Sedan 1999 har Skånetrafiken kontinuerligt byggt ut kollektivtrafiken. De senaste åren i en allt snabbare takt.

 De senaste åren i en allt snabbare takt.
– Trots allt nöjdare kunder ökar inte våra intäkter i den takt vi räknat med och vi har inte heller nått den resandeökning som vi planerat, säger Henrik Dagnäs, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Under 2010 – 2011 drogs kollektivtrafiken med stora kvalitetsproblem som till stor del berodde på inkörningsproblem med Citytunneln i Malmö.
– Sedan dess har punktligheten i våra tågsystem stigit med närmare 20 procent och våra kunder är mer nöjda. Men vi är inte nöjda med det, vi vill bli ännu bättre, säger Henrik Dagnäs, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Både gasa och bromsa
Men Skånetrafiken brottas med en tuff budget i år. Tidigare har man räknat med att kollektivtrafiken skulle öka med 9 procent 2011 och 7 procent 2012. Tillväxten stannade på 5 procent båda åren och enligt den senaste budgetprognosen ligger Skånetrafiken minus 115 miljoner kronor. Totalt omsätter Skånetrafiken ungefär 4,5 miljarder kronor. 55 procent är resenärsintäkter och 45 procent skattesubventioner.
– Det innebär att vi måste införa åtgärder redan i år, för att få full effekt under 2013, säger Henrik Dagnäs.
Samtidigt betonar han att det inte finns någon minskad ambition bakom effektiviseringarna. Skånetrafiken kommer fortsätta att bygga ut kollektivtrafiken för att få ännu fler att välja kollektivtrafik före bilen.
– Vi växer för trettonde året i rad och tror fortfarande på dubbelt antal resenärer till år 2020. Men under resans gång måste vi utvärdera de satsningar vi gör och ompröva vissa beslut. För att nå målet måste vi både gasa och bromsa.

Vilken typ av åtgärder pratar vi om?
– Vi måste effektivisera vår verksamhet. Idag har vi en lite för stor kostym i förhållande till antalet resenärer. Det är den vi nu måste anpassa genom att se över vår verksamhet på tre områden – tåg, buss och personal, säger Henrik Dagnäs och fortsätter:
– Med all respekt för att förändringen berör enskilda medborgare och påverkar deras liv, så är den här förändringen ett måste för att vi ska kunna erbjuda alla skåningar en så bra kollektivtrafik som möjligt.

Vilka drabbas av tidtabellsförändringarna den 19 augusti?
– Framför allt drar vi in avgångar på sena kvällar och helger, när få personer reser. Samtidigt undersöker vi nya sätt att bemanna Öresundstågen och Pågatågen tillsammans med trafikföretagen. Vår absoluta prioritering är att behålla så många resmöjligheter som möjligt och att det här ska drabba så få personer som möjligt, säger Henrik Dagnäs och fortsätter:
– Tyvärr köper inte våra kunder alla våra varor, så precis som i en matvaruaffär måste vi plocka bort vissa saker. Vi har inte möjlighet att köra trafik på platser och tider där folk inte reser i någon större omfattning.

För att kunna öka marknadsandelarna på sikt krävs ännu bättre kvalitet och nya kunder.
– Dels måste vi behålla de vi har genom hög kvalitet, dels måste vi hitta nya kunder och då tänker jag främst på bilpendlarna, då är det viktigt att vi har attraktiva erbjudanden, ett bra utbud och en trafik som man kan lita på, säger Henrik Dagnäs

.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report