ARTIKEL

Framgång för Twittersatsningen Curators of Sweden

Mån 16 Apr, 2012 - 14:29 Nyheter, Turism

Foto: Mats Montner

Nylanseringen med att vanliga svenskar skulle ta över Sveriges officiella Twitterkonto har blivit en succé. Det har resulterat i 9 000 tweets och antalet personer som följer kontot har ökat från 8 000 till 28 000 personer.

VisitSwedens och Svenska institutets initiativ Curators of Sweden har uppmärksammats över hela världen och blivit en stor framgång. Sedan december 2011 har 18 svenskar varit ansvariga för @sweden. Bland annat har en fårbonde, en lesbisk lastbilschaufför, en kvinnlig präst och en svensklärare twittrat om sitt liv och sin vardag från @sweden.

Den ocensurerade öppenheten och modet att släppa kontrollen har skapat stor uppmärksamhet på Twitter. Men också nyhetsinslag i CNN, BBC och Fox News, artiklar i Boing Boing, Mashable, Al Jazeera, Washington Post och Vogue Italia tillsammans med artiklar av Reuters och AP har spridit nyheten över världen. Hittills har initiativet nått människor i 120 länder och fått nio efterföljande initiativ.

”– Sverige är ett öppet samhälle och vill visa samma transparens i vår officiella Twitternärvaro som vi har i andra kanaler inom VisitSweden. Genom en nära dialog med målgruppen har vi visat att vårt innovativa tänkande har skapat ett ökat intresse för Sverige. ”Curators” har skapat en nyfikenhet på Sverige och allt som vårt land har att erbjuda”, säger Maria Ziv, marknadsdirektör på VisitSweden.

Huvudstrategin i detta projekt är att en enstaka röst inte kan representera hela Sverige och beskriva vad Sverige och svenskarna står för. Sveriges rika och diversifierade kultur kan genom Twitterkontot förmedlas på ett personligt sätt till en stor internationell målgrupp och skapa en genuin dialog.

”– VisitSweden har arbetat med social media länge i kommunikationen om Sverige som besöksdestination. Konceptet Curators of Sweden togs fram baserat på den erfarenhet vi fått i arbetet med CommunityOfSweden.com som lanserades redan 2007 – en plats där svenskar och utländska turister kan dela med sig av bilder och reseberättelser utan censur. Vi såg satsningen på @sweden som naturlig efterföljare”, fortsätter Maria Ziv.

Curators of Sweden har också nominerats i två kategorier i kommunikationstävlingen Guldägget, Digitalt och PR. Vinnarna avslöjas den 17 april.

Poängbonusen alla drömmer om

Tis 22 Jul, 2014 - 7:07

Nyheter En kinesisk man fick helt oväntat ett sanslöst regn med bonuspoäng från American Express efter ett inköp. Men köpet var …

Tågstopp mellan Uppsala och Sala

Tis 22 Jul, 2014 - 7:06

Nyheter, Tåg Det var stopp i tågtrafiken mellan Uppsala och Sala på måndagskvällen efter ett blixtnedslag i en signalanläggning. Stoppet påverkade fjärrtågen …