Ett helt nytt Marocko

Tor 25 Nov, 2010 - 11:10

– Vi var en av tio-i-topp resmålen på 1970-och 80-talet, säger Aziz Mnii, direktör för Marockanska Turistbyrån i Sverige. Alla stora arrangörer var där. För sex år sedan hade vi omvandlat så mycket att vi inledde en satsning på turism inom tre flygtimmars radie. Nu är snart allting klart och vi vill verkligen inte dra in en ökad turism i något halvfärdigt. Från 2010 har vi ökat radien till sex flygtimmar, och även inkluderat Ryssland och Kina i vår satsning. Men vi satsar inte på billighetsturism, utan är en mellanprisdestination som ska ge än mer för pengarna.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Helt nya resmål färdigbyggda
Det betyder flera helt nya turistorter, byggda kring mindre fiskebyar som man gjort allt för att de ska få behålla sin näring och kultur. En av dessa är Saidia och därmed öppnar man liksom andra grannländer Medelhavets södra kust. Vi räknar med att Medelhavskusten kommer in i programmen 2012 och den har egen flygplats i Oujda, vars nya terminal redan stått klar i tre år och motorvägen sedan ett år.

De övriga helt nya orterna ligger längs Atlantkusten. Lexus ligger norr om Rabat, Masagan, nära El Jadida ligger söder om Casablanca, Mogador nära Esssaouira är en stor, ny upmarketort som fick egen flygplats för sex år sedan. Tagazoud Beach, ligger norr om Agadir och ska just börja byggas. Sammanlagt finns också 30 nya golfbanor. Alla omfattas av stränga miljökrav.

Nya motorvägar
Den nya motorvägen Agadir-Marrakesh förkortar restiden till två och en halv timme, från tidigare dryga fyra. Agadir-Casablanca kan köras på 4,5 mot tidigare sex timmar. Marocko har också uppgraderat sammanlagt tolv flygplatser till internationella och kan på alla ta emot medelstora charterflygplan. Massiva investeringar har gjorts även i befintliga orter inkluderat klassikern Agadir.

Traditioner ska lyftas fram
– Vi tror att turisterna kommer hit för att se något marockanskt, menar Aziz Mnii. Vi ställer oss inte och bakar europeiskt bröd för att bara serva turister. Vi vill visa vår mat, vår kultur, vår tradition.

Rabat har putsas längs sin flodstrand och fått ett nytt spårvägssystem. Likadant är det i Marrakesh, kronjuvelen i turistsatsningen. Investeringarna är såväl inhemska, som att de flesta stora internationella hotellkedjor nu etablerat sig, Turismen svarar för upp till 12 procent av Marockos BNP och sysselsätter kanske 800 000 människor. Att förvandlas från ett vinterresmål till ett året-runtmål är nationalekonomiskt av yttersta vikt. Till det krävs partners.

Lågprisflyg viktig året runt faktor

– Norwegian är en viktig partner, från i år med upp till tre flyg i veckan från varje huvudstad i Skandinavien. Vi tror också på förlängd weekendturism, det är en viktig del. Norwegian hjälper oss att förlänga säsongen, medan chartern främst kommer på vintern, säger Aziz Mnii.

– Vi är nu sjunde populäraste destination från Sverige. Vi har som ambition att nå femte eller fjärde plats, men jag medger att det blir en mycket svår uppgift. Marocko har också menat allvar med sin hållbarhetssatsning. Vi sade nej till Club Med som ville bygga alldeles för nära ett unikt fågelreservat med den sällsynta svartglänsande fågeln Bald Ibis. Istället vill vi satsa mer på vår unika natur. På ökenupplevelser. På de upp till 4700 meter höga bergen, där vi faktiskt kan erbjuda skidåkning från november/december till april. Vi har t ex väldigt bra off-pistområden med lössnö, säger Aziz Mnii, och en golfbana på 3500 m ö h.

Lite diskret så där delar man också ut en liten broschyr om hur man som turist ska uppföra sig för att få ett kulturutbyte och inte en kulturkrock. I all sin anspråkslöshet är det en genial idé, som Sverige gott kunde ta efter.

Jan Ohlsson
jan@travelreport.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report