SHR har bytt namn till Visita

Mån 23 apr, 2012 - 14:26

Som Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) tidigare aviserat så skulle organisationen byta namn. Från och med nu heter man Visita – Svensk besöksnäring.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Sedan SHR bildades för över 100 år sedan har den svenska besöksnäringen vuxit och utvecklats mycket. Idag representerar SHR glädjande nog många fler än Sveriges hotell- och restaurangägare. Bland organisationens medlemmar finns också cateringföretag och skidanläggningar, spa, stugbyar, nöjesparker, campingplatser, destinationsbolag och nattklubbar. För att bättre spegla verksamheten och bredden byter man nu namn till det mer framtidsorienterade Visita – Svensk besöksnäring.

– ”Med Visita får vi ett namn som tydligare visar vilka vi är och vad vi gör. Besöksnäringen är en av Sveriges framtida basnäringar och Visita ska som bransch- och arbetsgivarorganisation verka för bättre näringsvillkor för företagen inom besöksnäringen”, säger Eva Östling Ollén, vd för Visita.

Svensk besöksnäring omsätter idag över 250 miljarder kronor varje år och anställer 162 000 personer över hela landet. Turismens exportvärde – utländska besökares konsumtion i Sverige är 87 miljarder kronor (2010).

– ”Svensk besöksnäring är en näring som tål att nämnas i samma andetag som andra mer traditionella industrier, vilket nog alla inte vet om. Vårt namnbyte är ett steg på vägen mot att öka medvetenheten om besöksnäringens betydelse för den svenska samhällsekonomin”, säger Eva Östling Ollén.

Visita är ett positivt laddat ord som har sin inspiration från det svenska och engelska ordet visit. Namnet kommer under en övergångsperiod att förtydligas med en förklarande undertext: Svensk besöksnäring.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report