Sverige – det nya matlandet

Tor 3 dec, 2009 - 11:43

Foto: Agneta Thors

Det glädjande beskedet att vi får ansvara för att bygga grunden för hur matlandet Sverige ska marknadsföras ser vi som ett tecken på att kommunikation är viktigt, och är en bra utgångspunkt för marknadsföring och produktutveckling av mat och matupplevelser. Genom att börja med vad människorna där ute tycker och tänker börjar vi helt enkelt i rätt ände. Och det är bara när vi utgår från hur Sverige står sig jämfört med andra länder, till exempel Frankrike och Italien som är starka länder för matupplevelser, som vi kan förstärka bilden av svensk mat.

En av våra styrkor är ett nytänkande drag hos svenskarna själva. Vi är ett ingenjörsfolk, som ständigt vill bli bättre, gillar produktion och värderar kvalitet mycket högt. Detta folkdrag syns även tydligt i vår matkultur, där kockarna ständigt vill förnya sig och gästerna är nyfikna.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Men låt oss vara realistiska. Mat är idag inte en reseanledning annat än till ett fåtal destinationer; i Europa kanske det handlar om Toscana och Frankrike. Även om Sverige troligen inte kommer att locka stora skaror turister enbart för matens skull, är maten en väldigt viktig del av upplevelsen när man är här. Det vet vi genom våra målgruppsanalyser och det gäller både privatresor, möten och incentiveresor. Dessutom riktar vi oss mot resvana människor, de som vet hur man njuter av resan och har många jämförelser i bagaget. När vi har riktlinjerna klara för hur vi ska kommunicera mat i Sverige internationellt kommer det att bli enklare att paketera och sälja våra erbjudanden.

Resultatet av vårt strategiska kommunikationsarbete tillsammans med Exportrådet och Jordbruksverket kommer att bli att uppmärksamheten för svensk mat ökar. Då kommer en hög standard på restauranger och i mataffärer att bli allt viktigare. Liksom i hela livsmedelsproduktionen. I uppdraget vi har fått ingår även att ”sprida kunskap om visionen till olika målgrupper och involverade aktörer inom och utanför landet”. Det blir ju då naturligt att vidareförmedla besökarnas förväntningar och associationer med mat i Sverige, så att landets olika entreprenörer kan anpassa sina varor och upplevelser.

Till regeringens vision om att Sverige ska bli det första landet som dyker upp i huvudet när man tänker på mat och matturism är det långt kvar. Men bara genom att utgå från vad vanliga människor i Tyskland, Italien eller Norge känner till och associerar till – och genom att själva tro starkt på vår produkt – har vi möjlighet att nå dit.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report