Världens mest skrämmande landningsbanor

Mån 27 Apr, 2009 - 17:50

Princess Juliana International Airport St. Maartens

Piloter och andra i flygbranschen brukar inte vara så förtjusta i att man publicerar sådana här listor då de kan skrämma upp folk i onödan.

Man måste dock tillägga att passagerare som flyger med SAS, Finnair och andra etablerade flygbolag kan känna sig ganska lugna. Dessa bolag är kända för att ha mycket rutinerade piloter som kan landa säkert under de flesta förhållanden. Flyg är också ett av de säkraste sätten att resa.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Flera av de olyckor, som dock inte alltid haft dödlig utgång, har berott på brister i flygledningen, okända brister på planen, is på vingarna eller fåglar som flugit in i motorerna eller liknande – och det kan ju inträffa nästan var som helst.

Listan på läskiga flygplatser
Princess Juliana International Airport, St. Maarten (bilden). Landningsbanan är kort och bara lämplig för små- och medelstora jetplan. Ändå välkomnar man 747:or att landa på denna östra Karibiens andra mest trafikerade flygplats. Se youtubeklipp längre ner på sidan.

Paro Airport, Bhutan. Flygplatsen i Himalaya är omgärdad av mycket höga toppar vilket gör det väldigt svårt att landa. Endast speciellt tränade piloter från det inhemska flygbolaget Druk Air får landa här.

Gibraltar Airport, Gibraltar. Kort landningsbana, som är omgiven av vatten på två sidor samt ”one hell of a rock”, plus svåra vindförhållanden. Det finns flera skäl till att en inflygning här kan bli dramatisk. Bland piloter anses Gibraltars flygplats som en av de allra svåraste platserna att landa på då den ger känslan av att landa på ett hangarfartyg.

Madeira Airport, Funchal, Madeira. Det krävs speciell träning för de piloter som ska landa här. Flygplatsen är begränsad av berg och Atlanten. Vid landning måste man först sikta på bergen för att i sista minuten skeva höger in på landningsbanan.

Reagan National Airport, Washington DC. På denna centralt belägna flygplats krävs att piloterna håller tungan rätt i mun. Råkar de göra minsta fel hamnar man i en militär flygzon där civila flygplan är förbjudna. Här finns både Pentagon och CIA:s högkvarter – och kommer man in i de militära skyddszonerna larmas det amerikanska flygvapnet. Vid takeoff måste man stiga snabbt för att undvika att flyga in i Vita huset.

Matekane Air Strip, Lesotho. Detta är ingen riktig flygplats utan bara en kort landningsbana. Med en längd på bara 400 meter finns det ingen chans för piloterna att lyckas få upp planet i luften. Men landningsbanan ligger på en platå på 2 300 meters höjd, och landningsbanan tar slut vid ett stup. Det gör att piloterna tvingas köra över stupet och falla  nedåt 600 meter helst i medvind innan de börjar flyga uppåt. Detta trotsar alla regler som säger att man ska starta i motvind och uppåt.

Barra Airport, Barra, Skottland. Landningsbanan är egentligen en bred grund bukt. Här blir det hårda landningar och endast när det är ebb.

Quito Airport i Ecuador. Klassas som högriskflygplats – svåra väderförhållanden och aktiva vulkaner runt staden bidrar. En puckel mitt på landningsbanan ger ett hopp som extra krydda till denna flygplats mitt i staden.

Toncontin Airport, Tegucigalpa, Honduras. Flyplatsen ligger på en höjd över 1000 meter. Den kan inte ta emot flygplan större än Boeing 757. Före landningen flyger man över tuffa bergsmassiv och i sista minuten måste piloten göra en 45 graders skevning åt vänster innan touchdown.

Courchevel Airport. Den här banan i den franska skidorten är en obehaglig historia som ligger med lutaning på en bergsssluttning. Den är endast 525 meter lång och lutar 18,5 grader. Den har synts i Bondfilmen Tomorrow never dies med Pierce Brosnan. Det är en farlig inflygning bland djupa dalar och den får bara trafikeras av speciellt certifierade piloter. Tidigare har större Twin Otter och Dash 7 plan trafikerat denna ”strip” men numera är det mest mindre flygplan som utnyttjar den.

John F. Kennedy International Airport, New York. Här måste piloterna undvika trafiken på LaGuardia and Newark. Man måste ha mycket fritt luftrum ovanför sig och god sikt före landning. Om landningen måste avbrytas och man kanske måste landa på Newark så kan planet komma att stryka över Manhattans skyskrapor. Här finns också fågelproblem.

Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Nederländska Antillerna. Flygplatsen är belägen på nordöstra delen av ön och piloterna möts av stormiga passadvindar mm. Den mycket korta landningsbanan gör inte saken bättre.

Gustav III Airport, St. Barthelemey. På ön som en gång var en svensk koloni finns också en liten läskig flygplats liknande den på St. Maartens men den är långt ifrån jämförbar.

Nice flygplats i Frankrike. Här ligger det berg och bebyggda områden nära och över dessa måste man flyga under vissa förhållanden. I övrigt omges flygplatsen av Änglabukten och floden Vars mynning i Medelhavet. Här finns det risk för fåglar.

Dessutom är det begränsat med utrymme på Nice, som har en start- och en landningsbana väldigt nära varandra. För att nå den yttre liggande startbanan taxar ideligen plan över den aktiva landningsbanan. Det är en ganska trafikerad flygplats med lite besvärliga vindförhållanden där det märkligt nog inte brukar hända så mycket som man skulle kunna befara.

Larnacas flygplats på Cypern får också hänföras till fågelriskplatserna. Start och landningsbana går smart nog rakt igenom en fågelsjö där massor av fåglar samlas. Flygplan har fått nödlanda på grund av fåglar i motorerna här.

På flygplatsen vid Palma de Mallorca har det också inträffat fågelincidenter. Ett SAS-plan fick under starten in fåglar i motorerna som tvärdog. De skickliga pilotern hade dock möjlighet att avbryta starten innan det var försent så det hela slutade lyckligt.

Kranebitten Airport, Innsbruck. Mycket höga berg omger denna österrikiska flygplats som kräver branta starter och landningar.

Listan kan nog göras mycket längre om man vill. Det lär ju även finnas en del andra läskiga flygplatser i tex Norge på Färöarna och på Grönland.

Mats Montner
mats@travelreport.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report