Destination: Singapore

Tor 26 Apr, 2012 - 21:47

Singapore - Photo: Singapore Tourism Board

Singapore – äntligen utanför boxen

Singapore är ett nöjesfält, ett företag, ett experiment, en luftkonditionerad business lounge. Men det är också en plats där lokala förmågor numera kan utvecklas kreativt. Singapore vill bli mer än en business hub − nu är det mat, mode, design och konst som gäller.

TEXT: CHRISTIAN VON ESSEN

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Singapore skapar alltid blandade känslor. Å ena sidan en affärsmässig utopi, där ett av världens bästa flygbolag avgår i tid från en av världens bästa flygplatser; där människor från hela världen lever med städade gator, bredband, låga skatter, ett gynnsamt företagsklimat och noll korruption. Samtidigt är det ett land som styrts med hård hand – staden/staten var bara en djungelö in på 60-talet innan Lee Kwan Yew styrde upp saker och ting (för att uttrycka sig milt). Singapore, som för bara några år sedan stoltserade med fyra miljoner invånare, är numera inne på fem ”and counting”. Enligt vissa källor siktar man på sex miljoner för att kunna skapa en konsumtion där efterfrågan möter tillgången, men det är ingenting turistbyrån har hört.

Singapore - Photo: Singapore Tourism Board

Men någonting har hänt. Singapore har insett att det inte räcker med att tillhandahålla förutsättningarna för utländska bolag att etablera sig regionalt. Man har insett att det egna intellektuella kapitalet håller på att dräneras. Därför har regeringen under det senaste decenniet arbetat intensivt med att utveckla och förädla kreativa näringar i Singapore.

− Vi har traditionellt varit starka inom reklam och arkitektur, men nu börjar man även titta mer på exempelvis konst, mode och möbeldesign. Dessutom börjar Singapore bli ett allt viktigare stopp för turnerande band i Asien utanför Japan, säger Amran Khamis, gitarrist i postrock-bandet I Am David Sparkle och anställd av regeringen för att ytterligare utveckla förutsättningarna hos Singapore som ny designhuvudstad i Asien.

Någon nationell identitet är måhända svår att frammejsla i ett land vars hela fundament bygger på mångkultur (eller så tar det bara tid att hitta den rent konstnärligt), men idag finns det en helt annan syn på kreativitet och konstutövande än det gjorde för femton år sedan. Nya storsatsningar som kulturhuset The Esplanade, konstplattformen Art Stage Singapore, stadskulturinitiativet Bras Basah.Bugis och det spektakulära underhållnings- och finansnavet Marina Bay leder vägen mot en framtid som andas nytänkande. The Mosaic Music Festival och Laneway är relativt framgångsrika musikevenemang, och den världsberömda nattklubben Zouk lockar dansmusikfrälsta från hela världen till utomhusfestivalen Zoukout på Sentosa varje år. Singapore Arts Festival växer sig allt större, och 2015 ska ett helt nytt National Arts Gallery slå upp dörrarna som Asiens största konstmuseum. Det är ny typ av energi som man tidigare inte förknippat Singapore med.

Lisa Tang, Singapore Tourism Board - Photo: Christian von Essen, TravelReport.se

Lisa Tang på Singapores turistbyrå i London håller med om utvecklingen.

‒ Kreativitet är absolut i fokus nu, och vi samarbetar med både internationella partners inom konst och design, liksom lokala artister. Vi kommer hålla i Asia Fashion Exchange i maj, vilket är en viktig del i att marknadsföra Singapore som en ”fashion hub” i Asien.

Även maten har alltid spelat en betydande roll i Singapores gatubild och självkänsla, och den unika blandningen mellan indiskt, kinesiskt, malaysiskt och kontinentalt är enligt många oslagbar. Men framförallt är det fine dining-segmentet som vuxit kraftigt under de senaste åren, och värdskapet för årets World Gourmet Summit kommer att återspegla detta.

