Skyways bricka i ny allians?

Mån 29 nov, 2010 - 9:19

Foto: Jan Ohlsson

Den stora frågan är varför Aerosvit skulle vara intresserat av Skyways?  Aerosvit är inne i en kraftfull expansionsfas, med hjälp av sina nyfunna allianspartners. Under 2010 öppnades mer än 20 nya linjer, bl a Köpenhamn och Riga. Aerosvit flyger sedan tidigare på Kiev från Stockholm, men bolaget är inte med bland Arlandas 20 största och trafiken Arlanda-Kiev är totalt bara drygt 5000 årspassagerare.

Visserligen har redan Aerosvit redan tidigare flugit svenskar till bl a Bangkok via Kiev, men 2008-2009 gick priserna upp, och Aerosvit gick in i en svår kris och några långdistansflygplan såldes. Konkursen stod för dörren. Men en majoritetspost, tillhörig israelen Aron Mayberg såldes hösten 2009 till Igor Kolomoisky, 47, ukrainsk oligark, av judisk börd och även israelisk medborgare, bosatt i London. Sedan blev det raskt drag under galoscherna.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Aerosvit har raskt knutit till sig ukrainska Dniproavia, DonbassAero, Windrose och UT-Air som tillsammans delar linjer och bonusprogrammet Meridian. En ny allians för ”mindre flygbolag”, löst kallad Western-Eastern planeras. I den har redan letter of intents skrivits med armeniska Armavia och enligt uppgifter i Ukraina, israeliska El Al.
Man söker också fylla ett tomrum som bl a CSA. Malév lämnat efter sig när de laqde ned långlinjetrafiken.
Vilka resurser förfogar de över?

Aerosvit i sig har bara drygt dussinet flygplan.Två är Boeing 767-300 för långdistans, en av dem f d SAS. Resten är mest Boeing 737-300 och -400. Men under 2011 får Aerosvit ytterligare sex Boeing 767-300, köpta från Royal Brunei. De ska dessutom troligen få in sina första Boeing 737-800. Dniproavia tillskjuter en regional flotta på 28 plan, varav 22 ERJ-145, perfekta för matning till Kiev. Denna typ används på Riga.

DonbassAero har 4 A-320 ochWindrose bl a några ERJ-190, UTAir har bl a ATR-42-300. Armavia har 7 A-320/319 och har beställt Sukhoi 100 samt använder CRJ-200.

Enligt uppgifter i lettiska tidningar vid invigningen av Rigalinjen är Aerosvits mål att snart göra den egna flottan 3,5 gång så stor. Trafikökningen sommaren 2010 var 35 procent. Långlinjetrafik flygs eller ska flygas nu även till Tokyo, Toronto, Dehli, New York, Beijing, Dubai och Tel Aviv förstås. Aerosvit har också fått en ny chef, f d vice direktören för Ukrainas luftfartsmyndighet Alexander Ardeyev, som tidigare också jobbat 12 år i Aerosvit.

Men var kommer Skyways in?

Skyways Express kan ju visserligen ges en ny flotta, men Fokker 50 är ingen bra lösning till Kiev? Men hur många från Jönköping eller Halmstad tänker sig till Kiev? Ett cypriotiskt holdingbolag ger ju Aerosvit en närvarorätt i EU. Men ändå…..?

Men låt oss nu vända på spekulationen?

Arlanda är ett bra nav för geografiskt för att flyga till Kina, Japan och USA. Det är vi alla överens om. Men hur bra är Boeing 767-300 på non-stoptrafik till dessa ställen från Kiev? Måttligt bra. Skyways skulle ju, teoretiskt sätt, kunna mata in passagerare till Aerosvit om de väljer ett tankstopp i Stockholm, Riga  eller Köpenhamn. Där kan de ju plocka upp passagerare om linjen flygs ihop med Skyways Express.

Osannolikt?

Inte osannolikare än Air Baltics frammarsch på senaste åren och skapande av ett helt nytt nav. Air Baltic ville väldigt gärna förvärva Skyways/Avia Express. Men så blir det inte. Om inte Aerosvit förvärvar bägge och väljer Riga som nytt nav.

Vem är då Igor Kolomoisky?
Ja, han är ingen flygvisionär, offentligt i alla fall. Han har inte sagt mycket offentligt alls om sin investering i Aerosvit. Den är en småaffär i hans imperium och Igor är erkänt mediaskygg.

Igor Kolomoisky är 47 år, gift med två barn. Han rankas av Forbes som världens 488:e rikaste med en förmögenhet på två miljarder…dollar. Det gör honom till till Ukrainas näst rikaste och Israels rikaste man. Han är född i Dnipropetrovsk i östra Ukraina, varifrån flera av Aerosvits nya ukrainska ”hjälpbolag” kommer. Han är ingenjör i metallurgi och magnat i just stål, olja och gruvintressen, även t ex i Australien. Han äger Ukrainas största privata bank, PrivatBank. På senare tid har han också köpt en TV-kanal och intressen med vingar.

– Livet är som ett snabbköp, du kan plocka vad du vill i korgen, men till sist kommer du ändå till kassan. Så sade han i en av ytterst få intervjuer. Av Ukrainas tre oligarker är han den som framträder minst och han har inga kända playboyfasoner. Däremot blev han i november ny president för European Council of Jewish Communities.

Det finns de som länkat det cypriotiska Manswell Enterprises till personer som tidigare verkat runt Kolomoisky. Det finns också helt andra personer som Travel Report talat med som pekar i den geografiska riktning och mot den affärsidé som Aerosvit omfattar. Misstankarna stärks, men bevisningen bygger ännu på indicier.

Jan Ohlsson
jan@travelreport.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report