ARTIKEL

Treenighet

Fre 1 Jun, 2012 - 13:00 Krönika

Jag tror inte jag uttalade det här på ledarplats när jag började på Travel Report, men förhoppningsvis har mina hjärtefrågor hittills varit ganska tydliga. Hållbarhet, digitalisering och varumärkesbyggande är tre områden som jag intresserar mig lite extra för. Turligt nog är det också tre områden som just nu påverkar resebranschen mer än någonting annat.

I nya numret av Travel Report framgår detta tydligare än någonsin. Vi får lära av pionjärer som Jeppe Klockareson och Helena Myrman att det där med hållbart och ansvarsfullt resande inte är så enkelt och svartvitt som man kan tro. De små nyanserna och frågorna växer fram ju mer man lär sig. Klart är i alla fall att många branschaktörer vill vara med på tåget. Det gäller bara att börja agera också.

Vi har träffat Scandics marknadsdirektör Stephanie Smitt Lindberg för att prata om hotelljättens förskjutning från vägmotell till urban puls. Eller snarare pratade vi om hur dessa två världar nu på ett snyggt sätt ska sys samman under ett och samma varumärke. Det är ett stort arbete som ska bli intressant att följa.

Dessutom tar vi pulsen på resetrenderna i Kina. Inom några få år kommer landet att producera flest turister i världen, och har vi inte märkt av dessa nya resenärer ännu kommer vi garanterat att göra det då. De nya kinesiska turisterna är unga, välbärgade och välutbildade, och de kommer inte längre att köpa mallade paketresor för att fota sig framför slott och kyrkor. Dessa nya beteendemönster skapar enorma möjligheter för Sveriges många och starka turistdestinationer. Det skapar också stora utmaningar i hur man marknadsför sin produkt – detta ständiga gissel.

Green Tourism Camp Sigtuna vill se kunskapslyft i hållbarhetsfrågor

Tis 20 Maj, 2014 - 12:30

Destination, Hållbarhet, Krönika, Nyheter, Turism Förra helgen fick jag äran att delta i min allra första BarCamp om hållbar turism. Green Tourism Camp är en …

Hur reser vi i framtiden?

Tis 6 Maj, 2014 - 9:57

Diverse artiklar, Krönika Jag tycker alltid att det är lite kittlande med framtidsprofetior, särskilt när de innefattar stora visioner och futuristiska illustrationer. Skyscanners …