Helena Myrman, Schyst resande

Ons 12 sep, 2012 - 14:30

Helena Myrman, Schyst resande. Foto: Christian von Essen, TravelReport.se

Var lite schyst

Schyst resande är ett projekt som de senaste åren letat sig allt mer ut i offentligheten, och nyligen satte man resejournalistiken under lupp. Bakom namnet döljer sig ett antal tunga svenska organisationer. Travel Report träffade projektledare Helena Myrman för att bringa klarhet.

Vi möter Helena MyrmanLO-TCO Biståndsnämnd på Norra bantorget i Stockholm. Hon är anställd av Biståndsnämnden, vars syfte är att ”stödja uppbyggnaden av fria och demokratiska fackliga organisationer globalt”, men framförallt är det SIDA som finansierar Schyst resande. För att detta ska ske måste alla medlemmar går in med varsin insats.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Från början var det Hotell- och Restaurangfacket som tillsammans med Unionen drog igång projektet Ansvarsfull Turism, med fokus på arbetsvillkor. På Internationella torget på Bokmässan i Göteborg började man prata vidare om ett nätverk som belyste även andra turismrelaterade frågor. Idag är nykterhetsrörelsen IOGT-NTO, Svenska kyrkan, Svenska kyrkans unga, Fair Trade Center och ECPAT med på tåget. Fokus ligger främst på utvecklingsländer, men det schysta resandet omfattar givetvis alla länder, menar Helena Myrman.

– Det finns problem även i Europa och Sverige som man kan jobba med. För vår del handlar det främst om arbetsvillkor och lokalbefolkningens livsvillkor. Det kan vara miljöförstöring, prostitution, alkohol eller barnsexturism. I Sverige kanske man skulle prata mer om lågprisflyg, arbetsvillkor och etiska frågor.

En av aspekterna som Schyst resande – och inte många andra – för upp på agendan är frågan om hur vi som turister påverkar omgivningen genom vårt alkoholmönster. Vad gör man på resan som man aldrig skulle göra hemma? Alkoholkonsumtionens konsekvenser påverkar, och i de spritångande efterdyningarna går livet vidare för lokalbefolkningen.

Med så mäktiga medlemmar torde nätverket besitta en enorm påverkanskraft – genom att föreslå direktiv kan hundratusentals svenskar ändra sitt beteende. Men det är svårt att påverka konsumenter, särskilt när det kommer till deras semester, menar Helena Myrman.– Vi har dock fått en stort gensvar från researrangörer, som förstår att hållbar turism är framtiden.

Ni har fått kritik för att bara peka på problem?

– Vårt uppdrag är att belysa och informera, så visst, det blir ganska problemfokuserat. Vi måste helt klart bli bättre på att lyfta fram fler goda exempel. Turism är i grunden bra. Vi måste bara skifta fokus.

Varför samarbetar ni inte mer med branschen?

– Vår roll är att kritiskt granska branschen, jag tror inte att det är möjligt att göra det i samarbete med branschen.

Hur duktiga är charterarrangörerna på att ta sitt ansvar?

− De har börjat jobba väldigt mycket med socialt ansvarstagande. När nätverket bildades gjorde researrangörerna i princip ingenting. Idag har man svängt om ordentligt. Både Ving, Fritidsresor och Apollo jobbar med Travelife, även om ganska få hotell är anslutna hittills. Travelifes system har fått en hel del kritik, men jag tror att det blir bättre.

Ni genomförde nyligen en genomgång av resejournalistiken i Sverige – hur kommer det sig?

– Vi bestämde att vi ville titta på de här frågorna eftersom det finns en idé om att resejournalister inte skriver om det som är negativt. Det blir lätt lite ytligt och anpassat, med shopping, stränder och restauranger. Men resejournalisten har ett enormt ansvar i att skapa en sann bild av destinationen. Det kan handla om vattenbrist, demokrati, kultur och religion.

Vad förvånade dig?

− Relationen mellan bransch och resetidning. Ibland känns det som att bläddra i en katalog. Man låter väldigt sällan lokalbefolkningen komma till tals, utan beskriver allt ur sin egen kontext. Det är sällan någon som citeras i reportagen. Det blir nästan ännu värre när SvD och DN gör det. Sen säger flera av redaktörerna att läsarna inte vill läsa om jobbiga saker. Men hur vet man det?

Helena Myrman vill gärna utveckla undersökningen vidare, men inser samtidigt att det är svårt att få tidningarna att självrannsakande skriva om saken. I höst anordnas en utbildning för resejournalister via FOJO, som en uppföljning av rapporten.

I november kommer en ny rapport med ett hittills hemligt ämne. Schyst resande kommer också under hösten att intensifiera arbetet med att få fram en gräsrotsrörelse med ”ambassadörer” som frivilligt kan jobba med mässor, evenemang och föreläsningar under Schyst resandes flagg.– Turismutbildningarna visar stort intresse för hållbar turism, så det blir en viktig satsning för framtiden, avslutar Helena Myrman.

Text och foto: Christian von Essen

Artikeln är tidigare publicerad i Travel Report maj 2012.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report