Han köper vingar för pengarna

Tis 8 Nov, 2011 - 10:55

Foto: Qatar Airways

(Travel Report) Qatar Airways går mot strömmen och trotsar det världsekonomiska läget genom att vrålexpandera, inte minst i Norden. Men det här är bara början. Vi tog en pratstund med flygbolagets vd, Akbar Al Baker.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

– Qatar är en av världens snabbast växande ekonomier, och Qatar Airways speglar förstås detta, säger Akbar Al Baker.

Qatar Airways framgångssaga saknar motstycke i flygbranschen. På bara fjorton år har bolaget vuxit rekordsnabbt med en årlig tillväxt på 35 procent och har nu 100 flygplan i sitt stall. För att få grepp om vart det barkar hän bör sägas att det levereras ett nytt flygplan till Qatar Airways varannan vecka, i minst tio år framöver. Ordern gäller sammanlagt 200 flygplan till ett värde av cirka 40 miljarder dollar. Senast i oktober var det en Boeing 777 som lades till samlingen. Under flygresemässan Dubai Show i november kommer bolaget att beställa ännu fler flygplan för ett antal miljarder dollar. Man skulle kunna säga att koncernchefen Akbar Al Baker samlar på flygplan, eller rättare sagt genomför en väl genomtänkt och väldigt självsäker bolagsstrategi.

Akbar Al Baker har råd att vara kaxig ‒ förra året gick Qatar Airways med 220 miljoner dollar i vinst. Al Baker menar att företaget gått med vinst under hälften av dess livstid, det vill säga sju år. Det har gått så långt att själva staten Qatar bygger en ny internationell flygplats i Doha med en investering på 14,5 miljarder dollar tack vare Qatar Airways expansion. Flygplatsen kommer kunna ta emot 28 miljoner passagerare, och när fotbolls-VM arrangeras i Qatar år 2020 beräknar man att kapaciteten ökat till 50 miljoner.

– När vi fick beskedet att fotbolls-VM ska hålla i Qatar blev det starskottet för en byggboom i mångmiljardklassen, säger Al Baker.

Bland annat byggs nu nio nya miljövänliga fotbollsarenor, samtidigt som tre av de redan befintliga arenorna byggs ut. 220 hotell planeras står klara år 2022 och betydande infrastrukturförändringar är redan igång ‒ till exempel tågnät, en gångbro mellan Qatar och Bahrain samt givetvis den nya flygplatsen som öppnar nästa år.
Akbar Al Baker är arkitekten bakom Qatar Airways framgångar. Han har varit med sedan starten 1997 och har gjort sig känd som en högpresterande chefsmaskin som styr företaget med järnhand. Al Baker chefar även över ett antal dotterbolag med anknytning till branschen, bland annat inom taxfreeförsäljning, flygfrakt och catering. Just nu och ett bra tag framöver befinner sig Al Baker på en slags världsturné och öppnar nya flyglinjer på löpande band över hela världen.

I oktober öppnades linjen till Oslo, och nästa år utökas nätet även från Helsingfors. Stockholm och Köpenhamn flyger Qatar redan på sedan 2007 respektive 2010.

– Vi har ett team som endast utforskar potentialen i nya marknader, säger han. Efter noggrant övervägande beslutade vi oss för att expandera i norra Europa. Oslo har länge varit en del av vår nya destinationsplan, liksom Stockholm och Köpenhamn. Vårt mål är att stärka vår närvaro på den nordeuropeiska marknaden och befästa vår position i Norden.

Norge är enligt Al Baker intressant tack vare det utökade affärsresandet mellan Qatar och Norge. Det handlar främst om företag inom olja och gas. I Qatar finns idag redan tio norska företag, bland annat Norsk Hydro och Statoil.

– Norden har en marknad som håller för många linjer. Passagerare som redan nu flyger interkontinentalt via de stora flygplatserna i Europa, kan genom att flyga med oss slippa byta på överfulla europeiska flygplatser, meddelade Al Baker när linjen i Oslo öppnades.

Flygbolaget var länge det enda gulfbaserade som flög på Norden, vilket har gett dem ett försprång i form av en lojal kundbas ‒ så pass lojal att de nu har en stark position att försvara. I år blev Qatar Airways utsett till året bästa flygbolag av prestigefyllda Skytrax World Airline Awards som gick av stapeln under Paris Air Show.

