Resias rekordresa

Foto: Resia
Vi tyckte det var på sin plats att locka Resias vd Eva Moen Adolfsson att dela med sig av hemligheten bakom framgångarna.
– Det är hårt arbete, säger Eva Moen Adolfsson när vi frågar hur man effektivast driver Sveriges framgångsrikaste resebyrå.
Hon är fullt medveten om att ett sådant uttalande kan upplevas som provocerade av de mindre fristående resebyråerna som också jobbar oerhört hårt för att få balansräkningen att gå i hop. Det är dock svårt och lite orättvist att jämföra en kedjeresebyrå med branschens många små aktörer. De stora åtnjuter till exempel fler fördelaktiga avtal med leverantörerna tack vare de höga volymerna de garanterar.
– I vår bransch, som i många andra, råder en slags diskriminering av de mindre aktörerna. De kommer till exempel inte ens åt vissa leverantörsavtal.
Kedjetänkandet
Många resebyråer har tvingats till kedjetänkande för att överleva. Fördelarna är många. De tunga investeringar i teknik som krävs i dagsläget, för att till exempel utveckla Internet, har de mindre väldigt svårt att klara. Eftersom branschen jobbar med tajta marginaler ligger fördelarna i volymerna. Det är helt enkelt lättare och stabilare att tillhöra en kedja men de små har också sina poänger.
– En duktig nischad aktör kommer alltid att överleva, oavsett bransch. Det finns alltid plats och behov av smarta entreprenörer, säger Moen.
Konferensboom
Härom veckan redovisade Resia ett bättre resultat för årets första tio månader än någon annan svensk resebyrå. Totalt ökade försäljningen med 18 procent, jämfört med branschen i övrigt som gick upp cirka sju procent. Det var framför allt Resias grupp- och konferensbokningar som drog upp resultatet med en 37 procentig ökning. Ett rejält skutt som inte bara kan förklara med att vi nu lämnar lågkonjunkturen bakom oss. Resias strategier är klart värda att titta närmare på.
Rent konkret är Resia en blandresebyrå. Här är det tänkt att ”allt” ska finnas. Man är till exempel både en nätresebyrå, men också en nischad byrå med specialkompetens inom en rad olika områden. Man vill kombinera entreprenörskap med struktur. ”Du får vad du betalar för” säger Moen ett flertal gånger under vårt samtal. Vad hon menar är att det ena inte behöver utesluta det andra. En billig biljett innebär låga kostnader men kanske höga uppoffringar i form av obekväma tider etc. En dyrare biljett väljer den som vill få hjälp med att eliminera obekvämheter. Det man tar betalt för är så att säga konsulttjänsten. Eva Moen graderar inte tjänsterna som sämre eller bättre utan tycker att båda ska finnas inom bolaget.
Utveckling och lojalitet
Utveckling eller avveckling är ett av talesätten inom företaget. Med detta menas att man inom Resia har siktet inställt på att utvecklas snabbare än omvärlden.
– Det finns flera anledningar till att det går bra för oss. Vi hade till exempel möjligheten att vara väldigt lättfotade och snabba i uppgången tack vare att ägarna tidigt gick ut med att inga, eller väldigt få uppsägningar skulle göras under 2009.
Bolaget kunde alltså kosta på sig att behålla de flesta i personalen under de bistra tiderna. Den lojalitet ett sådant statement framkallar hos de anställda ska inte underskattas. Det är heller ingen hemlighet att de företag där personalen upplever tydlig identifiering redovisar bättre siffror. Att integrera så kallad Företagskultur är något som de stora framgångsrika bolagen gjort i många år. Likaså Resia.
– Vi jobbar med att ta fram det bästa i varje person på företaget, vi strävar till exempel efter att hitta fram till det ställe eller den energin i varje person där man vill lite till och ännu lite mer. Även jag som företagsledare drivs av samma tänk för min utveckling inom och av bolaget.
Tydlig företagskultur
Resia har uttalad företagskultur och arbetar tydligt med sina företagsvärderingar. Värdegemenskap är att identifiera dig med din arbetsplats: En grupp människor som drar åt samma håll med samma mål. Att behålla kvar folk är viktigt, det kostar att rekrytera och det kostar att bli av med bra medarbetare. Resias tre grundvärderingar är: respekt, kompetens och energi. Hand i hand går varumärkesvård, vikten av att bygga upp och vårda varumärket är ungefär samma sak som att utveckla företagskultur.
– Personalens kompetens är vårt varumärke. Varumärket och personalen är hela balansräkningen, förklarar Eva Moen Adolfsson.
