Foto: Mats Montner

Justin Francis hävdar att många företag i resebranschen anser att Google”s nya söksystem är inexakt och ger tveksamma resultat. Man menar att Google har förlorat skärpan i sitt söksystem, skriver travelmole.com. Francis menar att Google”s intentioner var att belöna webbplatser med hög kvalitet som ger riktig service till konsumenterna. Man skulle genom det nya systemet rensa bort många av de mer oseriösa aktörerna i branschen. Resultatet har enligt Francis blivit opålitligt och oprecist.

Francis menar att det är uppenbart att många reseföretag förlorat förtroendet för Google och det resultat de presenterar för sökmotoranvändarna. Ett av skälen ska vara motstridiga intressen mellan Goggle”s webbannonssystem och att premiera seriösa sidor. Han menar också att Google har dålig kundservice och att det är svårt att föra dialog med dem om vad man upplever som mindre bra. Detta är på väg att leda företag bort från Google till förmån för sociala medier som Facebook, menar han.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Företrädare för Google tillbakavisar kritiken och menar att de kommit fram till att tillförlitligheten med det nya systemet är mycket hög. Man säger också att detta är en kontinuerlig process där man successivt, bland annat genom dialog, hela tiden försöker förfina och förbättra processen.

Det finns dock kritiker mot Justin Francis argument. De menar att det är irrelevant om reseföretag har förlorat förtroendet för Google. Reseföretagen utgör inte Google”s användarbas. Den utgörs av vanliga internetanvändare som gör sökningar. Det är dem Google värnar om. För resemarknadsförare är Google ett redskap och inte en service. Trots detta finns det de som menar att det borde finnas alternativ till Google men det får man nog vänta länge på.

Bakgrund om Google”s nya resesökningssystem
Sökningar på Google inom kategorin resor har ökat med 35 procent det senaste året. Allt fler som planerar en resa söker på Internet innan man bestämmer sig för var eller hur de ska resa. Hela 77 procent av alla som planerar en resa söker på Internet.

Man letar efter fakta om resmål, flygpriser och hotell. Även resenärer som planerar en charterresa använder i allt högre grad Internet. I genomsnitt gör en konsument som ska köpa en resa 55 resesökningar på 15 resewebbplatser under 55 dagar innan resan bokas. Att man även gör det med en smartphone ökar kraftigt. Google har bestämt sig för att göra det enklare att planera en resa med hjälp av en sökmotor på Internet.

För att utveckla detta har Google köpt ITA Software med huvudkontor i Cambridge, Massachusetts. ITC Software utvecklar avancerade IT lösningar inom en rad områden. Man har bland annat specialiserat sig på att utveckla flygsökmotorer.
Nu har Google börjat ta kunskaperna från detta företag i bruk för att utveckla och göra reseplanering lättare. Det gäller inte bara flyg utan även hotell och andra reserelaterade tjänster. Målet är utveckla sökresultaten och förenkla sökprocessen.

Mats Montner
mats@travelreport.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report