Ökade intäkter för Accor 2011

Tor 19 jan, 2012 - 15:31

Foto: KGZ

(Travel Report) Europas största hotellföretag, franska Accor, redovisar fortsatt ökande siffror för 2011. Intäkterna steg med 5,2 procent jämfört med året innan. Man slog sina egna expansionsmål och vinsten, som rapporteras i februari, tros uppfylla uppställda mål.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

För 2010 redovisade Accor en operativ vinst före skatt på 334 miljoner euro. För 2011 väntas man nu nå målet på en operativ vinst före skatt om 510-530 miljoner euro.

Under 2011 öppnades under Accors varumärken 318 hotell och 28 700 rum. Detta var ett rekord och långt över expansionsmålen för året. Expansionen utgjordes till 95 procent i form av så kallade ”asset-light” varianter (franschise, management kontrakt och olika former av leasing).

Franchise växte starkt, exempelvis i Storbritannien där en affär ledde till att 24 hotell med 2700 rum konverterades till varumärket Mercure. Annars är Frankrike en av Accors starkaste marknader.

Accor har i portföljen varumärken i olika segment från lyx till budget som Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Suite Novotel, Mercure, Adagio, Ibis, Formule 1 och några till i budgetsegmentet. Under Accors varumärken finns i världen totalt cirka 532 000 rum i över 90 länder.

Mats Montner
mats@travelreport.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report