Det tyska turism-tåget går som på räls

Tillväxten har ökat med 19,4 procent sedan 2007 och fjolåret innehöll fler än 80 miljoner övernattningar i landet.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

När alla siffror skalats ned handlar det också om passion, tradition och infrastruktur.

Ett trettiotal utställare i turismbranschen kom i förra veckan till den nordeuropeiska workshopen i Köpenhamn. Det mediala budskapet var glasklart som isen på en nyspolad hockeyrink; turismen ökar och den ska öka ännu mer!
”År 2030 ska Tyskland ha 121,5 miljoner övernattningar från hela världen. Tyskland är Sveriges näst största destination. Förra året gjorde svenskarna 1,5 miljoner resor till Tyskland. Det är viktigt för oss att även marknadsföra destinationerna i södra Tyskland”, säger Bo Schou Lauridsen, chef för DZT, Tyska Turistbyrån, i Nordosteuropa.

En hörnsten i den sydtyska turismen är Passionsspelen i Oberammergau, 20 minuters bilresa från Garmisch-Partenkirchen. Spelen arrangeras vart tionde år och lockade senast, 2010, fler än 450 000 besökare från hela världen. Nästa spel arrangeras den 16 maj- 4 oktober 2020. Traditionen går kortfattat ut på att spela teater kring Jesus död och lidande. Enbart amatörskådespelare från själva orten får vara med i spelen.
”Man måste vara född i Oberammergau eller ha bott där i minst 20 år för att kvalificera sig. Vi kommer att arrangera 102 föreställningar i de kommande Passionsspelen. Under spelen 2010 hade vi 99,5 procents beläggning i hela regionen”, säger Frederik Mayet, kommunikationsansvarig för Passionsspelen.

Tidigare lockade spelen massor av besökare från engelskspråkiga länder. USA är en stor och viktig marknad. Ungefär en tiondel av alla besökare kommer från Skandinavien. I själva Oberammergau finns enbart 1500 bäddar att tillgå men regionen har gott om hotell och gästhus. Infrastrukturen är väl utbyggd med Autobahn och säkra tågförbindelser till Garmisch Partenkirchen.
”Vi är kända i världen men behöver bli starkare på marknaderna i Polen, Indien, Australien, Sydafrika, Sydkorea och Sydamerika. Under 2016 ökade även den inhemska turismen till Bayern”, säger Frederik Mayet.
Svenska bussresearrangörer har upptäckt den sydtyska pärlan i Oberammergau. Intresset fortsätter att öka.
”Vi körde dit när de förra spelen arrangerades och folk var nöjda. Vi är jätteintresserade av nya bussresor till Oberammergau. Svenskar är väl inte så religiösa av sig – men intresserade av kultur”, säger Anwar Samuelsson, affärsutvecklingschef för Bergkvara Buss.
Den tyska Turistbyrån DZT har 40 miljoner Euro i budget och 200 anställda. Nyligen öppnades ett nytt kontor i Buenos Aires. Sydamerika är en het marknad för Tyskland. Smolket i den tyska glädjebägaren är att fler flyglinjer dit läggs ner.
”Flygpriserna till Tyskland har också ökat, det kan vara billigare för svenskar att flyga till USA än till Tyskland. Berlin har även fått minskat antal övernattningar på hotell men det beror på att svenskar väljer andra möjligheter som airbnb och privata boenden utanför Berlin”, säger Iris Müller, chef för DZT i Sverige.

I år har temat för den tyska turismen varit Martin Luther och reformationen, vilket uppmärksammas i bland annat Sveriges Television. Nästa år ska temat handla om mat och kulinariska evenemang. Tyskland har 292 Michelin-restauranger, världsledande även på det området. För den designintresserade besökaren arrangeras en stor Bauhaus-utställning i Dessau, en timmas bilresa från Berlin.

Magnus Wilandh
Text och foto

Foto:Magnus Wilandh

Ett 30-tal utställare var på plats under workshopen i Köpenhamn. Iris Müller, chef för DZT, Tyska Turistbyrån, i Sverige, träffade Frau Neuner från den lokala turistbyårn i Garmisch Partenkirchen.

Foto:Magnus Wilandh

Den tyska workshopen arrangerades i Vilhelm Lauritzen-terminalen utanför Kastrups flygplats i Köpenhamn.

Foto:Magnus Wilandh

Frederik Mayet marknadsförde Passionsspelen i Oberammergau, som arrangeras vart tionde år.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report