Paulina Bylén
Resias rekordresa

Foto: Resia
Vi tyckte det var på sin plats att locka Resias vd Eva Moen Adolfsson att dela med sig av hemligheten bakom framgångarna.
– Det är hårt arbete, säger Eva Moen Adolfsson när vi frågar hur man effektivast driver Sveriges framgångsrikaste resebyrå.
Hon är fullt medveten om att ett sådant uttalande kan upplevas som provocerade av de mindre fristående resebyråerna som också jobbar oerhört hårt för att få balansräkningen att gå i hop. Det är dock svårt och lite orättvist att jämföra en kedjeresebyrå med branschens många små aktörer. De stora åtnjuter till exempel fler fördelaktiga avtal med leverantörerna tack vare de höga volymerna de garanterar.
– I vår bransch, som i många andra, råder en slags diskriminering av de mindre aktörerna. De kommer till exempel inte ens åt vissa leverantörsavtal.
Kedjetänkandet
Många resebyråer har tvingats till kedjetänkande för att överleva. Fördelarna är många. De tunga investeringar i teknik som krävs i dagsläget, för att till exempel utveckla Internet, har de mindre väldigt svårt att klara. Eftersom branschen jobbar med tajta marginaler ligger fördelarna i volymerna. Det är helt enkelt lättare och stabilare att tillhöra en kedja men de små har också sina poänger.
– En duktig nischad aktör kommer alltid att överleva, oavsett bransch. Det finns alltid plats och behov av smarta entreprenörer, säger Moen.
Konferensboom
Härom veckan redovisade Resia ett bättre resultat för årets första tio månader än någon annan svensk resebyrå. Totalt ökade försäljningen med 18 procent, jämfört med branschen i övrigt som gick upp cirka sju procent. Det var framför allt Resias grupp- och konferensbokningar som drog upp resultatet med en 37 procentig ökning. Ett rejält skutt som inte bara kan förklara med att vi nu lämnar lågkonjunkturen bakom oss. Resias strategier är klart värda att titta närmare på.
Rent konkret är Resia en blandresebyrå. Här är det tänkt att ”allt” ska finnas. Man är till exempel både en nätresebyrå, men också en nischad byrå med specialkompetens inom en rad olika områden. Man vill kombinera entreprenörskap med struktur. ”Du får vad du betalar för” säger Moen ett flertal gånger under vårt samtal. Vad hon menar är att det ena inte behöver utesluta det andra. En billig biljett innebär låga kostnader men kanske höga uppoffringar i form av obekväma tider etc. En dyrare biljett väljer den som vill få hjälp med att eliminera obekvämheter. Det man tar betalt för är så att säga konsulttjänsten. Eva Moen graderar inte tjänsterna som sämre eller bättre utan tycker att båda ska finnas inom bolaget.
Utveckling och lojalitet
Utveckling eller avveckling är ett av talesätten inom företaget. Med detta menas att man inom Resia har siktet inställt på att utvecklas snabbare än omvärlden.
– Det finns flera anledningar till att det går bra för oss. Vi hade till exempel möjligheten att vara väldigt lättfotade och snabba i uppgången tack vare att ägarna tidigt gick ut med att inga, eller väldigt få uppsägningar skulle göras under 2009.
Bolaget kunde alltså kosta på sig att behålla de flesta i personalen under de bistra tiderna. Den lojalitet ett sådant statement framkallar hos de anställda ska inte underskattas. Det är heller ingen hemlighet att de företag där personalen upplever tydlig identifiering redovisar bättre siffror. Att integrera så kallad Företagskultur är något som de stora framgångsrika bolagen gjort i många år. Likaså Resia.
– Vi jobbar med att ta fram det bästa i varje person på företaget, vi strävar till exempel efter att hitta fram till det ställe eller den energin i varje person där man vill lite till och ännu lite mer. Även jag som företagsledare drivs av samma tänk för min utveckling inom och av bolaget.
Tydlig företagskultur
Resia har uttalad företagskultur och arbetar tydligt med sina företagsvärderingar. Värdegemenskap är att identifiera dig med din arbetsplats: En grupp människor som drar åt samma håll med samma mål. Att behålla kvar folk är viktigt, det kostar att rekrytera och det kostar att bli av med bra medarbetare. Resias tre grundvärderingar är: respekt, kompetens och energi. Hand i hand går varumärkesvård, vikten av att bygga upp och vårda varumärket är ungefär samma sak som att utveckla företagskultur.
– Personalens kompetens är vårt varumärke. Varumärket och personalen är hela balansräkningen, förklarar Eva Moen Adolfsson.
Paulina Bylén