Bjørn Kjos, Norwegian. Foto: Magnus Wilandh, Travelreport.se

Gapet mellan de stora skandinaviska flygbolagen minskar dag för dag.
I slutet av nästa år eller i början av 2016 kommer Norwegian att vara störst, enligt vd Bjørn Kjos.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

– Så blir det. Men det har egentligen inte varit vårt mål. Vi vill att alla ska ha råd att flyga, säger Bjørn Kjos till Travel Report.

Bjørn Kjos och Norwegian är de stora vinnarna i luften, passagerarsiffrorna talar sitt tydliga språk.

Sedan starten med inrikestrafik i Norge har 130 miljoner passagerare flugit med Norwegian. I år beräknas 24 miljoner välja den rödnosade flygande vinstmaskinen. Norwegian är i dag världens sjunde största lågprisbolag med 417 rutter till 126 destinationer i 38 länder.

Gapet till SAS har undan för undan krympt och är borta senast 2016, menar Kjos.

– Jag känner mig nöjd och mycket nöjd med våra linjer från Gatwick till USA, särskilt den till Los Angeles. När det gäller vår USA-trafik i stort är beläggningen 90 procent.

Och det är du nöjd med?

– Tror jag det! Men Kina är den största utmaningen. Tänk dig när fler och fler kineser vill ut och resa till Europa. Det kommer att bli det största fenomenet sedan det kommersiella flygets födelse. Och tänk så många jobb vi skulle skapa inom turismnäringen!

Enbart på Gatwick-flygplatsen i London är 130 piloter och 200 kabinpersonal stationerade. Utvecklingen rusar hela tiden framåt och Bjørn Kjos höjde armarna i luften till en segergest när pressen träffade honom i London tidigare i veckan.

– Det kommer nya linjer hela tiden och hubbarna för Europas kortdistansflyg finns snart inte längre. Det är direktflyg som gäller och vi kan flyga direkt från London till Hawaii inom en snar framtid, säger han.

Norwegian har fördubblat sin trafik från London till New York och Los Angeles. Enligt Bjørn Kjos är London det viktigaste resmålet för allt leisureresande i framtiden. Från Gatwick flyger Norwegian till hela 42 destinationer – och fler lär det bli. Flygbolaget har beställt 247 nya plan, bland dem 17 i Boeing 787 Dreamliner-serien.

– Vi kommer att spara 100 miljoner pund, (närmare 1,2 miljarder SEK) i bränsle på att byta ut flottan. Med de nya direktlinjerna kan vi flyga från Västnorge till västra USA, från Stockholm till Kina och från Kanarieöarna till Karibien. Vi är inte med i någon allians och vi tänker inte bli det heller. Med vårt nuvarande linjenät har vi så goda förbindelser att vi inte behöver allianspartners.

Bjørn Kjos, Norwegian. Foto: Magnus Wilandh, Travelreport.se

Hur ser du på flygets bränslekostnader i framtiden, de står ju för hälften av utgifterna?

– Biobränslet kommer att öka med 50 procent de kommande tio åren. Produktionen är dyr men forskningen går framåt. De stora flygplanstillverkarna, som Boeing, har forskningen i sina händer. Jag tror på den utvecklingen.

Under november 2014 flög 1 766 134 passagerare med Norwegian, en ökning med fem procent jämfört med samma månad förra året. Den totala trafiktillväxten (RPK) ökade med 21 procent medan kapaciteten (ASK) ökade med 16 procent. Kabinfaktorn var på 79 procent, upp 2,8 procentenheter.

– Kabinfaktorn var hög den här månaden, vilket visar att vi trots god kapacitetstillväxt fyller flygstolarna, säger Bjørn Kjos.

Norwegian genomförde 99,9 procent av de planlagda flygningarna i november, varav 89,1 procent gick enligt tidtabell.
Under månaden levererades en fabriksny Boeing 737-800 av totalt 14 i år. Kapacitetstillväxten under 2014 är till stor del relaterad till ökningen av långdistansflottan. Sedan oktober har Norwegian återlämnat äldre leasade flygplan. Fyra 787 Dreamlinerplan har fasats in under 2014.

TEXT OCH FOTO: MAGNUS WILANDH

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report