Intervju med Lufthansas Harro Julius Petersen
Lufthansa plockar äntligen upp Berlin-handsken ‒ till stor glädje för Harro Julius Petersen, chef för Skandinavien, Finland och Baltikum. Två av hans favoritstäder kommer nu ännu närmare varandra. Lufthansa storsatsar på nya destinationer och är djupt inblandade i den nya Willy Brandt-flygplatsen i Berlin som invigs i juni.
Harro Julius Petersen står böjd över sin innebandyklubba. Han skjuter bollen hårt in i väggen så att den studsar runt hans skrivbord och ut på mattan igen. För dagens flygbolagschefer gäller innebandy och kaffemaskinblask snarare än golf och whiskey, hinner man tänka. Tilltaget med klubban är dock bara en snabb demonstration av den ursvenska sporten för presschefen Aage Duenhaupt (som aldrig viker från Harros sida när det vankas intervju). Harro är lycklig som ett barn (”vi spelar två gånger i veckan på lunchen!”), men Aage förstår inte riktigt konceptet med att jaga en plastboll på arbetstid.
Vi befinner oss i SAS gamla högkvarter i Solna – ett smutsvitt och en gång ambitiöst kontorskomplex som aldrig riktigt fick några grannar. Lokalerna känns halvtomma och omgivningarna inbjuder inte till hisnande idéer. Det är tydligt att Harro och hans mångkulturella stab på Lufthansa längtar in till de mer centrala delarna av Stockholm – en stad som han personligen blivit allt mer förälskad i. Från lägenheten vid Mariatorget på Södermalm strosar han gärna runt bland fingertoppskänsliga tidningsbutiker, lattecaféer och spontana spelningar på rockklubben Debasers två outtröttliga söderfilialer.
Anledningen till vårt möte i Solna är att Lufthansa nyligen deklarerat att man kommer att öppna en ny linje mellan Berlin och Stockholm. Gällde det andra flygbolag skulle rutten inte höja många ögonbryn, men Lufthansas nya Berlin-fokus är ett stort steg från den hittills rådande Frankfurt-febern ‒ vars passagerarflöde ändå till 80 procent utgörs av transitresenärer.
Från och med juni kommer svenska resenärer att kunna flyga två gånger dagligen till den splitternya Willy Brandt-flygplatsen i Berlin, för en femhundring enkel väg. Kampanjen går i graffitti-stil, och det hela känns som en tydlig föryngringsprocess ‒ från det stora, stabila och lite torra affärsflyget till den gemensamma polaren som sammanför två popkulturella världsmetropoler. Men Harro känner inte igen sig i den förra beskrivningen.
‒ Jag tror du har en lite konstig uppfattning om Lufthansa, säger han. Vi har redan massvis av unga människor som reser med oss. 50 procent är business och 50 procent är leisure, och vi skulle inte klara oss utan någon av dem. Däremot har folk ‒ särskilt i Norge och Sverige ‒ verkligen börjat undra varför i hela friden Tysklands nationalflygbolag inte flyger till Berlin.
Andra gången stämningen tätnar är när vi antyder att den stora kostnadsöversynen möjligen tillkom lite sent i konjunkturläget. Men Lufthansa var enligt egen utsago det enda större traditionella flygbolaget i Europa som tjänade pengar överhuvudtaget 2010, och under 2011 har kostnader kapats för en miljard euro. Dessutom har man i och med engagemanget i den nya flygplatsen kunnat ta fram lösningar som är optimala ur både effektivitets- och kostnadssynpunkt.
Lufthansa har nämligen investerat närmare 60 miljoner euro i utvecklingen av Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt (som den egentligen heter) och har därmed kunnat skräddarsy incheckningsdiskar, lounger, hangarer, underhållsprocesser och exklusivare affärsresetjänster från scratch. Dessutom har man investerat i tio nya plan. Bolagets nionde A380 invigs i juni och kommer att heta just Berlin. Men det ska inte röra sig om extravaganta utsvävningar. Hela tiden handlar det om att allokera tillgångarna smartare.
‒ Vi har haft en svår läxa, säger Harro Julius Petersen. Vår utmaning ligger i att skapa en låg kostnadsbas i likhet med de regionala bolagen samtidigt som vi slåss med de globala i vår bredd och servicenivå. Men vi har genomfört noggranna analyser av både weekendresenärer och affärsresenärer, samtidigt som vi har sänkt kostnaderna med 30 procent.
