Herr Flick på nytt uppdrag

Ons 22 feb, 2012 - 12:19

Foto: Mats Montner

AirBaltics förre vd, Bertolt Flick, har fått ett nytt jobb. Efter ett visst rabalder i Lettland avgick han förra året från sin tidigare post. Flick ska nu basa för det lilla flygbolaget XL Airways Germany som redan varit med om en del finansiella turer.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Det flygbolag som Bertolt Flick blivit utsedd till vd för sysslar huvudsakligen med charterflygningar med bas på Frankfurts flygplats. XL Airways Germany har en flotta bestående av fem leasade Boeing 737-800.

I höstas fick Flick lämna sitt uppdrag för AirBaltic efter en konflikt med majoritetsägaren lettiska staten. Själv kontrollerade han via bolaget BAS cirka 47 procent av aktierna. Vilka finansiärer som stod bakom BAS och hur olika penningstransaktioner gick till var dock oklart. Sedan AirBaltic hamnat i akut penningkris krävdes ett kapitaltillskott. Lettiska regeringen vägrade att skjuta till pengar om inte Flick avgick.

Flick hade styrt AirBaltic med tämligen fria händer och hade en av Lettlands högsta löner. Bertolt Flick betalade inte heller inkomstskatt då han menade att hans lön var en statshemlighet. Till saken hör att när AirBaltic bildades 1995, med SAS som delägare, rådde lite ”vilda västern” i Lettland och det juridiska systemet var inte helt utvecklat. Grunden till de förmåner Flick fått hade satts under denna tid och han sågs länge som en visionär. Sedan utvecklades den självständiga demokratiska lettiska staten och även det juridiska systemet, liksom skattesystemet, vilket så småningom kom ikapp Bertolt Flick.

XL Airways Germany har en brokig bakgrund och en del turer känns igen från vissa andra företag i flygbolagens gråzon. Det startades ursprungligen 2006 som Star XL German Airlines av isländska investmentbolaget Avion Group (numera Eimskipafélag Íslands).

Star XL German Airlines köptes senare av brittiska XL Leisure Group som bytte namn på flygbolaget till XL Airways Germany. XL Leisure Group drev flera flygbolag, arrangörer och andra bolag inom reseindustrin och gick i konkurs 2008. Då strandsattes tusentals resenärer.

XL Airways Germany och systerbolaget XL Airways France köptes sedan av isländska Straumur Investment Bank som blev insolvent 2009 och togs över av staten. Sedan blir det svårt att följa händelseutvecklingen men det har skett någon form av rekonstruktion och ett nytt företag har tagit över en del av Straumurs tidigare verksamhet. Så XL German Airlines ägarstruktur är för närvarande svår att få klarhet i.

Estniska bbn (balticbusinessnews.com) har alltid varit lite kritiska mot grannlandets flygbolag. De raljerar en aning över Flicks nya jobb och menar att det ju inte är något imponerande karriärsteg han gjort. Man tror inte heller att den nya positionen ger så många möjligheter att starta lönsamma sidoverksamheter eller flytta tillgångar ut från bolaget. Bbn tror inte heller att Flick lär få en skattebefriad jättelön som hos AirBaltic.

Ser man till XL Airways historia så ser det ändå ut att finnas möjligheter till nya idéer och förändringar. Kanske finns det även lite chanser till fixande och trixande. Bertolt Flick ger dock på nära håll intrycket av att vara en seriös person.

Mats Montner
mats@travelreport.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report