Quito, Ecuador

Ons 15 Jan, 2014 - 12:05

Ecuadors huvudstad är coola kolonialkvarter, överdådiga katolska kyrkor och en gateway till storslagen sydamerikansk natur. Med bättre infrastruktur blir staden allt mer intressant för internationell turism. Travel Report besöker resemässan TravelMart LatinAmerica och passar på att utforska årets värdstad Quito.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Det har förmodligen undgått få i resebranschen att oljelandet Ecuador har plockat fram den stora plånboken under de senaste åren. Under president Rafael Correa har en rad stora reformer genomförts på kort tid – han har byggt system för gratis utbildning och sjukvård, han har flerdubblat lön och status för polismakten (och därmed antalet poliser får man känslan av), sänkt korruptionen och tagit ett riktigt stort kliv mot en exportmogen turistdestination. Staden Quito blev till exempel utnämnd till Sydamerikas bästa turistdestination på World Travel Awards 2013 – en enorm prestigeseger för den lokala näringen.

Det som framförallt hänt ut turismsynpunkt – förutom investeringar i en massiv global marknadsföringskampanj – är att infrastrukturen helrenoverats. Vägarna, som i dag närmast är av skandinaviska mått,var i princip obrukbara för bara 10-20 år sedan. Flygplatsen Aeropuerto Internacional Mariscal Sucre de Quito, som tidigare låg mitt i stan, har flyttat till utkanten, i större kostym. Med kapacitet på sex miljoner passagerare är den fortfarande liten ur ett internationellt perspektiv, men fyller sin funktion.

Nästa steg var den klassiska järnvägen, som efter decennier av bristfälligt underhåll slutligen gjordes obruklig av orkanen El Niño 1997-1998. De senaste fyra åren har både räls och stationsbyggnader restaurerats i ett projekt som kostat flera miljarder kronor. Detta har inneburit att bolaget Tren Ecuador nu kan sälja både dagsturer och landet runt-turer om fyra dagar. Tåget kör inte ens året runt till en början, och kritiker menar att det mest blivit ett turistinriktat prestigeprojekt av det hela.

Andra, som Lázló Károlyi, jublar. Han är grundare och vd för Exclusive Hotels & Haciendas of Ecuador, ett franchisekoncept med i dagsläget 10 etablissemang som drivs av olika ägare över hela landet.

– I princip alla våra hotell och haciendas ligger i närheten av stationer längs järnvägsnätet, så det här är mycket välkommet för oss, säger han.

Detta för oss osökt till målet för vårt Quito-besök – TravelMart LatinAmerica. Mässan är regionens stora sammankomst för reseindustrin, med ganska exakt 1 000 besökare. Det låter kanske inte så mycket, men det rör sig om enbart branschfolk som under två dagar ska göra goda affärer. Därom är nämligen samtliga överens.

Bill Coleman är vd för William H Coleman Inc, bolaget som sedan starten för 37 år sedan har producerat TMLA på olika platser i regionen. Ecuador har stått värd fem gånger och 2014 äger mässan rum i Salta, Argentina. Inför TMLA 2013 hade 7 000 möten bokats innan startskottet gick, och Bill Coleman beskriver hur hans innovation har hängt med i snart 40 år.

– Vår tjänst kallas SelectMatch, och är ett system för att hantera förhandsbokade möten. Vi började använda det i USA och Kanada först. Sedan kom fem sydamerikanska resebolag och frågade om vi kunde utveckla konceptet även här. Det var alltså mer än 37 år sedan.

Sedan dess har systemet utvecklats och förfinats, men grunden är att varje deltagare tilldelas sin egen personliga A4-bok med alla sina inbokade möten. Därefter är det kvartssamtal som gäller – efter femton minuter dånar det i högtalarna att det är dags att byta, vilket innebär att alla har ett fönster om fem minuter att ta sig till nästa möte.

– Vi har 120 inbokade möten och 42 som kommit till utöver systemet, säger Lázló Károlyi precis när mässan tycks som sömnigast, under de första trevande timmarna på torsdagen.

