Nya affärsdestinationer för Norwegian

Ons 23 Jun, 2010 - 13:50

Foto: Mats Montner

Nej, Björn Kjos har sin uppfattning klar, både vad gäller SAS nyemission och notan från askmolnet. Detta trots att Norwegian räknar med att man förlorade 120 miljoner kronor i askmolnet.

– Men skulle staten trots allt bestämma sig för stöd, måste det var lika för alla och vi skickar en räkning.
Björn Kjos har en speciell förmåga att se det positiva i allting.
– Det var fantastiskt att se hur hårt och effektivt Norwegians medarbetare jobbade och löste resenärernas problem. En nyttig övning.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Men han tror inte den behöver gå i repris även om Katla skulle få utbrott.
– Nästa gång får de ge sig upp och mäta bättre. Det är enkelt. Mätinstrument finns att köpa på Clas Ohlson. De räcker. Det fanns andra datamodeller. De användes inte heller. Vi villle själva gå upp och mäta, men fick inte. Det är inte troligt att det fanns någon skadlig aska. Även om, var den inte livsfarlig. Den ökar slitaget på motorerna och därmed underhållskostnaden. Alaska Airlines fann för några år sedan operativa metoder att flyga under ett vulkanutbrott som varade tio månader. Den vulkanen var tio gånger större. Våra Boeing 737-800 kunde flugit över molnbarriären på 35 000 fot, men det fick vi inte heller.

Nya Affärslinjer
Och knappast gör det honom sömnlös, eller för den delen bitter. Trots att klockan är 6.10 på morgonen när intervjun inleds på premiärflygningen mellan nya sträckan Stockholm och Helsingfors. Och solbränd är han. Hemma från Karibien?
– Nej, det här är bästa tiden att gå på ski i Norge. Den här linjen har vi väntat länge på att få starta.

Det är bristen på nya flygplan som hindrat oss. Och det kommer mer, särskilt för affärsresenärer.
– Vi har många luckor att täppa till. Från Sverige är Amsterdam, Bryssel, Berlin, Paris och sådana. London kom nyss och München likaså.

Långlinjer kommer
Långlinjer då, är det bara prat?
– Nej, de kommer nästa år. Vi har planerat dem sedan 2007. Men då bedömde vi att vi inte hade nog med matarlinjer till dem. Dessutom måste man flyga dagligen. Inte minst på grund av besättningskostnaderna. New York och Bangkok är givna destinationer. Dessutom ska det vara senaste generationens flygplan eftersom det spar 30 procent i kostnad per säte. Boeing 787 Dreamliner är min favorit.

Men om Feel Air kommer igång innan?
– Då önskar vi dem lycka till. Inget flygbolag har lyckats med lågpris på långdistans utan att ha ett rejält matarnät till avgångarna. Men de kanske har tänkt något annat upplägg.

Lyckat bonussystem
– Vårt nya bonussystem har gjort en rivstart. Vi har redan 400 000 medlemmar och räknar med 500 000 före sommaren. Vårt system med automatisk ombokning via sms har också blivit mycket uppskattat.

Klarar ni er utan resebyråer i framtiden?
– Att vara med i exempelvis Amadeus är givetvis viktigt. Men resebyråerna är och förblir viktiga. De har viktiga nätverk, de bokar grupper och de säljer allt fler paketresor. Även om vi aldrig betalar kick-backs är och förblir resebyråerna viktiga återförsäljare för oss.

SAS-undantag ger irriterande konkurrensfördelar
Även för privatresenärer väntar nyheter. Fler resmål kan komma utanför EU, särskilt söder därom.
Dubai har blivit en stor framgång och trafiken fortsätter.
– Men med exempelvis Turkiet har vi vissa problem. Vi vill ju helst ha daglig trafik, om än växelvis från Köpenhamn, Oslo och Stockholm. Men då kräver Turkiet att planen är registrerade i respektive land och det är svårt. SAS har ett undantag från det kravet, vilket vi gjort EU uppmärksamma på eftersom det är en konkurrensnackdel för oss.

Teamwork
Hur hinner du med?
– Att driva flygbolag är ett teamwork. Det finns så många som kan den och den frågan bättre än jag.
Jag gör väl minst egentligen. Men jag sov gott, även under askmolnet.

Inga uppslukande hobbies, som golf?
– Nej, men vi har en underbar segelbåt, en 25 år gammal svensk Hallberg-Rassy, dock inte särskilt stor. Men hustrun och jag seglar ofta ut, stannar över natten och seglar hem dagen efter.

Så du får nog av resor i jobbet då?
– Nej då. Barcelona är en favorit. Jag har ett litet krypin i Berlin också, underbar stad.

Jan Ohlsson
jan@travelreport.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report