Tyskland är tillbaka

Ons 12 Maj, 2010 - 14:04

Till en del trodde vi att finanskrisen skulle ha ökat resandet i närregionen och minskat fjärrresandet. Så blev, som vi vet inte fallet. Iris Müller menar också att Tyskland fortfarande har en del fördomar att kämpa emot, de främsta är att det ska vara tråkigt och att det är dyrt.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Men i Pricerunners internationella prisstudie ligger t ex Berlin på 11 billigaste storstad i Europa, medan Stockholm intar plats 28 och Oslo nummer 33 som den dyraste i studien.

Dessutom har Tyskland många storstäder med ett sprudlande kultur-och restaurangliv. Köerna är obefintliga eller kortare än i Stockholm bl a för att här stänger man inte ofta på bestämda tider, utan när sista gästen går. Tillgängligheten i nöjeslivet är stor, utbud och konkurrens håller det på topp. Det har alltså en ny generation upptäckt i Berlin.

Ungdomens Berlin
Berlin är speciellt, kanske inte vår vackraste stad, men med mångkulturell puls och musikliv, menar Iris Müller, som i år släpper fram München som en av Tysklands vackraste och vänligaste städer.

De var inte helt pigga på att marknadsföra Oktoberfest, eftersom allt därnere i regel är fullbokat minst ett år i förväg. Men det är ett känt begrepp och med hjälp av det vill vi visa att München och städerna runtomkring är fulla av festivaler året runt. Münchens omgivningar har också fullt med besöksmål och vacker natur.

I Sverige finns t o m en särskild arrangör; Festivalbussen, som specialiserat sig, särskilt på musikfestivaler för ungdomar i Tyskland. I vår startade dessutom Norwegian en ny lågprislinje Arlandas-München. Lågprisflyget har också förändrat resemönstret. 2004 reste 8 procent av svenskarna till Tyskland med flyg. 2008 var det 38 procent.

Berlin är därför nära att tangera Schleswig-Holstein, Kielområdet, som länge varit resmålet i topp för svenskar. Men de regionala skillnaderna är stora. I Sydsverige vet man mycket om Nordtyskland, i Mälardalsområdet tvärtom mycket lite.

TUR-mässan viktig
Många andra länder i Europa avundas kanske Tysklands exponering på TUR-mässan och Iris Müller bekräftar att TUR-mässan är en av de allra viktigaste i Europa. Men också en relativt dyr mässa. Vi måste dock nöta in budskapet och 70 procent av våra deltagare har varit med förr. Ett enda års närvaro ger inte tillräckligt genomslag.Men samtidigt har vi en verkligt tuff och begränsad budget.

Tyskland är ju ett stort industri-och exportland, så det är väldigt svårt att få gehör för att turism är en seriös och viktig industrigren även för Tyskland. Vi kan avundas länder, som Österrike, Spanien eller Grekland, där detta är en given förutsättning. Därför är vi mycket beroende av samarbetspartners för marknadsföring, t ex Stena-Line och TT-Line som verkligen gör ett storartat jobb.

Men det gäller att vara försiktig med vart de begränsade resurserna ska gå. Ryanair ville gärna haft oss mer med för sin Rostocklinje. Men Rostock är redan mycket välkänt i Sydsverige och nästan helt okänt i Stockholmsområdet, sådant tar tid och linjen lades ner redan efter tre månader. En nyhet för året är att hotellmomsen kraftigt sänkts från 19 till sju procent.

– Men tyvärr har ytterligt få hotellägare sänkt sina priser till arrangörer och konsumenter. Jag har faktiskt bara hört om en enda som gjort det, suckar Iris Müller. Å andra sidan var priserna redan låga och svenska arrangörer har också alltid varit duktiga förhandlare, så svenska turister betalar väsentligt mindre för sina övernattningar än t ex turister från Schweiz.

Hotellkonkurrensen har hållit priserna nere. I te x Berlin ligger beläggningen ofta runt 50 procent. Dessutom visar en undersökning från hotels.com att för 1000 kronor natten får man hotell med 2,7 stjärnor i Köpenhamn, 3,5 stjärna i Stockholm, men hela 4,1-4,5 stjärnor i München, Frankfurt och högst då i Berlin. Så man får mycket för pengarna.

2009 steg dessutom konsumentpriserna i Tyskland endast med 0,4 procent, lägst sedan 1990. Snittet brukar vara +1,5 procent. Metropolregionen Ruhr är Europas kulturhuvudstad 2010 och för alla som är det minsta intresserade av stadsmiljöomvandling, belysningskonst och arkitektur är tillvaratagandet och förskönandet av det industrilandskap, som för inte länge sedan närmast var en kemisk öken, är området en fantastisk illusion och upplevelse.

Man talar nu mycket om tågturism. SJ:s Tysklandsförsäljning gick upp 15 procent i fjol, men totalt ligger tågturismen till Tyskland på en procent. Däremot har det omfattande lågprisflyget inneburit en kraftig ökning av tysk turism i Sverige.

Jan Ohlsson
jan@travelreport.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report