Gatwick, London. Foto: Magnus Wilandh, Travelreport.se

Gatwickflygplatsen sydväst om London växer så det knakar.
En ny terminal för 180 miljoner pund − 2,1 miljarder svenska kronor – byggs, med tågförbindelse ända ut till gaterna.
− Vi expanderar fortare än Heathrow och har haft tolv procents tillväxt det senaste året, säger Stewart Wingate, vd för London Gatwick.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Gatwick har gått förbi Heathrow i antal flygdestinationer och leder den kampen med 193-173. Under flygets ”peak hour” lyfter eller landar 55 plan i timmen på världens största flygplats med enbart en start- och landningsbana. 38 miljoner passagerare passerar Gatwick årligen och flygplatsen behöver ny infrastruktur.

− Om politikerna bara gör sitt jobb och ger oss tillståndet att bygga ut kommer kapacitetsökningen att medföra 100 000 jobb i regionen, säger Stewart Wingate med en visionärs övertygelse.

Den nya start- och landningsbanan blir helt privatfinansierad och kostar 7,8 miljarder pund, motsvarande 92 miljarder svenska kronor. Sedan ska järnvägen byggas ut för 120 miljoner pund (1,4 miljarder SEK) så det är inga dåliga investeringar som görs. Gatwick ägs till största delen av ett amerikanskt investmentbolag, Global Infrastructure Partners.

− Tågen in till London ska gå med två och en halv minuts frekvens. Vi bygger två nya hotell vid flygplatsen. Vi kommer även att kompensera alla de hyresgäster som på något sätt drabbas av utbyggnaden, säger Stewart Wingate.

PENTAX DIGITAL CAMERA

Långdistansflygen blir fler när flygplatsen byggs ut. Idag har Gatwick trafik till USA, Kina, Indonesien och Vietnam. Norwegian, tredje största flygbolaget på Gatwick, satsar hårt på USA och erbjuder enkelbiljetter för 150 pund (1 800 SEK) mellan Gatwick och New York. Störst på flygplatsen är EasyJet.

Den nya start- och landningsbanan ska vara färdig 2025, under förutsättning att Gatwick får miljö- och byggtillstånd av de brittiska myndigheterna i maj 2020. Enligt Stewart Wingate kommer en utbyggnad innebära att Heathrow tappar över 15 procent i marknadsandelar och att business class-biljetter till USA blir 40 procent billigare. Flyget till och från London beräknas att år 2050 ha ökat till 110 miljoner passagerare om året.

 

Text och foto: MAGNUS WILANDH

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report