Petter Stordalen – Klimatcowboy
För Petter Stordalen tycks varje nytt hotellprojekt vara det största och mest spektakulära någonsin. Nu börjar hans positiva energi alltmer kanaliseras mot det största projektet av alla – planetens framtid.
TEXT: Christian von Essen FOTO: Bruno Ehrs
Till en början låter det som om jag hade ringt till en automatisk vädertjänst. Statistiken smattrar entonigt i luren: ”Hotel Arlanda Airport 2012. 30 000 kvadratmeter. 14 våningar. 414 rum. 40 mötessalar. Kongress med 1 000 platser. Solna Arenastaden 2013. 65 000 åskådare inomhus på konsert. Mall of Scandinavia. Kongresshall. 400 rum och bankettsal. Spa. 30 möteslokaler. Clarion Hotell och kongress Malmö 2014. 444 hotellrum. Kongressal …”
Men det är bara Petter Stordalen som uppdaterar mig på vad han håller på med för tillfället.
Totalt ligger det sju hotellöppningar och nio större byggprojekt i pipeline för Stordalen. Hans hotellimperium kommer med sina olika varumärken att skapa totalt 2 500 nya rum i Skandinavien – varav hälften i Sverige – under de kommande två åren. Sverige är enligt Petter Stordalen svårslaget att göra affärer i, och han ser sig som ”en svensk företagare i en norsk kropp”.
– Jag har jobbat med Sverige i mer än 20 år, och jag gillar att det är ordning och reda där. Det finns alltid analys bakom projekten och ett industriellt tänk. Det är lätt att investera i Sverige, eftersom man fokuserar på möjligheter i stället för problem.
Som exempel nämner han bland annat hur regeringen har hanterat ungdomsarbetslösheten och restaurangmomsen.
– Myndigheterna vill göra det jävligt kul att investera i Sverige. Många har mycket att lära av Sverige och hur man bemött de senaste kriserna. Det är kanske det land i Europa som har den bästa statsfinansen. Fick jag välja bara två investeringsländer, skulle det självklart bli Sverige och Norge.
Stordalen har alldeles nyligen investerat 1,4 miljarder kronor i Göteborgshotellet Clarion Hotel Post, ”ett skandinaviskt projekt med internationella ambitioner” som han kallar det. Clarion Post är ett av de största och mest komplexa hotellprojekten i den norska bolagsportföljens historia, eftersom man arbetade med en K-märkt byggnad. Men blir inte hotellmarknaden mättad i Sverige snart? Stordalen ser det inte så.
– Vi ser att marknaden blir tuffare i Sverige, absolut. Men hotell som Post tillför staden något nytt. Det blir en destination i sig självt. Det är mer än bara ett hotell. På Arlanda finns det flera hotellprojekt, men bara ett av dem kan vara terminalhotell. Det här är unika projekt som breddar marknaden.
Det finns två typer av hotell, menar han – de som tar en del av existerande kakan och de som tillför något nytt.
– Vi arbetar för att kakan ska bli större. Vår ambition är att utveckla Arlanda. Det är viktigt både för Arlanda och för oss. Jag vill påstå att Arlandahotellet är det viktigaste hotellkontraktet i Skandinavien under de senaste tio åren.
Hur räknar man break-even på den här typen av jätteprojekt?
– Det är förstås en väldigt vidsträckt horisont vi ser. Man behöver mycket egenkapital för att kunna möta kriserna, som kommer i cykler. Jag brukar tänka på det som ett evighetsperspektiv. Jag vet inte hur gammal du är, men Clarion Post kommer att överleva oss båda två. Du kommer att skriva om flera kriser i Travel Report, och Post kommer att överleva dem alla. Men det kräver också 500 miljoner i egenkapital.
Stordalen vill att ett hotell ska vara för hela staden. Öppningsfesten för Hotel Post, i januari, med minusgrader, lockade till sig 10 000 personer.
– Du kan aldrig sätta en prislapp på att entusiasmera en stad. Jag började nästan gråta när jag fick Post-projektet. Jag ville göra något extra för Göteborg.
