Bilder: Swedavia

För första gången har en undersökning visat att en majoritet av de som har smarta telefoner använder sig av reserelaterade produkter eller service.

Företaget comScore, internationella specialister på mätningar i den digitala världen, har gjort en undersökning i USA över reserelaterad användning i mobilen. Resultatet visar att under december till och med februari i år använde 51 procent av ägarna till smarta mobiler, i ålder över 18 år, apparaten till att gå in på reserelaterat material.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Hela 20 procent av de amerikanska ägarna till iPhone, Blackberry eller telefoner baserade på Android eller Windows använde också telefonen till att boka flygresor eller hotell. Den mest populära aktiviteten var att söka efter flygpriser vilket en fjärdel av smartmobil-användarna gjorde. Ungefär lika populärt var det att leta efter avgångstider, flygstatus eller telefonnummer till flygbolag.

Även om informationssökning var dominerande använde många mobilen även för check-in samt bokning och avbokning av flyg. När det gällde boende använde 29 procent den smarta mobilen för att leta upp adress eller vägbeskrivning till hotell. Därefter kom sökande efter aktiviteter eller attraktioner nära hotellet.

Undersökningen visade också att yngre användare i åldrarna 18-44 var mer benägna att använda sin smarta telefon för reserelaterat material än de äldre än så. Dessutom var 63 procent av användarna män.

Flygrelaterad användning:
• Kontrollerade flygpriser – 26 procent
• Letade telefonnummer till flygbolag – 25 procent
• Tittade på flygavgångar – 25 procent
• Kontrollerade flygstatus (ankomst/försening) – 25 procent
• Tittade på flygplatsinformation – 24 procent
• Checkade in på flyg – 21 procent
• Tog emot flygpriserbjudanden – 19 procent
• Bokade en flygning – 18 procent
• Tog emot SMS för flygstatus – 17 procent
• Sökte efter status för en checkad väska – 13 procent
• Avbokade en flygning – 10 procent

Hotelrelaterad användning:
• Letade hotelladress eller vägbeskrivning – 29 procent
• Letade efter eller tittade på aktiviteter eller attraktioner nära hotell – 23 procent
• Letade efter eller tittade på restauranger på destination/nära hotell – 22 procent
• Läste hotellrecension – 22 procent
• Jämförde hotelpriser och tillgänglighet – 21 procent
• Bokade hotellrum – 18 procent
• Mottog priserbjudande från hotell – 18 procent
• Sökte efter eller tittade på lokaltransporter vid resmål/hotell – 17 procent
• Avbokade hotellreservation – 10 procent

Mats Montner

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons


RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons

Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report