Foto:maxpixel.freegreatpicture.com


Piloterna struntade i avisning – och missade att värma upp planets mätutrustning.

Det är beskedet från den ryska haverikommissionen på tisdagen som nu presenterar en olycksorsak.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Alla 71 personer ombord på Saratov Airlines An-148 dog i den katastrofala kraschen.

Mänskliga missgrepp tros vara den huvudsakliga orsaken bakom plankraschen i ryska Orsk i söndags.

Det slår haveriutredare på den ryska tillsyndsmyndigheten för luftfart fast, rapporterar AP.
Enligt nyhetsbyrån slog planets piloter aldrig igång det aggregat som ska värma upp de instrument som mäter tryckhöjd. Detta ledde till att den hastighetsdata som piloterna tog del av i cockpit blev felaktig.

Slog av autopilot
Utredarna har tagit del av planets ”svarta låda” och konstaterar att planets två hastighetsmätare visade motstridiga uppgifter om planets fart. Som en konsekvens av det ska piloterna ha övergått från autopilot till manuell styrning när de hörde larmsignaler om motsägande hastighetsdata.

Enligt den ryska luftfartsmyndigheten ska hastigheterna ha pendlat mellan 0 kilometer i timmen och 800 kilometer i timmen.
Efter att ha slagit av autopiloten genomförde piloterna en serie manövrar som ledde till att planet dök med en vinkel på 30-35 grader, uppger AP.

”Felaktig data från piloternas hastighetsmätare kan ha varit en faktor som triggade den speciella flygsituationen”, skriver de ryska utredarna i sin rapport.

Planet dök
Slutligen störtade planet ner i snötäckt fält utanför Moskva.
– Piloterna dök troligen med planet på grund av de låga hastigheterna som uppmättes, för att undvika en överstegring. Men eftersom man befann sig på så låg höjd fanns det ingen tid för att rätta till misstaget, säger piloten Andrei Litvinov till ryska mediebolaget RBC, enligt AP.

Tidigare rapporter har visat att planets piloter dessutom valde att inte genomgå avvisning på Domodedovo-flygplatsen i Moskva innan avfärd.
Saratov Airlines uppger att olycksplanets kapten hade över 5 000 flygtimmar bakom sig, 2800 av dem i samma modell som det aktuella planet. Andrepiloten hade 812 flygtimmar bakom sig.

Källa:aftonbladet.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report