Bild: Bj

I Berlin sker en snabbare förändring än i någon annan huvudstad i Europa. Inte bara konstnärer och turister lockas till staden utan även stora, internationella företag vill visa upp sig i det ”nya” Berlin.

Flygcentrum
Berlin har hittills haft ett antal gamla flygplatser, som fungerat mycket länge, men som nu vuxit ur sin kostym. Sedan klassiska och centralt belägna Tempelhof, legendarisk under Andra Världskriget och ”kalla kriget”, stängdes har flygplatsen Schoenefeld i utkanten av gamla Östberlin fått allt större betydelse.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

När den nya storflygplatsen Berlin Brandenburg International (BBI) öppnar vid Schoenefeld i juni 2012 kommer även Berlin-Tegel, en komplementflygplats till Tempelhof, att läggas ner. Nya BBI kommer att bli en mycket modern flygplats med kostnadseffektivitet, funktionalitet, ekologiskt tänkande och modernaste arktitektur.

Anpassad för marknadstillväxt
Initialt kommer BBI att ha en kapacitet på 27 miljoner passagerare, men planläggningen är uttänkt för att kunna byggas ut i takt med en marknadstillväxt. Den nuvarande planeringen är utformad för att kunna utvecklas till att ta emot upp emot 45 miljoner passagerare.

När BBI tas i bruk kommer flygplatsen att omfatta 1470 hektar, motsvarande drygt 2000 fotbollsplaner. Terminalbyggnaden kommer vara placerad mitt emellan två separata landningsbanor. Den centrala flygplatsbyggnaden kommer hantera både inrikes – och utrikestrafik. BBI ska även ha en stor underjordisk tågstation med snabba förbindelser med centrala Berlin och det kringliggande Brandenburgområdet.

Nytt nav i Europa
Terminalbyggnaden kommer ha en arkitektur inspirerad av den världskände arkitekten, och tidigare  Bahausmedarbetaren, Ludwig Mies van der Rohe. Det finns även ett informationstorn med  avancerad arkitektur, påminnande om ”Turning Torso” i Malmö.

För närvarande trafikeras Berlins flygplatser av runt 80 flygbolag och med sitt centrala läge i Europa kan den nya flygplatsen verkligen komma att utmana andra navflygplatser i Nordeuropa.

Mats Montner
mats@travelreport

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report