Mayamystik marknadsför Mexiko

Tor 22 Dec, 2011 - 14:34

Chichen Itza, Mexico Photo: Mexican Tourism Board

DESTINATION Mexiko har det mesta en turistdestination kan begära ‒ vita sandstränder, ett rikt nattliv och makalös natur. Men trots att de traditionella turistmålen längs den partytäta östkusten fortsatt är populära går Mexiko bakåt i tiden när man nu ändrat riktning i sin marknadsföring.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Det känns lite tråkigt, men jorden kommer tyvärr att gå under i december 2012. I alla fall om man får tro mayaindianernas matematiskt avancerade beräkningar i sin kalander. Det här har Mexikos turistnäring tagit fasta vid i sin nya marknadsföring ‒ mayakulturens estetik, kultur och unika efterlämningar står högt i kurs när Mexiko ska bli en kulturdestination att räkna med.

‒ Vi försöker repositionera Mexiko som ett resmål för ekoturism, kultur och historia, säger Manuel Diaz Cebrian, turistchef för Mexiko i Skandinavien, Storbritannien, Holland och Irland.

Under 2012 kommer denna ansats till värdeskifte att märkas extra tydligt då man firar den mayanska tideräkningens slutstation med fokus på delstaterna Tabasco, Campeche, Chiapas, Yucatan och Quintana Roo (som inkluderar Cancun).

Mexico, Photo: Mexican Tourism Board

Mexiko är alltså den primära hemvisten för de matematiskt och astrologiskt utvecklade mayabefolkningarna, som anses minst lika utvecklade och intelligenta som egyptierna. Deras intresse för numerologi gjorde att man där var först med att använda siffran noll i beräkningarna, vilket skapade möjligheten till oändlighet. Detta kan man även finna spår av i deras arkitektoniska visioner. Men oändlig är alltså inte tiden för oss på jorden.

Vad man nu vill utveckla från mexikanskt håll är vetskapen om den enorma bredd som de tämligen spridda och olika mayafolkens områden faktiskt visar, och kultur- och ekoturismen väntas bli landets viktigaste utvecklingspotential.

‒ Det är stor skillnad mellan mayaindianernas olika boningar, säger Manuel Diaz Cebrian. Och det är inte så konstigt eftersom det kan skilja 1 000 år mellan dem. De uppvisar olika typer av arkitektur och skillnaden i utveckling är enorm ‒ vissa koncentrerade sig på jordbruk, andra på astronomi.

Mexico, Photo: Mexican Tourism Board

Manuel Diaz Cebrian  menar att det populära charterområdet Cancun (egentligen är det bara flygplatsen som heter det) har kastat sin framgångsrika skugga över det mexikanska kulturarvet.

‒ Kulturen är det som gör oss verkligt unika i den globala konkurrensen. Tyvärr är Mexikos image inte lika bra som verkligheten. Men det som hänt i Cancun är ganska spektakulärt, säger han. Från ren djungel till Latinamerikas största resort med 70 000 hotellbäddar, på bara 40 år.

I flera år har den nya marknadsföringsstrategin mejslats fram från mexikanskt håll och spridits till turistkontoren världen över. I Sverige arbetar man bland annat nära researrangörerna, samt deltar på Antor-evenemang och på TUR-mässan. 2012 kommer arbetet intensifieras något eftersom Mexiko firar ”jordens undergång” hela året.

Pilar Escobar, Swedish embassy of Mexico - Photo: Christian von Essen, TravelReport.se

Pilar Escobar (bilden) är förstesekreterare vid mexikanska ambassaden i Stockholm. Hon menar att svenskarna börjar intressera sig allt mer för det Mexiko som ligger bortom de klassiska turistmålen ‒ ”beyond the beach”.

‒ Vi får hela tiden fler svenskar som frågar efter nya destinationer, säger hon. Vi jobbar också väldigt hårt på att tvätta bort den negativa stämpeln av Mexiko som resmål, och det börjar ge resultat.

De negativa skriverierna om landet har främst handlat om knarkmaffians underjordiska (och inte så underjordiska) krigföring. Men allt fler inser med tiden att dessa kriminella enklaver rör sig på en mycket begränsad yta. Som turist är det med andra ord ytterst sällsynt att märka av någonting.

Mexico, Photo: Mexican Tourism Board

Som ett led i denna imageåterställning genomförde Mexikos president Felipe Caldéron nyligen en mycket uppmärksammad privat rundvisning (världens dyraste pressresa?) av sitt land för den amerikanske tv-journalisten Peter Greenberg i dennes tämligen unika tv-format The Royal Tour (kolla in på YouTube).

Återstår att se hur väl man klarar att attrahera mer resenärer inom ekoturism och kulturhistoria med tuff konkurrens. Men som både Manuel Diaz Cebrian och Pilar Escobar poängterar, handlar det lika mycket om att locka nya typer av turister som att få de befintliga att vidga sina vyer ‒ och upptäcka ett annat Mexiko.

Text: Christian von Essen
Foto: Mexico Tourist Board

Mexico, Photo: Mexican Tourism Board

Vart ska vi åka?
Manuel Diaz Cebrian svarar:
1. Det unga paret eller singelkompisarna
‒ Playa del Carmen, Tulum och närliggande städer längs Riviera Maya erbjuder många frestelser längs makalösa vita sandstränder. Playa del Carmen står ut för dess jordnära lyxstil, med coola boutiquehotell och moderna spaanläggningar. Cancuns turistorter kombinerar både Ibiza, Vegas och Monte Carlo på ett sätt som fortfarande är 100 procent Mexiko.

2. Familj med två barn
‒ Naturen, himlen och havet flyter samman längs den karibiska kusten. Här kan man uppleva fantastiska äventyr: utforska ruinerna av storslagna mayastäder, vandra genom djungeln i jakten på jaguarer och flamingos, eller ta ett dopp i en cenote. Allt finns att tillgå här ‒ i Cancun, på ön Cozumel och hotellen längs Riviera Maya. I området finns även Xcaret Park,  en ekologisk nöjespark som ger möjligheten att lära sig mer om maya-indianernas kultur och levnadssätt. För en lite dyrare semester finns lyxområdet Mayakoba, som satsar på miljö och en ekologisk livsstil.

3. Seniorerna
‒ I Campeche uppfördes på 1600-talet en mur för att hålla pirater borta från denna handelstäta hamnstad, och idag är det stadens viktigaste landmärke. Museerna, forten och vallarna är ikoniska och skapar tillsammans med Fuerte-Museo San José el Alto en magisk inramning som andas sjörövare, svärd och galjoner. Dessutom har Campaches maya-historia bevarats med fantastiska målningar från närliggande arkeologiska utgrävningar.

Exempel på flygrutter till Mexiko från Stockholm:
Stockholm ‒ Paris ‒ Cancun (Air France)
Stockholm ‒ Paris ‒ Mexico City (Air France)
Stockholm ‒ Amsterdam ‒ Mexico City (KLM)
Stockholm ‒ Frankfurt ‒ Mexico City (Lufthansa)
Stockholm ‒ London ‒ Mexico City (British)
Fritidsresor, Apollo och Ving flyger direkt mellan Stockholm ‒ Cancun med egna charterplan.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report