Treenighet

Fre 1 Jun, 2012 - 13:00

Jag tror inte jag uttalade det här på ledarplats när jag började på Travel Report, men förhoppningsvis har mina hjärtefrågor hittills varit ganska tydliga. Hållbarhet, digitalisering och varumärkesbyggande är tre områden som jag intresserar mig lite extra för. Turligt nog är det också tre områden som just nu påverkar resebranschen mer än någonting annat.

I nya numret av Travel Report framgår detta tydligare än någonsin. Vi får lära av pionjärer som Jeppe Klockareson och Helena Myrman att det där med hållbart och ansvarsfullt resande inte är så enkelt och svartvitt som man kan tro. De små nyanserna och frågorna växer fram ju mer man lär sig. Klart är i alla fall att många branschaktörer vill vara med på tåget. Det gäller bara att börja agera också.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Vi har träffat Scandics marknadsdirektör Stephanie Smitt Lindberg för att prata om hotelljättens förskjutning från vägmotell till urban puls. Eller snarare pratade vi om hur dessa två världar nu på ett snyggt sätt ska sys samman under ett och samma varumärke. Det är ett stort arbete som ska bli intressant att följa.

Dessutom tar vi pulsen på resetrenderna i Kina. Inom några få år kommer landet att producera flest turister i världen, och har vi inte märkt av dessa nya resenärer ännu kommer vi garanterat att göra det då. De nya kinesiska turisterna är unga, välbärgade och välutbildade, och de kommer inte längre att köpa mallade paketresor för att fota sig framför slott och kyrkor. Dessa nya beteendemönster skapar enorma möjligheter för Sveriges många och starka turistdestinationer. Det skapar också stora utmaningar i hur man marknadsför sin produkt – detta ständiga gissel.

SENASTE NUMRET

SENASTE NUMRET

Reklam


RESEREPORTAGE

KRÖNIKA

Reklam

Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report