Alla som bekantat sig med Petter Stordalen i intervjuer tidigare vet att hans motto – mantra – är Energi, Mod och Begeistring. Hans exceptionella entusiasm genomsyrar alla grenar av verksamheten, från rekrytering i form av talangjakter och spektakulära entréer på interna företagsevents till de glödande tal, som gör politiker gröna av avund. Ledarstilen är också omtalad. Stordalen poängterar ständigt att gott ledarskap för honom handlar om att rekrytera människor som är bättre på det de gör än han.
Bilden av Petter Stordalen som en egocentrisk galning skriver jag däremot inte under på. Exhibitionistisk, visst, men faktum är att det är svårt att få honom att prata
mycket alls om sig själv. Blicken är högt ovan molnen, och det mesta i Stordalens huvud tycks kretsa kring hur man kan göra världen till en bättre plats i framtiden.
Han kallar det för en trippel bottom line-filosofi – alltså win-win-win.
– Vi som företag tänker mycket på samhället runt oss. Kapitalismen är i kris. Undersökningar visar att 80 procent av de tillfrågade bara skulle vilja göra en investering om den är kortsiktigt lönsam, även om den ger långsiktig effekt. Vi måste förändra dagens kapitalistiska kortsynthet. Vi måste tänka på företaget som en samhällsfråga, även när vi investerar. Miljö, klimat, samhälle – vi är en del av det, allt.
Stordalen är också mycket medveten om – och omfamnar entusiastiskt – det digitala rekommendationssamhälle, som profilerat sig under 00-talet. Hotellstjärnor har spelat ut sin roll i framtiden, eftersom gästerna kommer att sprida sina erfarenheter ändå. Gästen tar tillbaka makten, vilket i allt större utsträckning gör företags- och servicekulturen till en viktig framgångspelare. Alla ska känna stolthet över att jobba i företaget.
– Vi har den lägsta sjukfrånvaron i branschen, säger han – 3,5 procent kontra 10 i genomsnitt. Bakom det ligger en stark ledarskapsfilosofi. Ansvar är inget du får utan något du tar. Vi har till exempel anställt många unga ledare. En av våra vd:ar är 24 år gammal. Det ska vara tillåtet att göra fel, men det förväntas att du lär dig något av dina misstag.
Och här kommer ännu ett citat.
– Framgång är en förnybar resurs. Den kan inte lagras. Man kan ha haft framgång och kan få framgång, men det är inget man har.
Lika lite som landsmannen Braathen (Travel Report nr 10 2011) har Stordalen någon önskan om att expandera verksamheten i alltför många andra länder. Tänk globalt, agera lokalt, skulle man kunna säga. Förutom Skandinavien satsar han försiktigt i Baltikum.
– Ett nytt hotell öppnar i Vilnius snart, och vi har ett i Riga. Men jag sneglar inte mot andra marknader i Europa.
Tror du att du med åren kommer att trappa upp din filantropiska verksamhet?
– Jag gillar egentligen inte ordet filantropi. Jag ser på alltsammans som ett ansvar, både som företagsledare och privatperson. Norge och Sverige som länder och samhällen har också ett ansvar. Vi behöver en ny sorts kapitalism i en tid då nästan all handel på börsen utförs av robotar. Hållbar kapitalism baseras på andra och högre principer. Alla ska tjäna pengar men på ett bra sätt, ett ansvarsfullt sätt.
– Jag tror att de flesta företag i framtiden måste jobba med de här frågorna för att mänskligheten ska överleva. Det går inte att konsumera som vi gjort, och vi behöver ägare som förstår sitt ansvar. Det gäller att skapa värden på ett hållbart sätt, bestående värden.
Vad kan göras bättre? Behövs det mer lagstiftning?
– Vi har inget val. Om 95 procent av världens forskare har rätt, är vi i full färd med att köra vår civilisation utför stupet. Vi kan inte vänta på att politikerna ska agera. Vi som företag måste engagera oss i klimat- och miljöfrågorna. Konsumenter kommer i framtiden att välja bort hotell, tjänster och företag som inte arbetar med detta. Därför räddade vi 70 000 fotbollsplaner regnskog förra året. Därför satsar vi 20 miljoner kronor på att förbättra energin på Clarion Hotel & Congress i Trondheim. Därför fördjupar vi oss i miljö- och samhällsfrågor i ledningsgruppen. Det här handlar inte om oss här och nu utan om våra barn och barnbarn.
