Flybe expanderar

Tor 16 Feb, 2012 - 12:14

Antti Kuusenmäki, Flybe - TravelReport.se Photo: Christian von Essen

Ännu ett nordiskt regionalflyg, kan det verkligen vara lönsamt? Finsk-brittiska Flybe Nordic passar på att knipa marknadsandelar i tuffa tider. De har garanterat fler äss i rock ärmen inför de kommande åren.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

En av de mer intressanta nyheterna på årets Matka-mässa i Helsingfors var Flybe, det unga uppstickarflyget vars nordiska bolag är sprunget ur gamla FinnComm ‒ Finnish Commuter Airlines. Bolaget ägs till 60 procent av brittiska Flybe, som är ledande i Storbritannien på regionalflyg, samt 40 procent av Finnair.

Flybe Nordic (som inte kommer att vara det kommersiella namnet) köpte FinnComm i juli 2011 och tog upp trafiken under vintersäsongen 2011/2012. Travel Report träffar Head of commercial, Antti Kuusenmäki, för en intervju i ett av Matka-mässans konferensrum. Han är frustrerande finurlig i sitt sätt att inte svara på frågor. Vilka destinationer blir aktuella inom den närmaste framtiden? Kommer ni att fokusera mer på Sverige? Vad händer i Norge? Först dagen efter vårt möte får vi belägg för både våra funderingar och Kuusenmäkis skickliga duckande: Flybe meddelar nämligen att man efter Bromma-Tallinn och Bromma-Köpenhamn-linjerna även kommer att flyga på Bromma-Oslo. Bland många andra förstås; totalt handlar det i skrivande stund om 24 linjer. Förlåt, 25.

Det går med andra ord ganska fort. Flybe åtnjuter regionalflygets lättfotade flexibilitet med små flottor (i Norden 16 plan) och korta distanser, samtidigt som man har Finnairs finansiella muskler i ryggen. Men detta stämmer bara till viss del.

‒ I Norden är vi helt självstyrande i vårt bolag, säger Antti Kuusenmäki. Finnair äger flottan. De använder marknadspriser när vi leasar flygplanen, så vi får inte mycket gratis från dem. I vårt nordiska bolag måste vi själva visa att vi kan vara lönsamma. Inom tre år räknar vi med att ha 50 flygplan.
Så är det också en prekär konkurrenssituation för Finnair, då man redan äger en liten del av aktierna i största regionalkonkurrenten Norwegian. Men det ägarskapet är inte strategiskt eller aktivt på något sätt, menar i varje fall Antti Kuusenmäki bestämt.
Som unika konkurrensfördelar nämner han tämligen allmänna faktorer som låg prisnivå (från 25 euros), en för ändamålet välbalanserad flotta samt styrkan i att flyga direkt mellan lokala destinationer på stundtals oexploaterade rutter, som Skellefteå-Jakobstad, Skellefteå-Helsingfors och Norrköping-Helsingfors. Etablerandet av någon hubb är inte eftersträvansvärt.

‒ Kartan ligger öppen för vår point-to-point-trafik. Vi riktar oss främst mot affärsresenärerna, men även ”visiting friends and relatives” är en stor målgrupp för oss. Finland är en väldigt begränsad marknad för regionalflyg, så det var självklart från början att vi skulle expandera inom Norden och Baltikum.

Han medger att konjunktursituationen ger goda möjligheter att knipa åtråvärda marknadsandelar. På en mässa där varken jättar som Finnair, Lufthansa eller SAS finns representerade med egna montrar är det lättare att få gehör. Inte ens SAS-ägda Blue 1 har egen monter utan finns med som partner till bland annat Visit Sweden.

‒ Vi är långsiktiga, och man får se till megatrenderna. Resandet kommer att öka, människor får mer tid och biljettpriserna kommer att vara fortsatt låga. Vår största konkurrent i Finland är egentligen bilen – även om resenärerna säger annorlunda i undersökningarna.

Några kulturkrockar mellan den finska och brittiska affärsmentaliteten har ännu inte uppstått. Antti Kuusenmäki menar att Flybe och FlyComm hade närmast identiska affärsmodeller, vilket underlättade bildandet av det nya bolaget. Hundra nya finska jobb har redan skapats, och det är ingen hemlighet att det brittiska moderbolaget håller utkik efter ytterligare flygbolag att köpa upp. På en turbulent marknad är kombinationen av lång erfarenhet, tydlig affärsmodell och en sund kostnadsstruktur måhända receptet på långsiktig framgång. Framtiden får utvisa om Flybe kan le lika självsäkert nästa år.

TEXT OCH FOTO: CHRISTIAN VON ESSEN

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report