Helsingfors World Design Capital 2012

Tor 16 Feb, 2012 - 12:12

WDC Helsinki 2012, Matka - TravelReport.se Photo: Christian von Essen

2102 är Helsingfors år. Utnämningen till World Design Capital är inte bara välförtjänt ‒ den ställer också krav på framtiden. Just nu pågår ett myller av aktiviteter för att skapa en ännu bättre och mer välplanerad stad.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Det är mycket som händer i Helsingfors i år ‒ bland annat firar man 200 år som huvudstad. Trots att Åbo var den större staden i början av 1800-talet och trots att stora delar av Helsingfors förstördes i branden 1808, meddelade Kejsar Alexander I 1812 (efter viss lobbyverksamhet) att huvudstaden skulle flyttas ‒ trots kraftiga protester i Åbo. 2012 blir därför ett firandets år på flera sätt för Helsingfors.

Redan 2011 innebar nytt turistrekord i staden med 3,4 miljoner gästnätter ‒ en ökning på sex procent från 2010. Tillväxten gällde framförallt semesterresenärerna, och färjetrafiken slog ytterligare rekord med 385 000 besökare på 258 kryssningsfartyg.

‒ Kryssningarna kommer förmodligen öka ytterligare i år och antalet gästnätter har en förväntad ökning på fem procent. Det säger Laura Itävaara, kommunikationsansvarig på Helsinki City Tourist & Convention Bureau, bara några dagar efter den hektiska Matka-mässan.

Finsk design har alltid legat och puttrat med en kärv nordlig självklarhet. I år har Helsingfors utnämnts till World Design Capital. Men det är inget självpåtaget marknadsföringsjippo. WDC utses av ICSID ‒ International Council of Societies of Industrial Design ‒ vartannat år. Det hela började med Torino 2008; därefter Seoul 2010. Efter Helsingfors är det Kapstadens tur 2014. Laura Itävaara tror att den globala uppmärksamheten kommer att få stor effekt på den inkommande regionala turismen och de upplevelser som besökarna får med sig hem.

‒ Den minimalistiska, rena och funktionella designen har satt Finland på kartan i flera decennier, och Helsingfors är en perfekt stad för att både shoppa bra design och för att upptäcka Finlands unika designkultur. Besökare kommer att få uppleva design på helt nya sätt. Dessutom får vi under året hit en rad kongresser och seminarier med tunga namn inom branschen.

Sedan hösten 2010 har arbetet pågått frenetiskt i den nytillsatta stiftelse som utgör grunden för World Design Capital Helsinki 2012. 26 personer ingår i det team som nu arbetar dag och natt för att se till att programmet med 300 projekt genomförs. Men personalen är bara spindeln i nätet och agerar gemensamt katalysator, kommunikatör, kurator och kontaktyta.

‒ Vi frågade allmänhet, organisationer, designers och företag om förslag på programpunkter, säger Milla Visuri, turistkoordinator på WDC Helsinki 2012. Till slut hade vi 1 400 förslag att välja mellan, varav 300 ingår i programmet. Det har varit ett enormt intresse från början.

Syftet med projektet är dock inte att vara något 365 dagar långt fyrverkeri av festivaler.

– Vi vill snarare väcka diskussion kring vad man kan göra och uppnå med hjälp av design. De olika evenemangen tar upp det på sitt sätt, men när det gäller framtiden kan olika aktörers projekt i själva verket vara mycket viktigare, säger Milla Visuri.

World Design Capital Helsinki 2012 är ett gemensamt projekt mellan fem städer, två universitet, flera ministerier samt 21 företagspartners (från Nokia, Stockmann och nedåt på skalan). Helsingfors tillsammans med Vanda, Esbo, Grankulla och Lahtis är världens designhuvudstad 2012, det är viktigt at poängtera.

Nu kan det vid en första anblick verka som att ett designinitiativ av det här slaget begränsar sig till den formgivning som hamnar överst i huvudet: inredning, konst, mode och knasiga attiraljer av konstskolestudenter på dyra små boutiquer. Men World Design Capital Helsinki 2012 har en betydligt mer holistisk agenda.

‒ Vårt mål är helt enkelt en bättre stad för stadsborna och besökarna, och att samtidigt generera både tillväxt och välfärd. Design handlar om planering. Vi försöker inspirera människor med hjälp av olika händelser, evenemang och projekt. Aktörer i många olika storlekar och former deltar i projektet.

Designhuvudstadsåret är en startpunkt för förändring. Det handlar inte bara om 2012, utan fokus ligger på 2020 ‒ hur vi lever och hur vi använder tjänster. Då kan man också skapa en hållbar design som omfattar bland annat stadsplanering, mat, mötesplatser och smartare bostäder.

– När man utvecklar till exempel offentliga tjänster gäller det att lägga ännu större fokus på kunden, alltså på användarens erfarenheter och behov. Det kräver genomtänkt design och designmetoder. Där hoppas vi att designåret ska fungera som väckarklocka, avslutar Milla Visuri.

Exempel på programpunkter under World Design Capital 2012:
* Open Doors Weekend 3-5 februari – Bada bastu, dansa, förundras, förhör: designhuvudstadsåret har börjat och öppnar dörrarna till evenemang, handlingar och uppfinningar.
* Doc Point – Helsingfors dokumentärfilmfestival 24-29 januari
* Helsinki Design Menu ‒ sju välrenommerade restauranger har skapat varsin unik meny inspirerad av designhuvudstadsområdet och med betoning på närproducerad mat, finskhet och ansvarsfullhet.
Läs mer på www.wdc2012helsinki.fi

Andra evenemang i Helsingfors under året:
Ishockey-VM 4-20 maj
Helsingforsdagen 12 juni
EM i friidrott 27 juni-1 juli
Helsinki Pride 25 juni-1 juli
Helsinki Cup 9-14 juli
Helsinki City Marathon 18 augusti
Helsinki Design Week 5-15 september

Helsingfors 200 år som huvudstad firas hela året. Program finns på www.helsinki200.fi

TEXT OCH FOTO: CHRISTIAN VON ESSEN

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report