Nya vändningar i Vilda Västen-Östern

Tor 29 Mar, 2012 - 14:16

Foto: Mats Montner

Turerna kring det lettiska flygbolaget AirBaltic fortsätter. Ett aktieägarmöte har beslutat stämma förre vd:n Bertolt Flick för förluster han ska ha orsakat. Flick förbereder i sin tur en stämning mot lettiska staten som nu äger 99,8 procent av flygbolaget.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Under 2011 gick AirBaltic med runt 100 miljoner euro i förlust. Tidigare ägde förre vd:n Bertolt Flick och eventuella samarbetspartners 47,2 procent av aktierna i AirBaltic via ett så kallat offshoreföretag med namnet BAS. Aktierna hade företaget förvärvat genom lån i den numera konkursmässiga banken Latvijas Krajbanka.

Efter att AirBaltic fått akuta ekonomisk problem förra året köpte lettiska staten BAS aktier i flygbolaget och tvingade bort Bertolt Flick. Han fick lova att lämna Lettland för gott, annars hotade tjära och fjäder eller fängelse. Bertolt Flick hade drivit upp AirBaltic till ett regionalt flygbolag att räkna med men ansågs använda tvivelaktiga metoder vad gällde företagets ekonomi. Han har anklagats för oseriösa redovisningsmetoder i ett företag med grå ägarstruktur. Själv hade Flick ett tag Lettlands högsta lön som han inte betalade skatt för.

Nu har lettiska staten beslutat att få AirBaltic på fötter och flygbolaget lanserade nyligen en strategi för detta. Planen går bland annat ut på att skära kostnader och konsolidera bolaget samtidigt som man satsar på en måttlig expansion. Detta ska spara in en halv miljard euro på fem år och göra AirBaltic lönsamt 2014. I planerna ingår att utnyttja större flygplan på ett mer effektivt sätt. 2011 hade man 34 flygplan och transporterade 3,3 miljoner passagerare. 2016 är det tänkt att man ska ha 26 flygplan och transportera 4 miljoner passagerare.

Som ett led i upprensningen av bolagets affärer ska nu alltså Bertolt Flick lagföras i Lettland. Exakt vad han kommer att anklagas för är ännu inte klart i detalj men lettiska transportministeriet har sagt att det rör sig om brott mot paragraf 172 i den lettiska bolagslagen.

Till tidningen Dienas Bizness har Betolt Flick sagt att han inte gjort något som skadat AirBaltic och att det bara är lettiska statens syn av saken som kommit ut i medier. Han har satt egna advokater på att stämma lettiska staten för dess agerande i affären. Det ska också, enligt Flick, ha skett felaktigheter i samband med hur man tvångsförvaltat krisande Krajbanka. Ett ytterligare problem för lettiska staten är att dess kapitaltillskott till AirBaltic i slutet av 2011 utreds av EU som misstänkt olagligt statsstöd.

Lettiska staten agerande kan delvis kanske förklaras med att man vill klara upp allt gammalt och ouppklarat i flygbolaget för att kunna locka till sig nya investerare. Nyligen var lettiska regeringsföreträdare och AirBaltics nye vd Martin Gauss i Mellanöstern där man uppvaktade bland annat Etihad Airways, Emirates och Qatar Airways. Tidigare har Turkish Airlines nämnts som en möjlig investerare. Diskussioner ska även har förts med det stora kinesiska flygbolaget Hainan Airlines. Lettiska staten skulle nog gärna se att någon annan bär en del av bördan, eller hela, vad gäller AirBaltic.

Förutom investerare är AirBaltic på jakt efter samarbetspartners. Man vill kunna erbjuda anslutningsflyg för att kunna fokusera mer på affärsresenärer än man hittills gjort. Martin Gauss uppgav nyligen namnet på en ny samarbetspartner, Air France. Exakt hur det samarbetet kommer se ut har ännu inte presenterats.

Vi får se hur det i fortsättningen går med denna Vilda Västern-Östern historia. Vi kan ju hoppas, för Lettlands skull, att man så småningom får ordning på saker och ting. Men som vi vet är det ju inte helt lätta att driva ett flygbolag, inte ens i mer utvecklade länder med längre tradition av demokrati och fritt näringsliv – som exempelvis Sverige.

Mats Montner

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report