Tågfärjan Trelleborg-Sassnitz 100 år

Ons 20 maj, 2009 - 8:49

De första tågfärjorna som trafikerade linjen, som är den snabbaste direkta färjeförbindelsen mellan Sverige och Tyskland, var de två tyska färjorna ”Preussen” och ”Deutschland”, samt de två svenska färjorna ”Drottning Victoria” och ”Konung Gustav V”.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Under andra världskriget ställdes större delen av trafiken in. Bland annat transporterades under denna tid förstärkningar och förnödenheter till de tyska trupperna i Norge. Under andra världskriget förstördes Rügendammen och färjehamnen i Sassnitz.

På grund av detta tog det fram till mars 1948 till färjetrafiken mellan Sassnitz och Trelleborg togs upp igen. På slutet av 50-talet inleddes med färjan ”Trelleborg”, som hade fyra tågspår, de biltransporterande storfärjornas tid på Östersjön. Förutom tågförbindelser Malmö-Berlin fanns det även tåg mellan Stockholm och den tyska huvudstaden samt till och med ett tåg vid namn ”Meridianen” mellan Malmö och Belgrad.

Sedan slutet av 90-talet lägger färjorna till i färjehamnen Sassnitz-Mukran . Färjetrafiken till Sverige från denna färjeterminal, som ligger några kilometer söder om själva staden Sassnitz, invigdes 1998. Rederiet Scandlines trafikerar idag sträckan Trelleborg-Sassnitz flera gånger dagligen med två färjor.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report