Willy Brandt-flygplatsen (BER) byggs vid nuvarande Schönefeld, knappt två mil söder om Berlin. I praktiken kommer bara en landningsbana från den nuvarande flygplatsen att följa med på den nya resan ‒ resten av Schönefeld ska användas av den tyska regeringen. Och på sedvanligt kontrollerat tyskt manér ska Tegelflygplatsen stänga den andra juni och Willy Brandt öppna dagen efter, den tredje.
‒ Det ska de klara. Man gjorde exakt samma sak mycket framgångsrikt i München tidigare, vilket jag inte direkt kan säga om Heathrow. Det ska bli väldigt spännande att börja om på nytt – situationen med tre olika flygplatser har varit svår, och den har gjort marknaden segmenterad.
Lufthansa kommer även under året att få en egen terminal i Frankfurt. Den ska enligt Harro inte vara ett ”shoppingcenter med flygplan” utan utgår helt från flygbolagets processer och resenärernas rörelsemönster för kortast möjliga gångavstånd och väntetider vid transit.
Lufthansas Berlinmanöver är strategiskt viktig – staden ligger ständigt i toppskiktet när de största turistdestinationerna i Europa ska listas. Dessutom rankas Berlin just nu som nummer tre i världen för kongresser och utställningar. Hotellutbudet följer utvecklingen, och under ITB 2011 fanns för första gången hotellrum tillgängliga trots rekordmånga besökare på resemässan.
Det är också så att ett nytt, kanske aningen rockigare hybridbolag, airberlin, har tagit en del av bland annat den nordiska marknaden. Detta har gjort airberlin till det näst största flygbolaget i Tyskland ‒ och därmed en utmanare till Lufthansa. airberlin har drabbats av en del ekonomiska problem den senaste tiden till följd av förändringar i bland annat Nordafrika, en stor marknad för bolaget. Detta ger det ekonomiskt starka Lufthansa möjlighet att återta förlorad terräng på uppstickarens hemmamarknad. airberlin har dock i grevens tid fått stöd från oväntat håll i och med Etihad Airways inträde som ny storägare i bolaget.
Germanwings är en annan viktig aktör i sammanhanget. Till skillnad från airberlin är det ett helägt dotterbolag till Lufthansa. Germanwings trappar nu ner sina flygningar mellan Stockholm och Berlin till förmån för moderbolagets expansion. Tidigare har Lufthansa också indirekt trafikerat linjen genom Star Alliance-samarbetet med SAS.
– Det är ett logiskt beslut att satsa på Stockholm, som är den musikaliska huvudstaden i Skandinavien, säger Harro. Berlin har en stor lockelse inom musikindustrin och andra konstnärliga verksamheter från Sverige och Skandinavien. Till exempel kommer vi även att öppna en ny linje mellan Berlin och Bergen. Efterfrågan på flyg till Berlin är mycket större från de skandinaviska länderna än från Sydeuropa.
Försöker ni konkurrera med airberlins låga priser?
– Självklart är det så att när vi vill ta nya marknadsandelar konkurrerar vi med lågprisbolagen, säger Harro Julius Petersen. Därför anpassar vi oss till marknadsmässiga priser. Så har vi gjort förut, det är inget nytt. Vi får ekonomi om vi fyller planen. Däremot kommer vi att bibehålla vår höga servicenivå.
Är ni oroade för den nedåtgående utveckling flyget tycks stå inför, beroende på osäkra ekonomiska tider?
‒ Det har från tid till annan varit problem i flygbranschen, och Lufthansa har fått ta sin del av det. Nu försöker vi anpassa oss till marknadens utveckling, och det har vi lyckats ganska bra med hittills. Med vår stora koncern, med flera flygbolag under våra vingar, står vi starka. Det är vad vi vill tro i alla fall. Självklart kan vi inte förutse vulkanutbrott och andra katastrofer, som den i Japan. Vi har ändå klarat oss rätt bra.
Profil
Namn: Harro Julius Petersen
Ålder: 57
Hemstad: Hamburg och Lübeck, född i Barkelsby. Bor på Södermalm i Stockholm sedan fyra år tillbaka.
Utbildning: MA i engelska, historia och pedagogik.
Familj: Gift, två söner.
Det bästa med Stockholm: Södermalm
Det sämsta med Stockholm: Alldeles för många onödiga köpcentrum!
Smultronställen i stan: Dansens Hus, Hornstulls Strand, Debaser Slussen och Medis (”men den bästa spelningen förra året var Bill Callahan på Kägelbanan”). Många bra bagerier, restauranger och caféer.
Fritid: Spelar innebandy med kollegorna två dagar i veckan /,/ samt fotboll i Hammarby. Harro är målvakt.
TEXT: CHRISTIAN VON ESSEN OCH MATS MONTNER
FOTO: WILHELM REJNUS