ARTIKEL

Intervju: Lotten Fowler, SBTA

Tor 26 Apr, 2012 - 11:29 April Maj 2012, Arkiv, Möten, Nyheter

Ensam och stark

Lotten Fowler har blåst liv i Swedish Business Travel Association och syr med lätt hand ihop nätverk som kan sätta stor press på resebranschen. För det är i hennes telefonbok de stora pengarna finns.
TEXT: Christian von Essen FOTO: Wilhelm Rejnus

Lotten Fowler sitter ensam i ett litet kontor på Tegnérgatan i Stockholm. Därifrån sköter hon administrativa göromål som medlemsfrågor, ekonomi, underhåll av databasen, nyhetsbrev och hemsida. Men roligast har hon på resande fot. Swedish Business Travel Association börjar och slutar med henne.

Den solitära inramningen till trots – allt tydligare blir sammanslutningens inneboende potential. Lotten Fowler och SBTA samlar 250 svenska medlemsföretag som har stort intresse för affärsresor, såväl köpare som leverantörer. Tillsammans utvecklar de medlemsvärde i form av seminarier, nätverksmingel, föreläsningar och gemensamma påtryckningar i frågor som rör affärsreseindustrins förutsättningar.

Lotten Fowler, SBTA - Foto: Wilhelm Rejnus, TravelReport.se

Har SBTA någon reell makt? Lotten Fowler tycker inte om det ordet.

– Jag vill hellre kalla det inflytande. Vi har en jättefin relation med leverantörerna, så jag skulle säga att vårt inflytande är väldigt bra. Men det gäller att använda det på rätt sätt, att försöka föra en öppen dialog istället för att klaga och peka finger. Vi har många forum igång nu där vi samtalar mellan köpare och leverantörer.

Som exempel har SBTA genomfört seminarier om hotellupphandlingar. Parterna befinner sig på neutral mark under SBTA:s flagg och kan ventilera alla eventuella problem och frågor. Det föreligger ingen förhandlingssituation. SBTA agerar mer eller mindre osynlig länk mellan de olika intressenterna.

− Vi diskuterade även mycket med SAS, när flygbranschen började splitta upp priserna och införa fler så kallade ancillary-avgifter. De här tilläggsavgifterna gör det svårt att räkna ut och jämföra priser, vilket gör det svårt att kommunicera hur allt ska upphandlas. Vi förde samtal både med flygbolagen och GDS:erna.

Hennes poäng är att ett ensamt företag sällan får gehör – men en samlad bransch kan påverka utvecklingen. När köparna kan prata ihop sig blir önskemålen tydliga och konkreta.
Lotten Fowler lyftes in som General Manager för SBTA i december 2010 med en lång karriär inom hotell- och affärsresebyråbranschen bakom sig. Föreningen förde en tynande tillvaro, och styrelsen hade således under 2010 initierat ett projekt tillsammans med sina medlemmar. De ställde frågor som: Vad är vi till för? Vad ska vi göra? Vad vill vi ha ut av ett medlemskap?

− Svaret var att det finns ett stort uppdämt behov, säger Lotten. SBTA behövs. Det beslöts att vi måste få fart få föreningen igen. Man kan säga att jag kom in med en ny roll.

Föreningens ledarskap hade tidigare mest handlat om kansligöra. Nu fick Lotten Fowler en tydlig uppgift: Blås liv i föreningen, bygg medlemsnytta, rekrytera fler medlemmar!

− För att skapa medlemsnytta krävs aktiviteter. Jag började med att kasta upp alla bollar i luften på en gång. Jag var tvungen att rivstarta. Jag känner verkligen att jag har gjort mycket så här långt, men jag har inte hunnit gå på djupet. Nu är det dags att börja borra mer. Jag har inte drivit EN stor fråga, utan hundra små.

Rivstarten har gett resultat. Lotten Fowler har aktiverat SBTA och synliggjort varumärket. Själv märker hon det på att det inte är samma klick längre som hör av sig med idéer eller feedback. Det har gått ”en våg av engagemang genom föreningen”.

Under finanskrisen 2009 pratades det mycket om virtuella möten och hur ny teknik nästan skulle äta upp affärsresorna. Men folk verkar resa och mötas som aldrig förr. Vad hände egentligen?

