Intervju: Jeppe Klockareson

Fre 1 Jun, 2012 - 13:16

Jeppe Klockareson, Fair Travel Foto: Christian von Essen, TravelReport.se

Jeppe räddar

Jeppe Klockareson är konsulten som med sitt internationella nätverk och sin växande erfarenhet vill hjälpa resebranschen att tänka i mer ansvarstagande banor. Utan långa pekfingrar eller inlåsande begreppsdefinitioner.

Text och foto: Christian von Essen

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Han har älskat att resa sedan han var ung. Men ju mer Jeppe Klockareson började backpacka sig runt i världen, desto mer förstod han att det fanns en ovedersäglig och gnagande diskrepans mellan katalogernas romantiska skimmer och verklighetens krassa odör. De negativa aspekterna av turismen åskådliggjordes aldrig. För Jeppe Klockareson ledde denna insikt till kunskapstörst istället för misströstan. Den unge resenären började utbilda sig – läste turism i Båstad och gjorde sitt projektarbete hos Basecamp Explorer  i Kenya under åtta lärorika veckor i början av 2000-talet.

– Då pratade man om att ekoturism var lösningen på alla problem, men ingen kunde riktigt förklara eller beskriva hur det skulle gå till eller hur det hela skulle se ut. Jag ville undersöka om det var möjligt att maximera de positiva aspekterna av turismen och minimera de negativa.

2005 fick han jobb för Basecamp Explorer i Stockholm. Efter krisen i Kenya fick han dock sluta och startade den egna konsultbyrån Fair Travel vid sidan om sitt jobb som produktchef för STA Travel. 2009 sade han upp sig där för att skala upp sin egen verksamhet, med projektarbete, utbildningar, föreläsningar och workshops. Idag arbetar han med fem internationella företag som han representerar på den nordiska marknaden.

– Målet är att förändra branschen. All slags turism måste vara hållbar och ansvarstagande. Det är många som börjar få upp ögonen, men det händer inte så mycket.

Jeppe Klockareson menar att det saknas ett samlande forum för hållbarhetsfrågor inom resebranschen – något han själv vill vara med och skapa under seminariet Turism, resor och hållbar utveckling i Stockholm i oktober. I juni reser han till Sydafrika med Project Sisonke, som skänker laptops och internetuppkoppling till byar på landsbygden.

– Internationellt har man kommit längre, och jag vill ta det internationella nätverket till Skandinavien. Här finns definitivt ett intresse, men som företag måste man ligga steget före kunden. Branschen måste agera. Lyxen att ingenting göra är inte längre ett alternativ.

Jeppe Klockareson, Fair Travel Foto: Christian von Essen, TravelReport.se

Många svänger sig med ordet hållbarhet, menar han, men begreppet rymmer mer än miljöfrågor och CO2-utsläpp. Flyget målas ofta upp som en onödigt stor bov i sammanhanget.

– Flyget och klimatförändringen är absolut ett stort problem – och jag tycker att det är för billigt att flyga – men man glömmer lätt bort alla andra faktorer som kräver sina diskussioner och åtgärder. Turismbranschen handlar exempelvis också om avfallshantering, vattenkonsumtion och matproduktion – alla bidragande faktorer till CO2-utsläpp och klimatförändringar. I Sydafrika, för att ta ett exempel, har man  ingen källsortering utan dumpar allting på en soptipp, där det kan ta upp till 20-25 år för vissa saker att förmultna. Under tiden bildas metangas, som är mer kraftfullt än CO2 – om än mer ovanlig. Transporterna är bara en del av problemet. Vi måste börja med det vi kan göra – titta på varje destination och se vilka problem och möjligheter som finns just där, och fokusera på dem.

Hur ser du på all inclusive-trenden?

– All inclusive kan vara både bra och dåligt. Så kallad ekoturism, hållbar turism eller ansvarstagande turism kan och bör vara bra – men kan bli dåligt och skadligt om det bedrivs på fel sätt. Det går inte att säga att något koncept är illa, utan det handlar om vad man gör utifrån förutsättningarna. All inclusive-turismen kan ge väldigt många jobb och en utvecklad infrastruktur samtidigt som resten av området inte behöver påverkas negativt. Har man lokal förankring och ett lokalt leverantörsled med personal från det lokala samhället med anständiga löner, då är det positivt. Det är viktigt att se till lokalbefolkningens behov och arbeta utifrån deras förutsättningar och livsvillkor. Sedan får jag säga att all inclusive-konceptet inte är någonting för mig personligen.

Ett stort problem, menar han, är att vi är så snabba med att döma ut respektive upphöja en viss sorts turism istället för att anlägga ett holistiskt perspektiv. Till och med ”ekoturism” är ett begrepp han egentligen distanserar sig från.

– Min definition är ”ansvarsfull turism”. Det begreppet innefattar även tillgänglighetsfrågor. I grunden handlar det om ett ansvarsfullt resande, som gynnar lokalbefolkning, kultur, natur och miljö. Det finns ingen fastslagen innehållsförteckning över hållbar turism och ansvarsfull turism. Det finns definitioner och vägledning – men ingen som egentligen kontrollerar hur ansvarsturismen ser ut i praktiken, vilket kan vara ett problem. Det handlar om att börja någonstans, att agera och göra det utifrån de möjligheter och problem som föreligger. Annars blir alla de vackra orden bara urvattnade och kraftlösa. Många tänker för stort på en gång, men man kan börja med de små bitarna. Det är dags att sluta snacka och börja agera.

Jeppe Klockareson, Fair Travel Foto: Christian von Essen, TravelReport.se

Namn: Jeppe Klockareson
Född: 1977
Yrke: Entreprenör. Ägare och grundare av Fair Travel.
Utbildning: 2-årig yrkeshögskoleutbildning – Turism & Service, Akademi Båstad
Bakgrund: Flertalet resor som backpacker mellan 20-25 års ålder. Studerade turism 2002-2004 i Båstad. Började efter utbildningen som resesäljare på STA Travel 2004-2005. Därefter vd och ansvarig på Basecamp Travel Stockholm i tre år. ”Jobbade som produktchef i 1,5 år på STA Travel Nordic innan jag sade upp mig i slutet av 2009 och efter tre månader på resande fot i Sydamerika började jag driva Fair Travel på heltid”.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons


RESEREPORTAGE

KRÖNIKA

Annons

Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report