SAS går kräftgång

Mån 9 Aug, 2010 - 9:27

Men när flygplanen till Nordamerika är fyllda till 95 procent finns ju inte längre några volymvinster att ta, samtidigt som det kraftiga intäktsbortfallet per passagerare, förefaller kritiskt för ett bolag som visat mycket dålig lönsamhet. Totalt sett ökade SAS kabinfaktorn med en procent till 84,7 procent för juli.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

De minskade intäkterna skyller SAS på överkapacitet och prispress, något som dessutom är sannolikt bestående för en längre tid, eftersom SAS satsat på de hårdast konkurrensutsatta marknaderna; Nordeuropa och Nordamerika, där det krävs extrem press på kostnaderna för att överleva, till skillnad mot Asien och Mellanöstern, där yielden och affärsmarknaden ökar.

SAS är också beroende av den brittiska marknaden, som krymper, samtidigt som mycket kostnadseffektiva flygbolag som Ryanair och Easyjet, söker sig bort från sitt brittiska beroende, genom att satsa hårdare på alternativa marknader, som Sverige och övriga Europa.

Ett flertal flygbolag som Icelandair, Delta och Norwegian avser att nysatsa på Nordatlanten och på så vis pressar de yielden ytterligare, vilket kan kräva ytterligare kostnadseffektivisering av SAS, vilket kan vara svårt att uppnå i ett läge där vinst är den fråga för ledningen som betyder vinna eller försvinna. En ökad volym för att uppnå vinst kräver dyra investeringar i flygplan man inte har. Fullsatta flygplan med fallande intäkter på nästan 10 procent ger anledning till oro.

Det verkar snarast som SAS begår kräftpremiären med kräftgång. Under sommaren har SAS naturligtvis färre affärsresenärer, men frågan inställer sig om de kan tjäna pengar på den ”viktiga privatresemarknaden”.

Jan Ohlsson
jan@travelreport.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report