Det talas och skrivs mycket om sociala mediers stora betydelse för reseindustrin. En undersökning gjord på uppdrag av brittiska resemarknadsföringsbyrån Conrad Advertising visar på motsatsen.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Numera hävdas ofta att sociala medier spelar en allt större roll för människor som planerar resor. Till stöd tas ofta statistik kring hur många medlemmar Facebook, Twitter med flera har.

Brittiska Conrad Advertising är en reklam- och marknadsföringsbyrå som specialiserat sig på reseindustrin och tycks vara långt framme i sitt tänk kring media. Nu har man gjort en undersökning med hjälp av YouGov för att ta reda på sociala mediers verkliga betydelse inför reseplanering och bokning.

Studien kallas ”Mapping the Travel Mind – The Influence of Social Media”. Resultatet av undersökningen visar att människor i allmänhet påverkas ganska lite av de nya medierna. Det finns dock ett undantag och det är semesterrecensioner från bedömningssidor på Internet, där TripAdvisor är den mest omtalade.

Man kommer fram till att det som är mest effektivt för att påverka människor att göra speciella val i samband med reseplanering är bra och lättanvända webbsidor, resebroschyrer och kataloger samt mun till mun spridning.

De personer som ingått i undersökningsunderlaget uppger att de  litar betydligt mer på rekommendationer från familj och vänner än från okända vänner och företag på sociala medier. Priser och specialerbjudanden nämns ganska sällan på sociala medier. Priser har dock stor betydelse vid reseval för de flesta.

Mats Montner

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report