Kenneth Karlsson, SunHotels
”Underskatta inte resebyråernas kraft”
SunHotels har byggt sitt globala hotellnätverk med avundsvärd tydlighet och enkelhet. Tio år efter starten har man 35 000 hotell i portföljen och en miljard i omsättning. Nu står snart Kina och Indien på tur.
TEXT OCH FOTO: CHRISTIAN VON ESSEN
Kenneth Karlsson påminner lite om Per Braathen. Och förmodligen är det ingen slump − det var just dessa två herrar som 2002 grundade vad som idag är ett av resebranschens största doldisbolag. SunHotels marknadsför sig aldrig mot slutkonsumenterna och har heller inget intresse av det, utan kunderna heter Ticket, Resia, Big Travel, Etraveli, Via och Flygstolen – för att nämna några. Förutom hotellnätter säljer man numera även transfer och eventbokningar.
Det hela började med en skiss på en mytomspunnen servett (som tyvärr inte finns kvar), och verksamheten smög först igång i Skandinavien, med fokus på sol- och baddestinationernas medelklasshotell. Tajmingen var helt rätt. Paketresorna började bli fjättrande. Allt fler resenärer frågade efter paketering med individuella restider och fria val av hotell. Idag har bolaget 150 anställda och representerar 35 000 hotell i 124 länder.
− Redan 1988 sa man: ”Chartern är död om fem år”, påminner Kenneth Karlsson i en av restaurangerna på TUR-mässan i Göteborg. Men alla vet att ska man boka flyg, hotell, hyrbil och utflykter själv så tar det en hel söndag.
Just enkelheten är SunHotels motto, vilket möjligen är anledningen till att allt fler hotell och kedjor vill göra sig bokningsbara genom deras globala nätverk. Hotellets läge är helt avgörande. Kenneth Karlsson tar fram en ny servett – möjligen är det baksidan av dagsmenyn.
− Vi är väldigt noga med att du som slutkund får ett hotell inom den radie du söker på. Ska du flyga till Barcelona vill du inte ödsla pengar och tid på taxi varje dag. Om du däremot ska dit för att se fotbollsmatcher har du en annan radie du vill bo inom. Hotell i den yttersta periferin är vi inte intresserade av. Det skapar förtroende gentemot resebyråerna.
Till en början var SunHotels just det – soldränkta boenden kring de mest populära charterorterna. Sedermera har storstäder som Rom, Paris, London och New York blivit bolagets största destinationer. I Europa syns nu nätverkets hotell hos 2 700 resebyråer. Att gå med kostar ingenting, men i gengäld krävs att SunHotels alltid får de bästa priserna (”Annars åker de ut direkt”). Bland kriterierna finns även vissa standardkrav, och ett fyrtiotal kontrakterade konsulter i tolv länder reser runt för att kontrollera kvaliteten på nätverkets medlemmar. Såväl resenärerna som resebyråerna ska veta vad de får.
− Man ska inte underskatta resebyråernas kraft, säger Kenneth Karlsson. Speciellt ute i landet är det en väldigt viktig relation som skapas där. Resenärerna bryr sig inte om vilket flygbolag de reser med eller vilken hotellkedja de hamnar på – det är fortfarande ”Åke på resebyrån” som fixar.
SunHotels har sådan tilltro till ”Åke” att de inte ens bryr sig om att ge sig in på hotellbokningssajterna. Det är resebyråernas backoffice som är intressant, och nya marknader öppnas hela tiden – alltid med hjälp av rutinerade branschmänniskor med djup lokalkännedom. I juni 2011 öppnades ett kontor i Peking och inom ett par månader öppnas Shanghai. Indien står därmed på tur.
− Det finns en stor potential i att marknadsföra vårt nätverk i Kina och Indien. Kineserna är oerhört köpstarka, men tyvärr har vi alldeles för krångliga visumregler för att kineserna ska kunna komma hit i stor skala. Vill vi få igång den utvecklingen på allvar handlar det om att förbättra visumhanteringen, säger Kenneth Karlsson.
I maj firar SunHotels tio år. Man har gått från 0 kronor till en miljard i omsättning. Födelsedagsfesten äger både rum på det nyinvigda huvudkontoret på Palma de Mallorca, samt på hemlig ort. Räkna med att finna ett flertal intressanta branschnamn på den 400 man starka inbjudningslistan.
KENNETH KARLSSON
ÅLDER: 58
FAMILJ: Tre tonårssöner.
BOR: Palma de Mallorca
YRKE: Delägare och vd, SunHotels med dotterbolag.
BAKGRUND: Polishögskolan, pilotutbildning, pilot och flyglärare i USA. Började på Vingresor 1982. Därefter vd på Tjäreborg i Finland; Always i Sverige; Sunair i Belgien, Holland och Frankrike, samt vd för ett bolag inom den tyska enheten inom Airtours. Slutade 2001 efter totalt 19 år inom Airtours-koncernen.