Fritidsresor använder en dansk hunkskådespelare som svamlar någon obegriplig rotvälska där man bara uppfattar något om dagar. För att förstå det övriga och långsökta budskapet måste han nog spotta ut potatisen ur munnen. Men kvinnorna lär inte bry sig så mycket om det utan ser främst den sexiga manliga utstrålningen.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Ving har kommit på den lysande idén att använda den folkkära Hollywoodfrun Maria Montazami. Det hade nog kunnat slå väl ut då hon är oförarglig och älskvärd på något vis. Men någon smart manusförfattare och reklamfilmsguru har fått Maria att spela Maria med konstlade grodor och det blir bara förnedrande. Både för Ving och Maria Montazami. Om de ändå kunnat låta henne vara sig själv så hade det nog blivit en hit.

Apollos svar på detta blev troligen det största klavertrampet av dem alla. Apollo körde en tv-reklamfilm under julhelgen som var filmad på ett Ving-hotell på Mallorca. Detta pinsamma faktum avslöjades av Resume.se.

Kampanjfilmen visades även på Apollos hemsida och hotellet som används är Ponent Mar Palma-Nova, som länge använts av konkurrenten Ving. Nu har kampanjen dragits in.

– Mycket beklagligt. Tyvärr är det inte ett hotell vi säljer utan det har blivit ett missförstånd mellan reklambyrån Åkestam Holst och vår spanska produktionsbyrå, säger Åsa Jonsson, informatör på Apollo till Resumé.

Ving är självklart jublande över den plötsliga gratisreklamen.

– Vi är glada för att de lyfter upp vårt hotell och att Apollo ger oss gratisreklam, lite oväntat kanske, säger Madgdalena Öhrn, informationschef på Ving till Resume.se.

– Ponent Mar, i Palma-Nova på Mallorca, har vi haft i programmet i tjugo år, och är ett hotell som många av våra kunder återvänder till år efter år och är väldigt nöjda med, kommenterar Magdalena Öhrn vidare.

Så kan det gå i den hektiska reklamvärlden om man inte riktigt har alla tomtar på loftet, för att uttrycka sig i Refaat El Sayeds anda. Det här blir nog en dyrköpt lärdom om att ha lite koll på vad anlitade reklambyrårer egentligen håller på med.

För oss andra är det bara ytterligare ett bevis på hur researrangörernas alltmer desperata och ibland tvivelaktiga reklambudskap har urartat. Synd bara att det skulle drabba en av de researrangörer som brukar var relativt måttliga i sammanhanget.

Mats Montner
mats@travelreport.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report