Kan du ge fler exempel på konkreta åtgärder?
– Ja, vi ska fortsätta reducera energiåtgång, avfall och vattenförbrukning, och vi kommer att fortsätta lägga 20 miljoner kronor per år på miljön. Jag har en dotter, som jag inte vill ska kunna säga: ”Pappa, varför gjorde du ingenting åt klimatfrågorna?” Vi är den första generationen med tillräcklig kunskap om problemen, men vi är också den sista som har möjlighet att göra något åt dem. Jag var med Al Gore och Richard Branson till Antarktis för ett par månader sedan tillsammans med några av världens främsta forskare. Efter det var jag en vecka i Etiopien. Det var inspirerande och lärorikt. Även aktörer i små skandinaviska länder kan göra skillnad. Du behöver inte vara en stor internationell
aktör eller ha varit vice president i USA för att bidra i klimatkampen. Vi har alla ett ansvar, även över landgränserna.
Finns det något nästa steg för dig i miljöarbetet?
– Vi fortsätter arbetet i olika bolag och till olika delar, men allt handlar i grunden om en övertygelse. Samhällsansvar börjar med insikten om varför vi betalar skatt. Skatt är samhällets kostnad för välfärdsbygget. Skatteplanering är helt okej, men man ska inte flytta bolagen till skatteparadis, som vissa hotellkedjor gör. Vem ska då betala för vägarna till mina hotell?
Har du mött motstånd när du lägger miljarder på hotell istället för på miljö?
– Haha, jag har mött motstånd i det mesta. Man kan inte se till motiv. Det som är viktigt är hur folk använder pengar. Jag investerar i många saker, men det är hotell som är min kärnverksamhet. Vi äger 65 procent av Ecos, en av de ledande organisationerna i Europa som utfärdar gröna certifikat. Alla måste jobba på bästa sätt utifrån sin bransch. Min uppgift är att förändra utifrån min position – inom hotell- och resebranschen i Skandinavien.
Du har talat och skrivit mycket om mångfald. Och du har en syster som har gift sig med en kvinna.
– Ja, integrering och mångfald är essentiella saker. För hela samhället. Olikhet är bra! Och för mig är det förstås självklart att man ska få gifta sig med vem man vill.
Du eldar på mediebilden av dig själv ganska bra. Slår du på ett ”show mode” när du ska framträda?
– De som följt mig genom åren vet att jag alltid varit sådan. Mod, energi och begeistring är viktiga drivkrafter för skapande. För mig handlar det om att vara positiv och lära av sina misstag. Jag har jobbat i 25 år inom fem olika branscher med arvet från min uppväxt och bakgrund som devis: ”Det spelar ingen roll vad du gör, bara du gör det ordentligt.” Då kan man vara stolt och ha ett bra liv. Jag är stolt över min tid på ICA, över City Syd, över Sten & Ström. Djupast handlar det om att anlita, anställa och lära av folk som är
bättre än man själv. En ledare ska leda. Min vd Torgeir är bäst i Skandinavien. Därför är det han som är vd, inte jag.
Men du styr upp festerna?
– Jag älskar att jobba med människor. Man ska leka lika hårt som man arbetar. Därför tar vi fest på allvar, som jag brukar säga. I år var vi 2 500 personer som hade fest i Globen i två dagar. Livet är för kort för att man inte ska ha kul. Ska det vara fest, ska det vara fest på riktigt!
Det måste väl finnas uppdämda rockstjärnedrömmar där någonstans?
– Jag har upplevt saker i mitt businessliv som vida har överträffat alla sådana drömmar.
Ett klatschigt citat igen. Som vanligt är det förmodligen sant också.
Petter Anker Stordalen
Född: 1962
Hemstad: Porsgrunn, Norge
Yrke: Ägare av och vd för Home Invest Group som bland annat innefattar Nordic Choice Hotels, Home Properties och Home Capital. Bland varumärkena finns Clarion Hotels,
Quality Hotels, Comfort Hotels och Nordic Hotels & Resorts.