Men TMLA handlar inte om jippon och trängsel – det handlar om att göra affärer, knyta kontakter, ro avtal i hamn. Trots att mässhallarna (som för övrigt lämpligt nog är inhysta i den gamla flygplatsen) tycks lugna vet man att det pågår hundratals förtroliga samtal där ute. Stämningen blir avslappnad och för oss journalister är det enkelt att sätta sig för en kvarts intervju när en mötestid inte tycks uppbokad.

En hotelldirektör från Guayaquil beklagar sig över att han fick många no-shows på sina möten, att folk inte riktigt tar sina kvartar på allvar. Samtidigt bedyrar han att det var en väldigt framgångsrik mässa.

Men åter till värdstaden Quito. Det som står kvar på president Correas att göra-lista är huvudstadens trafiksituation. Med en UNESCO-skyddad stadskärna är det inte helt enkelt att bygga på höjden och resultatet är en stad som brer ut sig enormt. Alla har bil, och alla tycks köra samtidigt – hela tiden. Trafiken segar sig fram som trögflytande slem nästan oavsett tid på dygnet.

Man har faktiskt börjat försöka styra trafikstockningarna genom att skapa ett schema enligt Colombias koncept ”Pico y placa”: bilar med slutsiffra 1 och 2 får till exempel inte köra i rusningstid på måndagar, varken morgon 7-9 eller eftermiddag 16-19:30. Blir du stoppad får du böter och några prickar enligt Ecuadors intrikata trafikbestraffningssystem.

– Situationen blev bättre ett tag, men efter hand började allt fler köpa en andra bil med ett annat registreringsnummer och problemet är åter lika angeläget, säger María José GarzónQuito Torismo, som bland annat tipsar oss om heta naturliga källor, endast ett par timmar utanför stan.

Med detta sagt har det nygamla tåget en viktig plats att fylla. För Quito som stad innebär det att man tar en allt större plats som hubb, med möjlighet att enkelt erbjuda dagsturer till vulkaner, naturreservat, subtropisk skog och urinvånare med deras byar och marknader. En halvtimmesflygning tar dig till Amazonas, och Ecuadors största stad Guayaquil är en knapp timmes luftfärd bort. Guayaquil är utgångspunkten för de flesta som ska till Galapagos. I övrigt är det till största delen en handelsstad snarare än turistdestination.

Quitos spanskkoloniala innerstadsdelar är bland de mest välbevarade i världen, och en upprustning av bargatan La Ronda har berett plats för några av Ecuadors allra flinkaste traditionella hantverkare. Med hyran betald av staden är det ingen säljhets i La Rondas kvarter, och turisterna får en rejäl dos autencitet på dagsturen efter det sedvanliga besöket i den ödesmättade Santo Domingo-kyrkan eller den galet guldbelagda och majestätiska San Francisco-kyrkan.

Ecuador marknadsför sig som en turistdestination som satsar på hållbarhet och medvetenhet, och nu gäller det att våga lita på att de fantastiska naturtillgångarna kan göra jobbet. Ingen vill se massturism, framförallt inte i Galapagos känsliga naturskyddsområden.

I och med den upprustade infrastrukturen blir Quito därför allt viktigare. Med attraktiva dagsturer kan turister stanna längre i staden, se mer av landet och möjligen lätta lite på trycket för Galapagos. Faktum är att Ecuador – och därmed Quito – är en utmärkt introduktion till Sydamerika, med sina världsunika variationer i klimat och natur. Nu gäller det bara att öka tillgängligheten för Europa.

Fakta Quito, Ecuador

Befolkning: 1,5-2,5 miljoner, beroende på hur man räknar.
Språk: Spanska
Valuta: USD
Höjd: 2 850 meter över havet
Klimat: Milt, ca 10-20 grader året runt. Det finns bara två säsonger – torrperiod och regnperiod.
Flyg hit: KLM via Amsterdam. American Airlines via London och Miami. Delta via Amsterdam och Atlanta. Iberia via London.
Läs mer: www.quito-turismo.gob.ec

TEXT OCH FOTO: CHRISTIAN VON ESSEN

Reportaget från Quito har under hösten 2013 publicerats i Travel Report och Xpress Magazine.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report