− Andelen virtuella möten ökar fortfarande kraftigt, men ingen tror att det kommer att äta upp affärsresandet. Kanske har det ätit upp ökningen av affärsresandet lite. Utvecklingen har bromsats in en smula. Samtidigt kräver en global värld att vi möts mer än någonsin.

Hon menar att det framförallt är de interna mötena som effektiviserats, exempelvis projektarbete inom en organisation. Men kunder måste man fortfarande träffa.

− Alla företag jobbar på att maximera andelen virtuella möten. Det handlar både om att se över faktiska resekostnader och om CSR-frågor. Dessutom ser man till medarbetarna och deras stressnivåer.

Mötena har blivit kortare, men har de också blivit effektivare?

− Det ekonomiska läget påverkar förstås. Även om affärsresandet ökade igen efter 2009-krisen lärde vi oss att bli mer effektiva. Jag tror också att CSR-frågan har bidragit till det, och CSR har blivit ett bra argument för att inte öppna dörrarna på alltför vid gavel. Ökad flygkonkurrens inom Norden ger människor möjlighet att åka fram och tillbaka över dagen. Samtidigt kan de resorna enkelt ersättas av videomöten.

På TUR-mässan anordnade ni i ett seminarium om travel-policyns död – vad menas med det?

− Det var meningen att provocera. Bakgrunden är att med ny teknologi går makten ner till resenären i allt högre utsträckning. Processen att söka och besluta om olika resealternativ finns numera förlagd till telefonen, vilket gör det omöjligt för en travel manager att kontrollera och påverka. Dessutom kommer det in unga, oberoende och teknikvana medarbetare på företagen. De har sina egna förväntningar på livet och arbetsplatsen. De vill inte bli alltför styrda.

Panelen och publiken på TUR-seminariet kom fram till att styrning fortfarande behövs; policyn är inte död. Däremot måste företagen anpassa sin resepolicy efter tekniken och förutsättningarna. Släpps ansvaret fritt är det svårt att veta var medarbetarna befinner sig – något man som företag är skyldig att ständigt beakta ur säkerhetssynpunkt. Google är en av de få aktörer som testat att släppa sin travel-policy helt och hållet, berättar Lotten. Alla i personalen får en resebudget och eget ansvar att sköta bokningarna. Reser man billigare än budget utgår en bonus, vilket skapar en drivkraft att hela tiden göra det smartare valet.

− För att få ersättning måste personalen ändå specificera exakt hur de flyger och var de bor, så den kontrollen upprätthåller de ändå. Det har fungerat bra för Google, men konceptet är svårt att kopiera eftersom de har sitt eget kontrollsystem inbyggt i sin produkt.

Travel managerns roll måste alltså förändras radikalt?

− Ja, det blir oerhört mycket svårare att styra företagets resande. Tidigare skulle man upphandla leverantörer, skapa en god relation med resebyrån, och kommunicera sina beslut till de anställda. Sedan kom online-verktyg, webbmöten, smarta telefoner … Travel managern måste idag involvera helt andra delar av företaget – exempelvis när det handlar om telefoni, bredband och annan teknisk utrustning. Han eller hon behöver knacka på fler dörrar. Och kunna otroligt mycket mer än förut.

Lotten Fowler, SBTA - Foto: Wilhelm Rejnus, TravelReport.se

Även möten hamnar allt mer i travel managerns knä, menar Lotten Fowler. Den aspekten av affärsresan har traditionellt legat under marknads- eller säljavdelningen. Men utvecklingen är egentligen naturlig eftersom man reser för att mötas. Alla affärsresor leder till ett möte. Nu pratas det om att räkna ROI på möten – men är det ens möjligt?

− Ja, det finns certifierade modeller för hur man kan göra det. Men det är förstås otroligt viktigt att man sätter sina mål innan man planerar mötet, annars går det inte att styra. Det är kanske bara en femtedel av alla möten som kan räknas i monetära termer direkt. Ta till exempel en kick-off för personalen – alla ska samlas kring vårt nya mål för att dra åt samma håll. Då måste jag leda aktiviteterna mot det jag vill få ut. Jag får ställa frågor till personalen efter aktiviteten om mål, delaktighet och kunskap. Ser jag en förändring efter kick-offen är det bra. Men om jag frågar igen efter två månader? Målet är att alla ska känna till målen i företaget och vara med på tåget – då kanske det är värt 200 000 kronor? I så fall kan jag lättare räkna hem kostnaden. Men det kräver en beteendeförändring också.

