Foto: Mats Montner

Sveriges officiella Twitterkonto @sweden fortsätter att skörda framgångar. Curators of Sweden har vunnit guld i kategorin Corporate Image på amerikanska CLIO Awards, en av världens största tävlingar inom reklam och PR.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Sedan december 2011 twittrar vanliga svenskar på Sveriges officiella Twitterkonto @sweden. Syftet med Svenska institutets och VisitSwedens satsning Curators of Sweden är att ge en öppen, äkta, nytänkande och omtänksam bild av det samtida Sverige. Hittills har 20 personer tagit över Twitterkontot en vecka i taget och skapat en dialog med flera olika infallsvinklar.

Både antalet följare och uppmärksamheten kring @sweden har ökat kraftigt i hela världen och har nått människor i 120 länder. Hittills har initiativet inspirerat till nio efterföljande Twitterprojekt i andra länder eller regioner.

– ”Curators of Sweden har fått mycket beröm i den virtuella världen. Nu har vi också börjat få prestigefyllda priser som man faktiskt kan se och röra, som guld- och silverägg på svenska Guldäggetgalan och CLIO guldpriset. Jag tycker att alla som har twittrat, retwittrat och följt borde vara stolta”, kommenterar Annika Rembe, generaldirektör vid Svenska institutet.

– ”Det är minst sagt roligt att CLIO-juryn, som får in över 10 000 amerikanska och internationella bidrag varje år, har valt Curators of Sweden till vinnare. Jag är säker på att priset kommer att få fler att bli nyfikna på Sverige och den äkta dialog och interaktion med vanliga svenskar som pågår på @sweden varje dag”, tillägger Maria Ziv, marknadsdirektör på VisitSweden.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons


RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons

Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report