. Med andra ord har användarantalet dubblerats på bara fyra år.

På Scandic Anglais har nu flera gäster hunnit komma och gå. Överallt sitter människor i olika möten, eller ensamma med varsin dator i knäet och en kopp kaffe på bordet intill. På vägen ut från hotellet hör vi intensiva samtal i ett gemytligt sorl.  Möjligheten att koppla upp sig gratis mot internet skapar en tacksam mötesplats.

Text: Anna Henriksson

 

Så här ser internettillgången ut hos några aktörer:

 

1. LUFTHANSA
Pris
Lufthansa FlyNet® erbjuder två olika alternativ via Deutsche Telekom:
HotSpot Pass Sky 1 timme kostar 10.95 euro eller 3,500 miles.
HotSpot Pass Sky 24 timmar kostar 19.95 euro eller 7,000 miles.
Miles & More-medlemmar kan lösa in medlemspoäng och betala med dem för att använda Lufthansa FlyNet.

Hastighet
Cirka 5 Mb/s ingående trafik.
Cirka 1 Mb/s utgående trafik.

Begränsningar
För en behaglig miljö uppmuntras resenärerna att inte använda IP-telefoni.

Eluttag
Första klass respektive Business Class på långdistansflygningar har eluttag, men en adapter behövs. Eluttagen (max effekt 70 watt) är konstruerade för två-poliga Europeiska pluggar och två-eller tre-pin US-pluggar.

 

2. NORWEGIAN
Pris
Kostnadsfritt trådlöst internet.

Hastighet
Cirka 8 Mb/s.

Begränsningar
Tillåter inte surfing på spel eller ”adult”/porrsajter.

Eluttag
Finns inte i planen.

 

3. SCANDIC HOTELS
Pris
Kostnadsfritt trådlöst internet.

Hastighet
Cirka 4 Mb/s
Nyöppnade hotell har cirka 50 Mb/s.

Begränsningar
Inga begränsningar.

Eluttag
Finns i alla rum. Ingår numera i byggprocessen av nya hotell.

 

4. SJ AB
Pris
Internet ombord-tjänsten kostar 39 kronor för 30 minuter eller 99 kronor för hela resan. Förstaklassresenärer, liksom de inom SJ Prio som nått upp till den högsta nivån, svart, har kostnadsfri tillgång alla dagar. På grå nivå gäller fri uppkoppling på helger.

Hastighet
Cirka 0,5 – 2 Mb/s

Begränsningar
Inga begränsningar.

Eluttag
Alla platser har ett eget eluttag.

 

5. STOCKHOLM SKAVSTA FLYGPLATS
Pris
60 minuter kostar 60 kronor
180 minuter kostar 90 kronor
1 dag kostar 120 kronor
7 dagar kostar 240 kronor
30 dagar kostar 295 kronor

Hastighet
Cirka 10 Mb/s.

Begränsningar
Inga begränsningar.

Eluttag
Hittas vid internet-kioskerna.

 

6. SWEBUS
Pris
Kostnadsfritt trådlöst internet.

Hastighet
Cirka 5 Mb/s ingående trafik.
Cirka 1 Mb/s utgående trafik.

Begränsningar
Inga begränsningar.

Eluttag
90 procent av alla Swebus bussar har eluttag. Alla flygtransferbussar har eluttag.

 

7. STOCKHOLM ARLANDA AIRPORT/SWEDAVIA
Pris
Swedavia WiFi kostar 49 kronor för 60 minuter eller 129 kronor för 24 timmar. TheCloud WiFi  kostar 29 kronor för 30 minuter. Boingo och Ipass enligt deras webb.

Hastighet
Cirka 10 Mb/s via Swedavia WiFi.

Begränsningar
Inga begränsningar.

Eluttag
”Powerpools” finns där eluttag inte erbjuds.

 

8. VEOLIA TRANSPORT
Pris
Kostnadsfritt trådlöst internet.

Hastighet
Max 1 Mb/s per resenär

Begränsning
Ingen begränsning.

Eluttag
Finns i alla vagnar, vid varje plats.

 

9. THE REZIDOR HOTEL GROUP
Pris
Kostnadsfritt trådlöst internet.

Hastighet
Cirka 100 Mb/s.

Begränsning
Ingen begränsning.

Eluttag
Finns att tillgå på hotellen.

 

10. VIKING LINE
Pris
Viking_Publik är ett kostnadsfritt trådlöst internet.

Hastighet
Cirka 0,256 – 0,5 Mb/s.

Begränsning
Ingen begränsning.

Eluttag
Finns i hytter, caféer och konferensrum.

 

Undersökning: Anna Henriksson

Intervju med Thomas Brühl, vd på VisitSweden

Tis 19 Mar, 2013 - 10:03

Destination, Mars April 2013, Mat, Nyheter, Tidningen, Turism Landet Lagom? Matland, musikexport, mode och mord. När utländska magasin skälver av upphetsning över svensk kultur kan det mycket väl …

Privatiseringar i Grekland – hot eller möjlighet?

Mån 7 Jan, 2013 - 14:45

December 2012, Nyheter, Rederi, Turism I våras påbörjade den grekiska regeringen ett stort arbete med att konkurrensutsätta offentliga verksamheter. Detta berör i hög gradresebranschen. På …