Foto: Jesper Frisk

Ticket, Malmö Aviation, Sverigeflyg och Kristiansands djurpark är några av de företag som ingår i Per Braathens investeringsbolag Braganza och Braathens Aviation. Möt mannen som köper upp reseföretag på fallrepet och förvandlar dem till vinstmaskiner.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Senaste tillskottet i Braathens samling är danska kryssningsagenten Scandinavian Cruise Center och den svenska researrangören JK Safaris. I juni köpte Braganza dessutom in tio flygplan av modellen Bombardier CSeries som av industrin anses vara en så kallad ”game changer”; framför allt blir miljövinsterna betydande. Braganza med Per Braathen i spetsen går med andra ord mot strömmen och storinvesterar i en bransch som de senaste åren förändrats markant, där marginalerna blivit allt snävare och där företagen faller bort som bowlingkäglor.

– Jag har genom åren tagit över dåligt skötta företag, kapat kostnader och byggt en ny affärsmodell. Det är min affärsidé, förklarar Per Braathen från sitt Londonkontor.

Att det blivit just resebranschen som Per Braathen valt att investera i har egentligen inget att göra med hans passion för resande. Snarare kommer det sig av att han från 19 års ålder skolats in i branschen och därmed vet hur den fungerar. Han började som reseledare och blev sedan vd för charterbolaget Always, 28 år gammal. 2002 köpte han sitt första flygbolag – Malmö Aviation såldes till Braganza för en krona. Efter ett antal år vändes förlustaffären till vinst. 2010 blev vinsten 87,5 miljoner kronor. För den som har näsa för business och talang att vända negativa spiraler öppnar den omskakade resebranschen för bra investeringar. Här finns möjligheter att köpa billigt, inte bara bolag utan även arbetskraft och kunskap.

– Mitt recept är enkelt och väl beprövat av handelsmän i alla tider: köp billigt och sälj dyrt, säger Braathen.

En väl enkel ekvation som bara till vissa delar stämmer med verkligheten för Braathens bolag, men en typisk Braathen-replik som säger ganska mycket om hans framtoning. En rak och orädd person utan krusiduller som inte lägger tid på att linda in uttalanden eller åsikter. Malmö Aviations strategi har, till skillnad från de flesta andra bolag, varit att ta tillbaka servicen samtidigt som man säljer billiga resor.

När Braathen presenterade sitt koncept var det ingen som trodde på idén. Nu vill alla göra likadant. Bromma är bolagets högkvarter och stabila guldgruva. När beslutet som förlängde Brommas livslängd i 30 år kom blev Braathens bolag Malmö Aviation och Sverigeflyg vinnare. Att Swedavia dessutom valt att satsa miljarder på att rusta upp flygplatsen gör knappast saken sämre. Det blir svårt för Arlanda att tävla om inrikestrafiken med tanke på förutsättningarna som finns på Bromma i form av kort restid, snabba transiter och avslappnad atmosfär. Ett fungerade recept vore naturligt att upprepa, och många frågar sig om Braathen har planer på att expandera internationellt.

– Nej, vi kommer att hålla oss innanför Sveriges gränser. Det är här vi kan utnyttja våra fördelar maximalt.

Per Braathen må vara modig men han är inte dumdristig. Att expandera flyget i Europa skulle troligtvis kosta honom mycket mer än det skulle smaka.

– Flygbranschen är rent jävlig. Den som vill expandera i Europa kommer att få problem. Vilken ny destination du än öppnar kommer garanterat någon in och dumpar marknaden. Norwegian är duktiga men när Ryanair kommer klarar de inte konkurrensen. På Bromma har vi andra fördelar förutom pris, och det är frekvens. Det kan aldrig uppstickarna tävla med.

PER G BRAATHEN
Aktuell: Förvärvar i rasande fart nya bolag inom reseindustrin via bolaget Braganza med huvudkontor i Oslo.
Bor: London och Mallorca.
Ålder: 50 år.
Familj: Fru och två barn.
Urval ur Braganzas portfölj: Bolagets flygverksamhet i Sverige drivs av Braathens Aviation. Här ingår: Malmö Aviation, Sverigeflyg, Braathens Technical, Braathens
IT Solutions och Braathens Training.
Företaget äger också: Kristianstads djurpark, Ticket Travel Group, Escape Travel, SunHotels, Stay.com, Zleepinghotels, JK Safaris och Scandinavian Cruise Center.

Text: Paulina Bylén
Foto: Jesper Frisk

Artikeln är tidigare publicerad i Travel Report nr 9 2011.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report