Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Foto: Rica Hotels

Fler och fler bokar hotell på resande fot – från mobiltelefoner. Rica Hotels lanserar därför idag sin nya mobilanpassade hemsida för optimal användarupplevelse på mindre skärmar.

Mobilanvändningen på Rica Hotels hemsida har tredubblats under de senaste åren, och bara det senaste året har antalet besökare från mobila enheter och surfplattor fördubblats. Med den nya mobilanpassade sidan räknar hotellkedjan, som enligt norska Kundebaromter 2012 har de mest nöjda kunderna, med att förbättra den digitala upplevelsen för gästerna redan innan de checka in.

– ”Med den mobilanpassade sidan på plats förväntar vi oss en fortsatt ökning inom mobilanvändningen och att ett ökat antal av våra gäster väljer att boka hotellrum från sin mobiltelefon – oavsett om de sitter hemma i soffan eller är på språng”, säger Pål Semb-Johansson, kommersiell direktör för Rica Hotels.

1 av 3 bokar via mobilen
Trenden de senaste åren är tydlig: Under fritid och sommartid är det högsäsong för mobil användning av hotellkedjan hemsida.
– ”Vår erfarenhet är att våra gäster bokar hotellrum under sin resa, och i sommar räknar vi med att så många som en av tre online-bokningar kommer från en mobil enhet”, säger Pål Semb-Johansson.

Lösningen som Rica Hotels har valt är en avskalad och enkel mobilanpassad sida för en optimal användarupplevelse på mindre skärmar. Innehållet är i stort sett samma som på den vanliga hemsidan och element som stora knappar och sökfält gör det enkelt att klicka sig fram till den information man söker även på mobilen. För de gäster som vill hitta närmaste Ricahotell, ger sidan en platsbaserad sökning.

Snabbt och enkel
Mobilanvändare har mindre tålamod än andra besökare på hemsidan. Besökstiden är kortare, de besöker färre sidor och lämnar ofta sidan om funktionerna inte är tillräckligt enkla och snabba.
– ”Användarundersökningar visar att den genomsnittliga tiden det tar att slutföra en bokning har minskat från ca fyra minuter till mindre än en halv minut med den nya mobilanpassade sidan”, säger Steffen Kalve, chef för digitala medier på Rica Hotels.

– ”Vi har prioriterat att utveckla en mobil hemsida istället för en mobil applikation, detta för att gäster på resa inte ska behöva hämta och installera en app för att göra en snabb bokning”, fortsätter Steffen Kalve. ”Detta harmonierar med vår filosofi att det ska vara enkelt att boka och att man alltid ska hitta de bästa priserna på Rica Hotels hemsida.”

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report