Under 2011 har ytterligare sex europeiska destinationer invigts, bland annat Bryssel, Stuttgart, Venedig och Budapest. De stora europeiska flygbolagen som Lufthansa och Air France KLM blir förstås nervösa och har klagat på att Qatar Airways till viss del är statligt ägda och därigenom är subventionerade. Detta skulle i sin tur leda till en slags orättvis konkurrenssituation. I Oslo diskuterades frågan livligt.

– Air France, KLM och Lufthansa var statligt ägda ett antal decennier innan de börsintroducerades. Även vi är på väg dit, men inte nu, det vore vansinnigt med tanke på världskonjunkturen och den expansionsfas vi befinner oss i, förklarade Al Baker.

Bolaget meddelade nyligen att man kommer att utöka linjekartan med Iran ‒ 31 nya avgångar i veckan, fördelat över fyra städer. Där ingår lanseringen av dagliga reguljärflyg till det centrala iranska staden Isfahan. Det blir en frekvensökning överlag i området med 150 procent. Detta är sannerligen en fjäder i hatten för Al Baker som de senaste månaderna legat i förhandlingar med myndigheterna i Iran och nu äntligen nått en uppgörelse. Han kallar själv uppgörelsen för historisk. Med tanke på de stora iranska utlandskolonierna är detta troligtvis en god affär.

All denna expansion ingår i en större plan som bygger på att Doha i Qatar blir navet för flygtrafiken i hela Asien. Turism och fler besök överlag blir ett naturlig steg i samband med att Qatars regionala hubb stärks.

– Qatar gör investeringar i mångmiljardklassen inom turisminfrastruktur. Det är något nytt. Redan nu är vi duktiga på att ta hand om konferenser, utställningar och möten. Det är knappast någon hemlighet att 95 procent av våra besökare är affärsresenärer. Nu vill vi även att privatresenärerna ska hitta hit, säger Al Baker.

Planen är att Qatar ska bli känt för sina stränder, ökenäventyr, exklusiva hotell och betydande events. Men än så länge är det affärsresenärerna som dominerar. I december öppnar till exempel Qatar National Convention Centre (QNCC) som ska attrahera ännu fler besök till landet, ett imponerande bygge på 40 000 kvm utställningsytor i futuristisk design. Först ut är World Petroleum Congress, världen största mötesplats för olja och gas som beräknas locka 5 000 besökare.

Om vi tar en titt i kristallkulan, var föreställer du dig att Qatar befinner sig om tio år?

– I linje med landets nationella mål kommer Qatar vara ett avancerat samhälle. Det innebär till exempel att man kommer att kunna upprätthålla en stabil utveckling och erbjuda hög levnadsstandard för hela dess befolkning.

Hur ska ni lyckas med detta?

– Man kommer i synnerhet att satsa på utbildning för att förbereda Qatar för en mångsidig och kunskapsbaserad ekonomi. I takt med att vi fortsätter att utöka vår närvaro på den globala arenan i form av kultur- och sportevenemang i världsklass liksom investeringsprojekt i mångmiljardsklassen, blir Qatar alltmer attraktivt som resmål. Vilket bland annat kommer att ge fler jobb och möjligheter till en stabil ekonomi.

Vad blir flygbolagets roll i denna utveckling?

– Qatar Airways kommer att spela en nyckelroll i att snabba på landets utveckling i form av att skapa tillgänglighet. Landets vision skulle helt enkelt inte vara möjlig utan ett starkt flygbolag.

Vad tycker du om att göra under dina få lediga stunder?

– Jag trivs med att umgås med familj och vänner. Dessutom ser jag till att ta hand om mina privata investeringar.

Text: Paulina Bylén

Fakta Akbar Al Baker
Bor: I Doha med sin familj.
Bakgrund: Examen i ekonomi och handel. Har arbetat på olika nivåer inom det lokala luftfartsverket innan han blev vd för Qatar Airways 1997. Han är en äkta aviator och innehar flygcertifikat för privatflyg.
Al Baker har under de senaste tio åren gått i spetsen för utvecklingen av Qatar Airways som innan hans tillträde endast opererade regionalt
med fyra flygplan. Bolaget flyger för närvarnade till 100 destinationer över sex kontinenter.
Han är även vd för flera avdelningar inom Qatars nationella flygverksamhet så som: Qatar Airways Holidays, Qatar Aviation Services, Qatar Duty Free Company, Doha International Airport, Qatar Distribution Company, Qatar Executive, Intern Media Services och Qatar Aircraft Catering Company.
Han leder även utvecklingen den nya flygplatsen i Doha som öppnar 2012.

 

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report