Pris till Swebus-kampanj i Cannes Lions

Ons 20 jun, 2012 - 8:21

Foto: Mats Montner

Swebus kampanj “Swebus Jackpot” har belönats med både ett silver och ett brons i den internationella reklamtävlingen Cannes Lions. Totalt deltar 34 000 tävlingsbidrag från 87 länder i Cannes Lions, eller reklam-VM som tävlingen ofta kallas.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Kampanjen Swebus Jackpot vann silver i kategorin Promo & Activation och brons i kategorin Direct i Cannes Lions. Dessutom är kampanjen nominerad i kategorin Cyber, där vinnarna tillkännages imorgon.

– ”Vi är otroligt stolta över våra priser i denna prestigfyllda tävling”, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus. ”I vår kommunikation arbetar vi långsiktigt med att förändra attityder kring hur det är att resa med expressbuss, många vet inte hur bekvämt det faktiskt är. För oss som marknadsledande inom expressbussbranschen är det oerhört viktigt att vi lyckas förändra bilden av bussresande för att locka till oss nya resenärer. Med kampanjer som Swebus Jackpot är vi på rätt väg.”

Swebus Jackpot var en kampanj som med hjälp av humor positionerade expressbussen som det punktliga färdsättet inför julen. Kampanjen var utformad som en tävling där resenärer kunde satsa på vilken tågavgång som skulle bli mest försenad den 22 december, en av årets största resdagar. I vinstpotten fanns bussresor.

– ”Även om tågförseningar är tråkiga saker så tänkte vi att de kunde bli lite roliga på det här sättet”, säger Ingvar Ryggesjö. ”Många resenärer minns väl hur det var julen året innan, då julresandet minst sagt komplicerades på grund av tågkaoset i snövädret. Resenärerna tyckte att Jackpot var en rolig tävling, och vi lyckades helt utan medieinvesteringar skapa bred synlighet på redaktionell plats i medier och engagemang i sociala medier.”

Reklambyrån Åkestam Holst ligger bakom kampanjen Swebus Jackpot i samarbete med PR-byrån Greenhill Relations.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report