Boeing Dreamliner 787 i Oslo
BOEING 787 DREAMLINER: Över Gardemoens flygplats strålade solen när journalister från hela Norden fick uppleva det senaste tillskottet av flyginnovationer. Det var den efterlängtade Boeing 787 Dreamliner som vi fick möjlighet att studera närmare.
Tre år försenad är den nu äntligen i luften, fylld med nyheter inom teknik och material. Maskinen kom till Oslo på sin världsturné eftersom flygbolaget Norwegian tecknat en order om sex plan. Men med de planer som Norwegians vd Bjørn Kjos har för framtiden lär det nog inte stanna där.
Bjørn Kjos var glad som ett barn när han poserade framför Dreamliner. Han betraktar planet som ett rymdskepp i förhållande till tidigare plan. Och han bör ju veta med tanke på att han själv har varit pilot. Han berättade med stor passion om planets enastående egenskaper. Det har lägre vikt genom sitt kompositmaterial och bättre aerodynamiska egenskaper. Därför flyger det snabbare, drar mindre bränsle och får betydligt lägre underhållskostnader. Detta innebär nästan 50 % lägre totalkostnader, vilket medför prissänkningar på biljetterna.
Den första basen för Norwegians long haul-flotta blir Bangkok, med linjer till Skandinavien och New York. Men Bjørn Kjos flaggar för att det på sikt även kan bli trafik på och inom Kina − och kanske även Indien.
− I framtiden kommer allt fler turister komma till Europa från många länder i Asien. Men varför ska de flygas in till London och Frankfurt? Vi kommer att vilja vara med där så de flyger till Skandinavien istället och ökar turistnäringen i Norden, menar Björn Kjos.
787:an kommer i Norwegians tappning vara inredd med totalt 291 stolar varav 39 i en ”comfort class”. Vid en inspektion av planet slås man av den rymd som man spontant känner när man kommer in. Det är högre i tak, man slår inte i huvudet i bagagehyllorna när man reser sig. Det är 65 procent större fönster än normalt.
Det finns en ljussättning i kabinen som varierar över flygtiden och ljusinsläppet genom rutorna regleras på ett nytt sätt. Genom knapptryckningar förändras rutan i nio steg från ljus till mörk. Planet får också ett lägre kabintryck, vilket innebär mer syre och luftfuktighet i kabinen – och därmed reducerade jetlag-symptom. Det är alltså ultramodernt, och man kan förstå Bjørn Kjos stolthet över att få visa upp det på hemmaplan. Idag finns ett antal plan i drift hos ANA i Japan. Norwegian räknar med att starta upp trafiken tidig vår 2013.
Text och foto: Lars Lindmark