Flyg från Kristianstad igen

Tis 21 aug, 2012 - 8:02

Nya flyglinjen från Everöd till Stockholm invigdes. Sedan flyg-bolaget Skyways
konkurs i maj har de tvingats flygpendla från Sturup och Ronneby.

De skånska flygplatserna går som tåget och den solfattiga sommaren har gett skjuts åt affärerna. Både Malmö Airport och flygplatsen i Ängelholm
slår passagerarrekord.

– Det var många gamla passagerare som kom tillbaka. De tyckte att det var kanon att flyget återvänder, det sparar dem
mycket tid, säger Jörgen Stålhammar, verksamhetsansvarig på Kristianstad
Airport.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Han hymlar inte med att det har varit ett par nervösa månader sedan Skyways konkurs. I början av sommaren gick den 24 man starka staben på semester
utan att veta om de hade ett jobb att komma tillbaka till. Förhandlingarna med Flyglinjen Kristianstad AB, som igår började flyga mellan Everöd och Arlanda,
har gått snabbt. På bara en månad har arbetet landat. Jörgen Stålhammar gläds mycket åt den återvändande reguljärtrafiken.

– Det är skönt, och inte bara för mig utan för allihop här ute. Vi är ändå en flygplats, vi ska transportera folk mellan a och b.

Den snabba starten har möjliggjorts av Nordöstskånes företagare som backar upp Flyglinjen Kristianstad AB. Huvudfinansiärerna, Absolut Company och
Utvecklingsstiftelsen Sparbanken 1826, har skjutit till en miljon vardera.

– Det var en stor uppslutning bland företagarna kring att flyget skulle gå igen. Infrastrukturen är väldigt viktig
för företagarna i nordöstra Skåne, säger Bo Bengtsson, vd på Sparbanken 1826.

Glädjen kring starten av den nya flyglinjen dämpas dock av oklarheter kring flygplatsens finansiering. Kristianstad Airport ägs av de
nordöstskånska kommunerna och Region Skåne.

För att flygplatsekonomin ska gå ihop skjuter ägarna årligen till cirka tio miljoner kronor – ett stöd som skulle kunna vara olagligt enligt en
färsk utredning av advokatfirman Setterwalls.

Pierre Månsson (FP), kommunstyrelsens ordförande i Kristianstad som är största ägare i flygplatsen, tar beskedet med ro.

– Det finns ett trettiotal flygplatser till i landet som har liknande lösningar. Har vi haft en felaktig teknisk lösning får
vi titta på det, säger han.

Enligt honom är det inte aktuellt att dra in stödet.

– Vi kommer att fortsätta vara ägare i flygplatsen, det är viktigt för näringslivet i nordöstra Skåne att det finns en
flygplats här, säger han.

– Vi gör med all säkerhet all time high på passagerare i år om det inte händer något väldigt dramatiskt med vulkaner eller
så, säger Peter Weinhandl, flygplatsdirektör på Malmö Airport.

De regionala flygplatserna växer – i första hand tack vare att antalet utlandsresenärer stiger. Allt fler charterflygbolag och lågprisflygbolag
väljer att lägga avgångar från Malmö Airport och Ängelholm Helsingborg Airport. Skriver Sydsvenskan

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report