Foto: Airberlin

Flygbolaget Airberlin fortsätter utveckla sin tekniska ledarroll och genomför som första tyska flygbolag satellitstyrda precisionsinflygningar enligt RNP-tekniken med sin Boeing-flotta. Flygningarna genomförs i österrikiska Innsbruck.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

RNP-AR står för ”Required Navigation Performance – Authorization Required” och möjliggör bland annat säker kurshållning vid inflygningar genom bergsdalar vid såväl starter som landningar under dåliga väderförhållanden. RNP-tekniken har stor potential när det gäller reducering av flygbuller, en potential som hittills inte är uttömd i Tyskland.

I framtiden kommer Airberlin att kunna flyga runt tätbefolkade områden i närheten av flygplatser, eftersom man med RNP-tekniken även kan göra kurvade inflygningar strax före landning och flygvägen inte måste vara linjär. När det handlar om bränsleeffektivitet innebär inflygningsförfarandet besparingsmöjligheter genom ett effektivare utnyttjande av luftrummet.

För att kunna införa satellitstyrda precisionsinflygningar i flygverksamheten deltar airberlin sedan 2009 i det gemensamma projektet ”Heterogener Komplexer Luftverkehr” (HETEREX). Målet för forskningsprojektet är att även i Tyskland skapa förutsättningar för kurvade in- och utflygningar med RNP-tekniken. Det ska gå bra att flyga runt tätbefolkade områden och hinder och därmed effektivt bidra till minskat buller och minskade utsläpp. Särskilt i diskussionen om flygruttsledningen på den nya flygplatsen i Berlin, BER, kan RNP-tekniken skapa en ny dimension för flyget.

”– Fallet Innsbruck visar att Airberlin har flygexpertis för att utföra in- och utflygningar även på andra flygplatser med RNP-teknik. Vi har skapat tekniska förutsättningar inom Boeing-flottan och utbildat piloterna för den här tekniken. Med den nya inflygningstekniken har airberlins Boeing-flotta nu en in- och utflygningsmöjlighet, som ökar flygens flygsäkerhet och tillförlitlighet även vid dåliga väderförhållanden och som också öppnar nya möjligheter för miljöeffektivt flygande. I Innsbruck kan RNP-AR dessutom användas för en speciell utflygning. Det ger oss en enorm konkurrensfördel, eftersom airberlin kommer att kunna starta vid dimma och en sikt på upp till 300 meter. Andra flygbolag måste vid sådana väderförhållanden fortfarande ha klara visuella flygförhållanden för den första utflygningsdelen för att kunna flyga ut ur dalen”, säger Marc Altenscheidt, Airberlin-kapten och chef för Boeing-flottan.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons


RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons

Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report