Avis och Budget expanderar i Norden

Tor 31 Maj, 2012 - 8:10

Foto: Wikimedia c-free - Bull-Doser

Genom förvärvet av 45 procent i Avis och Budget på Island fortsätter RAC Holding AS att öka sin andel av den nordiska biluthyrningsmarknaden.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

RAC Holding AS köpte sommaren 2010 rättigheterna att driva Avis och Budget i Skandinavien från sydafrikanska Barloworld. Efter 15 månaders omstrukturering och omställning har resultatet förbättrats med 99,3 miljoner norska kronor. Nu visar man också musklerna genom nya uppköp och internationell expansion. Genom nyetablerade RAC Iceland hf köper koncernen 45 procent av aktierna i företaget ALP hf, som driver Avis och Budget på Island.

– ”För oss är det självklart att ta den här möjligheten att väva in ett fjärde land i koncernen. Att Island har kommit på fötter igen ekonomiskt och ramvillkoren har förändrats gör det här till en mycket gynnsam tidpunkt och gör att vi kan gå in till ett ganska lågt pris. Naturligtvis finns vissa risker i den isländska verksamheten med tanke på ekonomin och vulkanaktiviteten, men det finns också en stor uppsida när man kommer in i det här skedet”, säger Dag Andre Gimle Johansen, koncernchef och ägare till RAC-koncernen.

I dagsläget finns inga planer på att inrätta gemensamma funktioner eller göra synergivinster vid sidan av den positiva påverkan som blir möjlig genom att delta i ALP hf:s styrelse. RAC kommer att representeras i den isländska styrelsen genom två av koncernens toppchefer.

– ”Verksamheten på Island tillämpar samma strategier som vi redan gör i Skandinavien. De har starkt fokus på att driften ska vara kostnadseffektiv vid samtliga uthyrningskontor och har konkurrenskraftiga priser samt erbjuder goda kundupplevelser. Våra nya kollegor är verkligen proffs på biluthyrning. Vi kan lära oss en del av dem och de kan lära sig en del av oss, säger koncernchefen.”

Tvåsiffriga tillväxttal
Avis och Budget på Island har sedan finanskrisen hösten 2008 fått ny fart på verksamheten med cirka 15 uthyrningskontor, 65 anställda och runt 1 200 bilar. Den positiva utvecklingen bekräftas av den mycket starka inledningen på 2012 med tvåsiffrig tillväxt.

Den isländska regeringen ser turismen som ett av sina viktigaste verktyg för att stärka ekonomin och få den att växa, och biluthyrning är ett av de områden man satsar på för att locka turister. Det har bland annat lett till gynnsamma import- och registreringsregler för hyrbilar. Islands regering bedriver dessutom en aktiv valutapolitik för att locka utländska investerare genom ett auktionssystem för köp av isländska ”kronur”. RAC-koncernens beslut att tidigt gå in och investera på Island har redan gett stora valutavinster.

Klättrar i kundbarometer
RAC-koncernens strategi är att långsiktigt utveckla biluthyrningskonceptet med varumärkena Avis och Budget genom en reglerad driftsmodell där egenägda kontor och franchisekontor behandlas likadant och får ta stort ansvar för den egna verksamheten och resultatet. Avis i Norge klättrade 45 platser i den norska kundbarometern mellan 2011 och 2012, något som tydligt visar att kunderna har reagerat positivt på förändringarna i driftsmodellen.

– ”Uthyrningskontorens chefer tar ett mycket större ansvar för kundupplevelsen i den här modellen, och det märker kunderna”, säger Gimle Johansen.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report