/a>[/caption]

 

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Stockholms har blivit en av Europas dyraste hotellstäder. Det gynnar den franska hotellkedjan Accor och dess breda portfölj av ekonomi- och budgethotell.

Försäljningschef Jan Birkelund vid Accors Skandinavienkontor förklarar varför:

– Det är ökad efterfrågan som pressat upp rumspriserna i centrala Stockholm. Därför har allt fler prismedvetna valt bort första klass i city till fördel för våra ekonomihotell Ibis och all season utanför centrum. Där har priserna under vissa perioder varit upp till 50 procent lägre. Under första halvåret i år har vi ökat rumsbeläggningen i Sverige med 15 procent jämfört med fjolåret.

Franska börsnoterade hotellgiganten Accor, som beräknas omsätta 57 miljarder kronor i år, driver i egen regi och med franschisingavtal 4 300 hotell i 90 länder på alla kontinenter. Accor har åtta olika varumärken. Från ekonomi till lyxklass.  I Sverige finns för närvarande 22 hotell – Ibis, all season och Novotel. Jan Birkelund säger att Accor har två vita fläckar på sin hotellkarta – en av dem är Norden och då gäller det Finland, Norge och Danmark. Nu ska det bli förändring:

– Idag är vi inte alls representerade i Norge, Danmark eller Finland, men vi har planer på totalt 60 hotell inom de närmaste åren. Den framtida expansionen ska ske i och runt de nordiska huvudstäderna. Hotellen ska drivas dels i egen regi, dels via franchise.

Under senare år har Accor sålt av verksamheter som ligger utanför kärnområdet hotell, vilket stärkt balansräkningen rejält. Det har rört sig om allt från delägarskap i resebyråer till Rikskuponger:

– Idag är vi ett renodlat hotellföretag med ambitionen att växa årligen med 30 000 nya rum och 300 nya hotell fram till 2015. Därmed befäster vi vår position som ett av världens ledande hotellföretag, säger Jan Birkelund.

Accors andel managementavtal kommer att öka i framtiden:
– Idag drivs 25 procent av hotellen via franchise. När ett fristående hotell köper in sig i vårt koncept  i form av varumärke, distribution, marknadsföring, teknik och försäljning – får det omgående en stark position på marknaden. Accor är Europas i särklass största hotellkedja och det är långt ned till tvåan. Det innebär en kraftfull närvaro på de marknader där vi är ledande, säger Jan Birkelund.

Globalt sett har den bästa utvecklingen skett i BRIK-länderna: Brasilien, Ryssland, Indien och Kina. Accor har också kunnat notera en vändning på den skakiga spanska marknaden. Jan Birkelund igen:

– Den svenska marknaden har utvecklats positivt under senare år. Vår försäljning härifrån gäller dock till 95 procent bokningar utomlands. Den resterande försäljningen kommer från den svenska hotellverksamheten.

Fakta om Accor:
Grundat: 1966
Huvudkontor: Paris
Omsättning: 57 miljarder kr
Antal  hotell: 4300
Hotell i Sverige: Stockholm med förorter, Sundsvall, Västerås, Örebro, Karlstad, Malmö, Göteborg och Jönköping.
Antal anställda: 145 000
Anställda i Sverige:
Ranking: Etta i Europa
Varumärken: Sofitel lyx, Pullman första klass, Novotel, Mercure mellanklass, Ibis, all season ekonomi. Budget: Etap hotel.
Stora marknader: Tyskland 320 hotell, Australien 160, Kina 120, Brasilien 120 och Thailand 50.
Bonusprogram: A-Club
Hemsida: accor.com

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report