Travel Train rullar ut i maj

Tis 20 Mar, 2012 - 12:45

Travel Train

Den ambulerande resemässan Travel Train påbörjar sin turné längs de svenska tågspåren i maj 2012. Konceptet är obeprövat men har stor potential, med direkta möten, låga kontaktkostnader och en närhet till köpbesluten. Travel Report är årets mediepartner tillsammans med Expressen.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

TEXT: Christian von Essen

Peter Schmidt och hans byrå Schmidt Reklam har arrangerat över 40 olika mässkoncept sedan starten 1969. Länge har idén om en resemässa i Stockholm diskuterats och analyserats, men förutsättningarna har aldrig varit tillräckligt gynnsamma för att lyckas. Istället påbörjades ett innovativt samarbete med SJ Event för att vidga resemässans begrepp och komma närmare besökarna. Något liknande har aldrig funnits tidigare.

Travel Train påbörjar sin resa med tre heldagar på Stockholm centralstation, där 200 000 besökare dagligen rör sig mellan hem och arbete.

– Produkten utställningståg känns helt rätt i tiden och det finns en efterfrågan på resesidan att göra något nytt för att nå marknaden bättre, säger Peter Schmidt. Det känns  också som en utveckling att ta produkten ut till kunden. Centralstationen har en av de största genomströmningarna i Sverige och det ger en bra kick off för alla deltagarna. Detta är ett unikt och snabbfotat komplement att visa upp sina produkter på, både miljövänligt och med en utställningsplats mitt i stan.

På 150 kvadratmeter mässyta ska Travel Trains aktörer presentera sig själva och sina produkter på Centralen. Efter Stockholmsdagarna drar gänget vidare till Linköping, Växjö, Malmö, Göteborg och Örebro – städer vars regioner har en stor upptagning men få andra möjligheter till exponering från deltagarna. Besökarna kan vänta sig en blandning av utställare som representerar länder, researrangörer, hotell och resorts, och tanken är att man både ska nå ut till den breda allmänheten med unika erbjudanden, samt kunna
boka personliga möten med lokala företag och resebyråer.

Travel Train

Konceptet är kostsamt, både i reda pengar (135 000 kronor+moms) och i arbetskraft, men så ingår också allt från mässyta, monterbyggnation, exponering, möteslokaler, transport och inkvartering. Eftersom mässan delvis är fast inne i tåget behöver man inte heller lägga tid och pengar på att ta ner och bygga upp mässmontrarna för varje ny plats man kommer till. Peter Schmidt menar att totalkostnaden i sammanhanget är låg.

– Kontaktkostnaden för deltagarna blir otroligt låg i förhållande till investeringarna, säger han. Den geografiska täckningen gör att man får en optimal kontaktyta i Sverige på ett sätt som aldrig gjorts tidigare. Vi har valt ut de städer där vi vet att det finns ett stort intresse för att resa både inom Sverige och utomlands med stark ekonomi. Det finns inget annat mässkoncept som kan visa en lika låg kontaktkostnad i förhållande till insatsen och den breda kontaktytan.

Visar det här att det personliga mötet blir allt viktigare?
– Mötes- och eventindustrin ökar på alla fronter. Allt fler väljer att boka eller göra sina inköp via webben, vilket minskar chansen att påverka valet av resedestination direkt under köpet. Det visar hur viktigt det är att visa upp sig innan konsumenten väljer resmål. Genom detta event finns en unik möjlighet att påverka en stor folkmängd med en
personlig kontakt över en bred geografisk yta. Vi kommer till kunden. Det är oslagbart. Mängder av information faller bort i mediabruset och då gäller det att sticka ut. Innan någon annan hinner före.

Travel Train finns på Stockholm central 25–27 maj. Därefter går färden till Linköping 28 maj, Växjö 29 maj, Malmö 30 maj, Göteborg 31 maj och Örebro 1 juni. Till nästa år finns även möjlighet att åka vidare mot utvalda destinationer i Norrland.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report