Foto: Mats Montner

För andra året i rad fick SAS en WEBBIE Award. I år vann SAS i kategorin för bästa användning av sociala medier i och med kampanjen ”Summerplane”.

Varje år delar FlightGlobal ut pris till de flygbolag som har de bästa hemsidorna och de mest kreativa sociala medie-aktiviteterna. Förra året vann SAS också en WEBBIE, då i kategorin för bästa online-kampanj med ”Love is in the air”.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Under kampanjen ”Summerplane” fick norska Facebook-fans chansen att rösta fram en ny destination som SAS skulle börja flyga från Oslo under sommaren 2012. Över 5000 personer deltog i omröstningen och mer än en tredjedel röstade på den segrande destinationen, Turkiska semesterorten Alanya (GZP). Nu i sommar, mellan den 3 juli och 16 augusti, kommer en Boeing 737-700 att flyga mellan Oslo och Alanya.

”– Att bli prisad för vårt arbete med sociala medier två år i rad av FlightGlobal.com är en stor ära. Vi har flera spännande aktiviteter planerade i sociala medier i år och vi hoppas att våra fans kommer uppskatta kampanjerna som kommer framöver”, säger Christian Kamhaug, Head of Social Media, SAS i en pressrelease.

SAS var en värdig vinnare enligt juryn som menar att kampanjen potentiellt förändrar flygbolagens framtida arbetssätt när det gäller hur de utvärderar och väljer nya destinationer.

”– Detta bevisar att det går att göra små satsningar på sociala medier som resulterar i en bra utdelning av investeringen. Något som har saknats framtill nu”, säger Mary Kirby, domare FlightGlobal.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report