Ett annat skifte som för tillfället äger rum är Singapores satsning på leisure-turism. 2010 öppnade nämnda Marina Bay Sands – en urban och hypermodern oas med shoppingcenter, hotell, casino och museer (dessutom finns naturligtvis en flytande Luis Vuitton-butik). Sentosa var tidigare en relativt sömnig liten ö där Singapore-borna kunde spela beach-volley och doppa tårna med familjen eller kompisarna efter en tung arbetsvecka.

Resort World Sentosa - Singapore Tourism Board

Sentosa har alltid haft en något artificiell aura, och i och med nya Resorts World Sentosa har potentialen fullbordats. Idag har Universal Studios sin egen nöjespark (med livs levande Shrek); där finns kasinon, maritimmuseum, vattenlekpark, spaanläggningar, segway och zipwire. I tillägg till stadens berömda Night Safari kommer nu även en River Safari, som låter besökaren uppleva tio av världens mäktigaste floder i en och samma park. Fokus ligger på bevarandet av de känsliga ekosystemen, och som krona på verket har man för säkerhets skull investerat i två jättepandor från Kina.

Gardens by the Bay
I juni öppnar Gardens by the bay, med avancerade tropiska trädgårdar och så kallade super trees – enorma grönbeklädda konstruktioner som kan husera utsiktsplats eller restaurang i kronan. Grönytorna får allt större utrymme på den trångbodda ön, och även grönytor kan man alltså bygga på höjden.

GARDENS BY THE BAY

Trots att Singapore under hela sin korta livstid varit berömt för sin väl tilltagna hamn, har man inte haft kapacitet för att ta emot de riktigt stora kommersiella lyxkryssarna. I juni öppnar man därför en International Cruise Terminal som ska kunna ta emot högspenderande premiumturister.

‒ Turisterna som kommer från andra delar av Asien är ofta high spenders, säger Lisa Tang. Från Europa kommer backpackers, äldre par eller affärsresenärer. Vi har i genomsnitt tre dagars stopover, och vi försöker komma upp till fyra eller fem. På längre sikt vill vi förstås att Singapore ska bli en attraktiv semesterdestination i sig själv.

MICE-segmentet är starkt, och står idag för 30 procent av besökarna, medan leisure har 70 procent. Nu försöker man alltså gräva större hål i turisternas spenderbyxor, och målgrupper som indier, ryssar och kineser är väl bevandrade i lyxvaruhusen.

Under 2011 anlände 13,2 miljoner internationella besökare till Singapore, vilket är en ökning med 13 procent. 76 procent av dessa kom från Asien. Totalt har de internationella turisterna spenderat 118 miljarder kronor i landet under 2011. Från Europa har antalet besökare stigit med två procent, och från Finland med hela 40 procent, vilket förstås beror på Finnairs nya direktlinje. För hotellen har RevPAR ökat med 15 procent bara under det senaste året.

Strategin för 2012 och framåt handlar om kvalitetsturism, och Singapore Tourist Board har nyligen beviljats ytterligare 4,8 miljarder kronor till en Tourism Development Fund som främst ska främja turisminnovationer och en kompetenshöjning inom näringen.

Singapore, Photo: Andrew Yee
Dessa besöker Singapore från Asien:
1. Indonesien
2. Malaysia
3. Indien
4. Kina
Från Europa:
1. Storbritannien
2. Tyskland
3. Frankrike
4. Italien

Några evenemang i Singapore under 2012:
23 april – 3 maj World Gourmet Summit 2012 www.worldgourmetsummit.com
14 − 20 maj Asia Fashion Exchange www.asiafashionexchange.com.sg
18 maj − 2 juni Singapore Arts Festival – “Our lost poems” www.singaporeartsfest.com
13 – 22 juli Singapore Food Festival www.singaporefoodfestival.com.sg
21 − 23 september 2012 Formula 1 Singtel Singapore Grand Prix. Maroon 5 spelar. www.singaporegp.sg
December Zoukout, Siloso Beach, Sentosa www.zoukout.com

3 restauranger i Singapore som platsar på listan The World’s 100 Best Restaurants: Iggy’s, Les Amis och André.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons


RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report