På spaning efter flyg som flytt

Tis 28 Jun, 2011 - 17:13

 

 

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

– Det är oerhört viktigt att vi ligger på när ekonomin går bra. Exportnäringen och turistnäringen är beroende av det. Det säger Swedavias nya VD Torborg Chetkovich till Travel Report. Framförallt är det jätteviktigt för oss att få in nya långlinjer till Arlanda. Asien och västra USA står högst på agendan.

 

– Vi vill gärna ha ett ännu närmare samarbete med politiker och näringsliv.

Swedavia sätter nu en helt ny marknadsorganisation. Dessutom har man bildat en nytt destinationsbolag med Visit Sweden och Svensk Turism.

– Sverige är ett starkt varumärke idag, menar hon.

Ett incentiveprogram för interkontinentala linjer ger 50 procents rabatt på start-landningsavgifter år ett och 100 procents rabatt på passageraravgiften. Andra året är rabatten 25 respektive 50 procent. Ett liknande program med andra rabattsatser finns för att locka ny Europatrafik.

Konkurrenten Köpenhamn har plockat en del poäng på senare tid, bl a utsedd som bästa flygplats i Nordeuropa av Skytrax, tvåa blev Helsingfors och trea Oslo. Samt fått Emirates och Gulf Airs första Skandinavienlinjer och en ny linje från Qatar Airways. Köpenhamn ökade sin passagerartrafik med 9,1 procent under 2010. Arlandas ökning var sex procent.  Från danskt håll utmålar man gärna Arlanda som mer eller mindre en inrikesflygplats och kallar det dansk humor om det ifrågasätts…

– Idag har vi en kundnöjdhet på 69 procent. Vårt mål är 80 procent är 2014, säger Torborg Chetkovich. Det ska ske med bättre bemötande, bättre städning och inte minst en och ny snabbare bagagehantering. Den senare är under utbyggnad och därför är det lite stökigt just nu. Affärsutbudet har redan förbättrats och säkerhetskontrollen i terminal 5 mot F-piren är verkligt effektiv.

Men även Arlanda har fått mer trafik. Air China och Qatar har gått upp till daglig och på New York har Arlanda nu tre akörer, med fyra destinationer. Norwegian har stått för en imponerande tillväxt och är nu näst störst efter SAS, vilka har invigt en ny linje till Venedig.

– Qatar Airways har verkligen ökat tillgängligheten för Stockholm mot världen, säger Torborg. Också trafiken på Afrika ökade med 20 procent sista kvartalet 2010, bl a genom Ethiopian Airlines linje. Dessutom märker vi en stigande efterfrågan till Thailand.

Hon menar också att Köpenhamn tagit en del genvägar i utvecklingen.

– Av åtta flygplatser i Europa som är ackrediterade i ACI, Airports Council International, som klimatgodkända flygplatser, är fyra svenska flygplatser under Swedavia. Köpenhamn har inte nått dessa nivåer. När Arlanda minskat sina koldioxidutsläpp med 70 procent, har Köpenhamn minskat med 21procent och när Arlanda minskat energiförbrukningen med 30 har Köpenhamn mäktat med 10 procent.

– Vårt mål är att bli klimatneutrala 2020, fortsätter Torborg Chetkovich. Bl a har vi nu fått vår första eltaxi, i samarbete med Taxi 020 och Scandic Hotels. Dessutom klarade Köpenhamn sin snöröjning väsentligt sämre än Arlanda, där vårt koncept kan bli en exportvara och extraintäkt. Dessutom ska vi byta ut motorer på våra röjningsfordon för att få ned utsläppen.

Samtidigt vill Arlanda ha en ny miljöprövning.

– Vi är, trots att vi är bland de ledande i miljöförbättring, den enda flygplats i världen som tvingas räkna in fordonstrafiken till och från flygplatsen i våra totala utsläpp. Det gör att vi riskerar slå i taket 2015 och tvingas minska flygtrafiken. Efter 2018 kan vi dessutom tvingas att inte flyga över Upplands Väsby, vilket ytterligare skulle minska kapaciteten med 50 procent!  Detta beror på att den kurvade inflygning som förutsattes vara klar att tillämpa då, inte bedöms vara klart utprovad till dess, även om framgångsrika försök pågår.
Men detta är inget Torborg Chetkovich stillatigande kommer att åse.

– Flyget står för 8,4 miljarder i skatteintäkter, 46 000 arbetstillfällen och 20 procent av exportvärdet, så det förstår alla att vi inte kan minska flygtrafiken. Men på en punkt har flyget lite sig självt att skylla och där har vi en jättelik informationsuppgift framför oss. Många tror att flyget står för 40 procent av alla utsläpp, när det i själva verket är två procent. (T o m anrika SvD fick det häromdagen till fem procent).

Torborg Chetkovich bakgrund inom tåg och kollektivtrafik kan också bli en extra tillgång.

– Flygplatser är i hög grad beroende av sin tillgänglighet. Jag tänker göra vad jag kan för att skynda på pendeltåget ut till Arlanda. Kopplingen till fjärrtågstrafiken är också viktig. Om Bromma Airport  får en ny terminal ansluts den dessutom direkt till spårvagnstrafiken på nya Tvärbanan och det är både ett framsteg för miljön och ett lyft för tillgängligheten.

Bromma kan växa. Men är inte Bromma fullsatt?

– En ny generation flygplan ger möjlighet för större plan med lägre buller och utsläpp. Malmö Aviations övertagande av Sverigeflyg öppnar för mer navtänkande.

Swedavia kan också glädja sig åt andra framgångar. Trafiken på Landvetter ökade 20 procent under första kvartalet och ökningen fortsätter.  Malmö fick också två Ryanairlinjer på Malaga och Alicante, trots att rivalen Köpenhamn invigt en lågpristerminal. Malmö Airport vinner också på att få en ny direktbuss till Köpenhamns flygplats.

– Man måste titta på hela resan, säger Torborg, även om nu både Göteborg Landvetter och Malmö Airport saknar spår.

Jan Ohlsson
jan@travelreport.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report