Är det här för luddigt för Sverige?

− Kanske, men finanskrisen har också dragit ner på festmöten och användandet av företagets resurser. Det kan förstås bli mycket bättre – framförallt de interna mötena. Varför sitter vi alla här egentligen? Vad är syftet eller målet med mötet? Och så får man följa upp och se hur väl man lyckas.

Kina, Indien och Ryssland blir allt viktigare för affärsresenärerna. Hur ser det kunskapsområdet ut i Sverige?

− Vi har en storbolagsgrupp inom föreningen som heter SGN − SBTA Global Network. En av de nya frågorna handlar just om travel managers och travel policy i Asien. Svenska bolag som SKF, Volvo och Huskvarna har varit där länge. Det finns inte så många att fråga om hjälp, men i den gruppen kan bolagen få stöd av varandra.

Även en nordisk storbolagsgrupp har bildats efter gemensamt beslut från norska NBTA, danska DBTA och finska FBTA, som träffas en gång om året för att utbyta idéer och erfarenheter. Senast i Oslo i mars var man 170 personer. Då lades grunden för den nya nordiska gruppen, som blir en mäktig spelare i sammanhanget.

− Det handlar inte om att upphandla gemensamt, men som påtryckare eller samtalspartner blir vi mäktiga. Detta ger verklig medlemsnytta, menar jag.

Ni har nu också blivit medlemmar i den globala organisationen GBTA?

− Ja, våra direkta medlemmar blir automatiskt medlemmar i GBTA också. Det skapar ytterligare en plattform för internationella samtal om våra frågor. Där har vi bildat en grupp som bara jobbar med EU för att delta i och påverka lagstiftningen inom security, utsläppshandel, järnvägsfrågor, betallösningar, tilläggsavgifter och datalagringsinitiativ. För oss är det viktigt med den globala kopplingen. Det blir en helt annan röst internationellt.

Hur skiljer sig kunskapsnivån åt?

− Mycket. Travel manager betyder väldigt olika saker på olika företag. I Sverige finns till exempel ingen travel manager-utbildning ¬– det är folk från alla möjliga bakgrunder i gebitet. Inom GBTA kan vi påverka utbildningar och certifieringar inom travel management och skapa olika betygsnivåer. Wharton School på University of Pennsylvania i USA har arbetat fram en sådan utbildning tillsammans med den amerikanska affärsreseföreningen. Det kan mycket väl komma att skapas en sådan utbildning i Sverige också i framtiden, vilket känns jättekul. Som yrkesgrupp får man en annan respekt också.

 

Lotten Fowler
Född: 1965
Familj: Två tonårsbarn.
Bor: I Stockholm, uppväxt i Eskilstuna.
Bakgrund: Handels i Göteborg. Gick ut 1991 ”när Sverige stängde”. Vikarierade som lärare och jobbade därefter för STS i England med förhandling och upphandling som Area Manager. Arbetade som ekonom på hotell under småbarnsåren. Kom därefter till Nyman & Schultz (som blev American Express Travel) och var globalt ansvarig för deras hotellprogram. Sju år på Worldhotels. Jobbade därefter i Bryssel med nya hotellprojekt på Rezidor. Var med och hjälpte Hotel Kungsbron i starten. General Manager på SBTA sedan december 2010.
Fritid: Har ett socialt liv med stort umgänge. Försöker umgås med tonåringarna så mycket jag får. Reser en hel del. Var i Peru nyligen, där vi vandrade i bergen.

Destination: Singapore

Tor 26 Apr, 2012 - 21:47

April Maj 2012, Asien, Destination, Nyheter, Resereportage, Tidningen, Turism Singapore – äntligen utanför boxen Singapore är ett nöjesfält, ett företag, ett experiment, en luftkonditionerad business lounge. Men det är …

Rovdjursturism

Tor 26 Apr, 2012 - 21:22

April Maj 2012, Arrangör, Destination, Nyheter, Turism Naturens skatt Skåda havsörn eller en skygg björn. Allt fler utländska turister kommer till Sverige för att ta del av …